Jak se loví letadlo

Jak se loví letadlo | foto: Tereza Šírová

Jak se loví letadlo. Devět hodin čekat a doufat, že nezmění dráhu

  • 44
Na největší letadlo světa čekali v Praze někteří fanoušci už devět hodin před plánovaným příletem. Museli si vybrat správný konec dráhy, protože při špatné volbě by je čekal sprint dlouhý 3,7 kilometru.

Nedělní návštěva Airbusu A380, největšího dopravního letadla současnosti, přilákala na pražské ruzyňské letiště nejen zástupce odborné veřejnosti a médií. Zajímala především letecké fanoušky všeho druhu, zejména letecké spottery: fotografy letadel. Vypravili jsme se mezi ně.

Co znamenají ta čísla?

Dráhy letišť se značí ve stupních: například 09/27, přičemž se vždy používá pouze jeden směr. Dráha 09 protíná úhel 90°, takže směřuje ze západu na východ.

Směr východ – západ leží ve směru 270°, proto je dráha značena jako 27. Ranveje jsou rovné, rozdíl značení jedné dráhy je proto vždy 180°.

Spotteři jsou specifický druh fotografů. Spotterství je totiž tak trochu jako lov: pokud nevystihnete ten správný okamžik, kořist vám nenávratně uteče a už se nevrátí.

Není čas na velké připravování kompozice a hry se světlem nebo ostrostí. Letadlo kolem vás prosviští během několika vteřin a znovu vám už prostě nezapózuje.

Proto je potřeba se na lov pečlivě připravit. V případě fotografování letadel je nutné vědět nejen kdy přesně přiletí, ale také odkud.

Například Ruzyně má dvě dráhy. Obvykle je v užívání ta hlavní, směřovaná přibližně v jihozápadním / severovýchodním směru. Ale směr, ze kterého letadla právě nalétávají, se často mění podle aktuálního směru a síly větru. Při délce dráhy přes 3,7 kilometru je jasné, že pokud čekáte na tom nesprávném konci, moc toho nevyfotíte.

Když máte dobré místo, vyfotíte i snímek, ze kterého každý pozná, že Airbus A380-800 byl skutečně v Praze.

Ostré přípravy k lovu na obří Airbus začaly v sobotu večer. Letečtí fanoušci si na stránce facebookové události "Přílet A380 do Prahy" vyměňovali odkazy na stránky s nejnovějšími informacemi. Spekulovali, jak se asi bude vyvíjet počasí a vzájemně se ujišťovali, že se bude přistávat z nejobvyklejšího směru: na dráhu 24, tedy od severovýchodu. 

Spotterem doma v obýváku

aneb podívejte se, co vám právě letí nad hlavou.

Na letišti devět hodin předem

První nadšenci se začali na ruzyňské letiště sjíždět už o půlnoci, devět hodin před plánovaným dosednutím obřího letadla. Největší davy ale začaly k letišti proudit až po osmé ráno.

Historicky první přílet největšího letadla světa přitáhl nejen "profesionální" spottery se zrcadlovkami, teleobjektivy, stativy a případně i štaflemi (to proto, aby jim kompozici nerušily "mřížky" letištního plotu). Objevili se zástupci snad všech skupin: od rodin s malými dětmi přes studenty až po zralé důchodce.

Profesionálního spottera poznáte podle štaflí. To aby mu kompozici nerušil drátěný plot.

Rozmanité je i náčiní lovců. Ti, kteří si brousí zuby na zvěčnění kořisti, třímají videokamery nebo fotoaparáty (od zrcadlovek s teleobjektivy až po foťáčky, stydlivě se ukrývající v mobilech). Ti skromnější, kterým jde jen o zážitek, se spokojí s dalekohledem nebo vlastníma očima.

Jak se loví letadlo

Nutnou součástí výbavy "opravdových" spotterů jsou komunikační zařízení, umožňující sledovat pohyb kořisti.

Ti nejprotřelejší (a movitější) spotteři se mohou chlubit radiopřijímačem, umožňujícím odposlech konverzace mezi piloty a dispečery na frekvencích řízení letového provozu. Dalším musí stačit mobilní telefon s internetem, kde lze sledovat pohyb letadel, například na Flightradaru.

Další možností je zjistit si aktuální ATIS: stručné automatizované vysílání pro piloty, obsahující informace o stavu používané dráhy, směru větru nebo počasí (tento údaj najdete například zde). Někteří se spokojí s poslechem ATISu na po telefonu (stačí zavolat toto číslo 220 378 300).

Někdo vyrazí lovit se zrcadlovkou někomu stačí dalekohled.

Stojíme na správném konci dráhy. Za 20 minut je tady

Lovcům Airbusu tentokrát okolnosti přály. Přibližně v půl deváté je poněkud krkolomnými způsoby ("známá má strýčka na řízení letového provozu a ten jí to právě volal!") potvrzeno, že Airbus skutečně dosedne na ten konec dráhy, který spotteři od rána obléhají.

Jak se loví letadlo
Jak se loví letadlo

Okolo plotu se tvoří rovnoměrná vrstva lidí, každý se snaží najít si pěkné místo s výhledem. Vše ale probíhá v klidné a pohodové atmosféře, nikdo se s nikým nestrká a nedohaduje o místo.

Někdo staví štafle, někdo rozkládá sedačky, jako čtyři mladí studenti, kteří sledují pohyb letadla na Flightradaru. "Já ho vidím," hlásí majitel mobilního telefonu. "Už překročil hranice, za dvacet minut bude tady!"

Čekání na obří Airbus si spotteři krátí různě. Většina fotí jiná letadla. Jen o kousek dál parkuje u cargo terminálu nákladní "jumbo", Boeing 747 Čínských aerolinií, jemuž se tentokrát ani zdaleka nedostává takové pozornosti jako obvykle. 

Najde se i skupinka teenagerů s frisbee diskem. Parta studentů na sedačkách zase ochotně pózuje reportérce Technetu a baví svými komentáři celé okolí.

Už je nad Křivoklátem

"Už je nad Křivoklátem," informuje okolí majitel mobilu s Flightradarem. Za chvíli se přímo proti davu objeví v dálce tečka, ze které se skutečně vyklube největší letadlo světa v modrobílém provedení německé Lufthansy. "Už to otáčí! Ten má, kamaráde, takovejhle náklon," líčí jeden ze studentů.

"Hlídejte si ty židličky, ať vám neodletí," radí jim muž stojící opodál. "A taky tašky. Ty začnou mizet, až to přiletí," dodává jeden z neúnavných studentů. "No vidíš, že bychom udělali takovou malou letadlovou loupež?" směje se kamarád. Mezitím se přetahují o dalekohled.

Za pár momentů už je airbus srovnaný v ose dráhy a klesá k ranveji. Celý dav najednou ztichne. Kromě řevu motorů je slyšet jen zběsilé cvakání závěrek. 

Jak se loví letadlo

Komunikace A380 s ruzyňskou řídící věží

TWR: Lufthanso 9880, čeká tu na vás hodně lidí. Bylo by možné udělat letmé přistání a vzlet nebo nízký průlet?

A380: Lufthansa 9880, čekejte.

A380: Chcete nízké přiblížení nebo letmé přistání a vzlet?

TWR: Lufthanso 9880, nízké přiblížení by bylo lepší.

A380: Dobře, můžeme tedy udělat nízké přiblížení a potom přímé stoupání do tří tisíc stop.

TWR: Ano, Lufthanso 9880, teď pokračujte v přiblížení, povolení očekávejte na krátkém finále, teď je dráha obsazená. Po nízkém přiblížení budete stoupat přímo do tří tisíc stop.

Pilot ale obří airbus na dráhu neposadí, udělá nízký průlet a stoupá k dalšímu okruhu.

"To bylo schválně," vysvětluje tatínek malému chlapečkovi. "Aby si ho mohli vyfotit i ti, co to poprvé nestihli," usmívá se.

Žádost o nízký průlet byla kvůli velkému množství diváků do kokpitu Airbusu adresována přímo z řídící věže Ruzyně. Tomu se říká sounáležitost a nadšení pro věc. 

Ne všichni přítomní však tuhle efektní parádičku pochopili správně. Na některých serverech se objevily informace, že pilot nezvládl přistání a musel jej opakovat.

Nad obrovským strojem se tají dech i při druhém přiblížení. Znovu řev motorů, přerušovaný cvakáním fotoaparátů… ale tentokrát už pilot přistane a letadlo odroluje přítomným z dohledu.

Jak se loví letadlo

Společnost se rozchází. Někteří spokojeně jedou domů, další se přesunují na letiště ("stejně tam ale nebude nic vidět, dají ho úplně dozadu"). Najdou se i tací, kteří provizorně rozbalují notebooky uprostřed pole, aby co nejrychleji poslali cenné úlovky jako aktualitu na specializovaný server.

"Hm, tak nic, nepřijato z důvodu duplicitních snímků," povzdechne si odmítnutý spotter.

Jak se loví letadlo
Jak se loví letadlo

Nafocené fotky rychle poslat na fanouškovský server. V tomhle jsou spotteři obvykle rychlejší než profesionální novináři.

Za dvě a půl hodiny je letiště znovu v obležení. Impozantní letadlo opouští Ruzyni. Vyprovází ho objektivy i pohledy možná tisíců zvědavců: lemují jak letištní ploty podél ranveje, tak střechy blízkých parkovacích budov.

Až teď, když se letadlo míjí s ostatními stroji, konečně vyniká jeho velikost. Pro Prahu obvyklý A320 vypadá proti němu jako dětská hračka. A pak už se rozjíždí ke startu.

A320 Českých aerolinií opravdu není dětská hračka. To jen tak v porovnání s mladší A380 vypadá.

Letadlo mizí v dálce a spotteři se rozcházejí definitivně; na paměťových kartách si odnášejí cenné trofeje. Z vesměs spokojených výrazů lze usoudit, že lov byl úspěšný. A to je dobře. Tahle kořist se do Prahy jen tak nevrátí.