Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak se nenechat napálit v internetových aukcích

aktualizováno 
Potřebujete se zbavit nepotřebných věcí? Nejpohodlnější jsou zřejmě internetové aukce. Je zde i velká pravděpodobnost, že najdete kupce.
dražba - aukce - ilustrační foto

dražba - aukce - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Dostali jste pod stromeček nevhodný dárek? Nebo jste se rozhodli k radikálnímu úklidu bytu a nevíte, co s věcmi, které sice mohou ještě sloužit, ale vy je nevyužijete? Pokud chcete něco prodat, nejvýhodnější bude, když si to zařídíte sami. Nejrychlejší a nejlevnější je najmout si elektronického dražitele. Přesně tak fungují internetové aukční servery. Celou operaci držíte pevně v rukou, přitom ty nejnudnější činnosti za vás dělá automat. Cena za „dražitele“ je přitom jen několik haléřů, někdy dokonce neplatíte vůbec nic. A termín a délka prodeje je přitom na vás.

Aukční servery fungují jako kombinace aukce a bazaru. Zadáte do nich svůj inzerát a spustíte aukci. Na rozdíl od klasické aukce, kterou řídí vyvolávač, v internetové pouze robot kontroluje přihazování. Vše ostatní už je pouze na vás. Můžete nastavit dobu trvání aukce, umístění inzerátu nebo přidat fotografie. Prodávat můžete v podstatě cokoli.

Pokud chcete svůj inzerát odlišit, můžete ho za malý poplatek nechat zvýraznit nebo přesunout na začátek seznamu. Nebude vás to stát více než pár korun. Například za prodej videokamery v hodnotě 9 300 korun můžete za zprostředkování zaplatit 261 korun plus několik korun za vystavení inzerátu, případně za zvýraznění.

Volba dopravy je čistě na prodávajícím. Většinou se volí zaslání prostřednictvím České pošty při platbě předem, v některých případech i dobírka. Cenu za balení nebo dobírku stanovují slušnější prodejci předem, aby měl kupující přehled. Ve výjimečných případech je cenu možné stanovit dodatečně podle zjištění skutečné ceny zásilky.

Někdo volí také možnost osobního doručení, případně vyzvednutí zboží kupujícím. Například u rozměrnějších předmětů, třeba nábytku, jiná možnost ani není. Potom už záleží na domluvě kupujícího a prodávajícího po uzavření obchodu.

Nebojte se riskovat

Cenu můžete určit buď aukčním způsobem, nebo bazarovým. Při aukčním určení zadáte minimální cenu jako vyvolávací. K ní mohou ostatní přihazovat až do poslední chvíle. Poslední přihozená částka je konečná, kterou vám nakupující za zboží zaplatí.

Při bazarovém prodeji určíte cenu. Takový způsob se většinou jmenuje „kup teď“, což znamená, že cena je stanovena pevně, podobně jako v obchodě nebo v bazaru. Tedy nic se k ní nepřihazuje a jde o konečnou částku. „V prosinci transakce Kup teď činily zhruba 23 procent z celkového počtu aukcí. Ale aukce typu Kup teď nabývají na atraktivitě, zejména u zboží s rychlým obratem, například elektronikou,“ komentuje marketingový specialista Oto Obdržálek ze serveru Aukro.

Na tomto serveru, který je v Česku největší, se například loni v lednu prodalo 150 tisíc položek, v prosinci to byl již dvojnásobek. Celkově se loni na serveru Aukro prodalo více než 2,8 milionu položek za částku asi 1,2 miliardy korun. „Nakupování a prodávání na aukcích je můj koníček,“ říká například redaktor MF DNES Roman Švidrnoch. „Nakupuji a prodávám na něm elektroniku, poznávací značky nebo mince,“ dodává.

Původní snaha něco koupit nebo prodat se podle něj snadno může změnit ve vášeň. Někdo bere i tento způsob nakupování jako napínavou hru, na které lze navíc i vydělat. Tak například Roman Švidrnoch nakoupil videokameru. Když po měsíci zjistil, že mu nevyhovuje, obratem ji prodal o tři sta korun výhodněji a koupil jinou.

Že nemáte co prodat? Co třeba sadu pohlednic z první republiky, na kterou padá prach, staré video na součástky, sbírku gramodesek nebo svatební šaty? Zřejmě už nic z toho nevyužijete, přitom jsou lidé, kterým by to udělalo radost. Pokud si někdo zařizuje první byt, nemusí mu vadit, že je nábytek použitý. A staré svatební šaty mohou dnes udělat velkou parádu.

Riziko? Uživatelé si pomáhají

Pokud máte z nákupu nebo prodeje přes internet obavy, nemusíte. Přestože aukční servery vystupují jako prostředníci, snaží se případné spory řešit. Například na serveru Odklepnuto řeší problémy přestupkové centrum, které na podvodníky společně s podvedenými lidmi podávají trestní oznámení a dále úzce spolupracují s policií ČR. „Celkové procento podvodů tvoří jednu desetinu procenta ze všech uskutečněných obchodů,“ potvrzuje nízkou míru rizika provozovatel serveru Otto Lustig.

Základnímu riziku se servery snaží předcházet aktivací účtu a hodnocením uživatelů. Aktivace je řešena zasláním registračního čísla na poštovní adresu, přičemž číslo se musí zpět zadat do vašeho nastavení na serveru. Tím jsou minimalizováni uživatelé, kteří se snaží server „oblafnout“. Lidé jsou totiž snáze identifikovatelní a případné spory je možné řešit s konkrétními lidmi, nikoli virtuálními přezdívkami.

Dalším bezpečnostním filtrem je hodnocení uživatelů, které si udělují po každém uskutečněném obchodu. Většinou to vede k opatrnosti na obou stranách, protože si kupující i prodávající snaží udržet čistý štít. Ale negativnímu hodnocení se někdy nevyhne ani sebelepší prodejce. „Při velkém množství prodejů je udržení si čistého štítu někdy až vrcholným mistrovstvím. Například pro někoho je prodleva dvou nebo tří dnů při čekání na zásilku důvodem k udělení negativního komentáře, jiný uživatel takovou věc takzvaně neřeší,“ komentuje Oto Obdržálek ze serveru Aukro.

Roman Švidrnoch se domnívá, že je třeba být aktivní a upozorňovat na nepravosti. „Nejprve kontaktujte prodejce, a pokud nebude chtít problémy a nejasnosti řešit, kontaktujte rovnou správce serveru,“ říká. Většinou dojde k zablokování účtu uživatele. „Například jeden uživatel prodával napodobeninu staré mince a neupozornil na to, dokonce argumentoval, že to každý pozná,“ říká Švidrnoch a dodává, že správce takovému uživateli zrušil účet.

Výhodou je, že u každého potenciálního kupujícího můžete zrušit přihození, nebo dokonce některým lidem úplně zakázat účast na vašich aukcích. „Podobně se kupující mohou podívat na důvěryhodnost prodávajícího a zjistit, zda s ním někdy byly problémy. Jak říká Oto Obdržálek: „Se špatnou reputací se nejen obtížně prodává, ale i nakupuje.“

Pravidla nákupu na internetových aukcích

Už když sepisujete inzerát na prodej, berte v potaz, co by zajímalo vás, kdybyste si něco takového chtěli sami koupit. Tím se zvýší pravděpodobnost, že se ozve nějaký kupec.

1. Nikdy nelžete

Snadno se to řekne, ale těžko se přiznává, že nabízená židle je slepovaná nebo že video bylo víc v opravně než v provozu. Jenže většinou se podobné drobné lži velice snadno odhalí a navíc – jako prodávající ručíte za skryté vady po dobu jednoho roku. Uvidíte, že i tak se vám spoustu zboží podaří prodat, jen budete muset jít s cenou o něco níže. Záruky se nemůžete zříct tím, že uvedete do popisu aukce „bez záruky“. Zákon dává kupujícímu právo na reklamaci skrytých vad. Jedinou možností je napsat například „video, které nenahrává“ – tuto vadu už pak reklamovat není možné.

2. Dobře zvažte titulek

Každá aukce má vlastní název, něco jako titulek článku. Ten volte co nejvýstižnější včetně nějaké základní informace o zboží, aby kupující hned poznal, jestli to pro něj bude zajímavé. Přesný popis výrobku si nechte do rozšířeného popisu. Příklady vhodných názvů: Bílý jídelní stůl, dřevotříska, lamino 80x140 nebo Video JVC, stáří pět let.

3. Pište romány

Při popisu výrobku buďte podrobní, klidně napište i jeho historii. Není od věci napsat, proč ho prodáváte. Pro kupujícího může být zajímavé, že si pořizujete nové jízdní kolo a staré prodáváte, může to totiž svědčit o tom, že máte kladný vztah k cyklistice a o kolo jste se dobře starali. Pokud prodáváte elektroniku, zkuste najít recenzi nebo informace v internetových odkazech a přidejte do textu odkaz. Nemusíte tak vypisovat všechny detaily, stačí uvést stručný popis vašeho kusu.

4. Přidejte fotografii

Sice si za to většina serverů účtuje peníze navíc, ale vyplatí se přidat fotografie výrobku ze všech stran, aby měl kupující maximum informací. Fotografii je dobré přidat, i když výrobek takzvaně všichni znají. Dobrý obrázek snáze přitáhne oči kupujících a je vyšší pravděpodobnost, že zboží prodáte.

5. Zvolte správně cenu

Potřebujete se určitého předmětu zbavit a je vám jedno, za jakou cenu? Potom volte formu aukce a začněte na nějaké nízké částce, klidně na jedné koruně. Nízká cena přiláká zájemce, a když ostatní uvidí, že už o vaše zboží má někdo zájem, začnou se o aukci také zajímat a přihazují. Ovšem ne vždy se tento postup vyplácí. Pokud prodáváte nějakou jedinečnou věc, o kterou není mnoho zájemců, mohli byste ji nakonec prodat za korunu. Některé aukční servery mají možnost určit minimální prodejní cenu, za kterou se zboží prodá – pokud se jí nedosáhne, prodej se neuskuteční. Pokud aukční server tuto možnost nemá, můžete zvolit variantu „kup teď“, tedy s pevnou prodejní cenou. Tento způsob je méně atraktivní, takže občas budete jenom těžko hledat zájemce a musíte vypisovat aukci znovu.

6. Neprodlužujte agonii

Někdy je možné zvolit délku trvání aukce. Ačkoli to svádí nechat aukci běžet 14 dní, je to zbytečné. Ideální doba trvání aukce je proto týden. Naopak u kratší doby aukce se může stát, že „odříznete“ uživatele, kteří na internet nechodí každý den. Časem zadání aukce také určíte konec aukce. Ten je dobré stanovit na chvíli, kdy lidé nejvíc sedí u internetu, ideálně odpoledne nebo večer. Čím víc lidí o předmět bojuje, tím lépe.

7. Doplňte dopravu a cenu

Uveďte, jaké způsoby dopravy umožňujete a kolik budou kupujícího stát (cena dopravy se připočítává k finální ceně). Nezapomeňte na poštovné a balné, aby se vám nestalo, že budete dopravu dotovat. Není slušné po skončení aukce jakkoli navyšovat cenu. Podívejte se na podobné výrobky, kolik si za dopravu účtují jiní prodejci. Pokud se chcete na dopravě dohodnout až po prodeji, nechejte políčko s cenou nevyplněné, ale počítejte, že se vás budou potenciální kupci ptát.




Nakupování – vítejte na aukci

Nakupovat v internetových aukcích není nic obtížného. Stačí na vybraném serveru navštívit příslušnou sekci, například Děti s podsekcí Oblečení, a zobrazí se vám aktuální nabídka. Nahoře vidíte aukce, u kterých prodejci připlatili za přednostní uvedení, pod tím jsou většinou uvedeny končící aukce. U každého zboží je vidět vyvolávací cena a také počet nabídek.

Zkuste to v zahraničí

Pokud máte historické a raritní předměty, můžete zkusit i zahraniční aukce. Nejoblíbenější je zřejmě eBay, dědeček mezi aukčními servery a vzor pro všechny české projekty. Zejména na německé nebo americké verzi můžete získat zajímavé peníze.


Po zobrazení samostatné nabídky už můžete přihazovat.

Přihodit můžete libovolnou částku, server vám nabídne minimální možné přihození. Pokud již někdo před vámi přihazoval, může se stát, že to nebude stačit. Na přihazování si totiž můžete nastavit automat, který za vás automaticky přihazuje až do určité částky. Například za dětskou bundu přihodíte 250 korun, ale víte, že za ni zaplatíte i tisíc, proto zadáte maximální přihazovanou částku. Ostatním se normálně bude zobrazovat aktuální cena za bundu 250 korun, ale pokud se někdo pokusí nabídnout 300 korun, bude automaticky přebit vaší nabídkou 301 korun. A tak to půjde až do maximální přihazované částky.

Tipy pro kupující – pevné nervy

Pokud zboží kupujete, vyplatí se často čekat až na konec aukce a začít přihazovat až chvíli před koncem. Ale musíte být rychlí, protože i vás může na poslední chvíli někdo předběhnout.

K tomu slouží zobrazení končících aukcí, které zobrazuje dobíhající nabídky.

Druhou pomůckou je sledování aukcí. Pokud narazíte na zboží, které chcete koupit, můžete si nechat posílat historii přihazování a do aukce vstoupit až ve vhodném okamžiku. Většinou se přihazování rozběhne, teprve když přihodí první člověk. Málokdo se zajímá o aukce bez přihození.

Otázky a odpovědi

  Aukro.cz - Oto Obdržálek iKup.cz - Jan Cvetkov

Aukce.cz -  Jaroslav Mikuš

Odklepnuto.cz -  Otto Lustig

ebum.cz - Pavel Kubiš

Kolik registrovaných klientů má váš server? Právě jsme překročili hranici 500 000 registrovaných uživatelů V současné době je registrováno více než 125 000 uživatelů Aktuálně má náš server 83 000 zaregistrovaných uživatelů Registrovaných uživatelů je 30 000, denně se registruje 200–300 nových Ke dni 8. 2. 2007 má on-line aukce 7 636 řádně zaregistrovaných uživatelů
 

Co se nejčastěji kupuje a prodává?

 

Oblečení, elektronika a sběratelské předměty

 

Nejoblíbenější jsou produkty v kategoriích elektro, sběratelství, mobily, foto & video. Před Vánocemi byl největší zájem především o fotoaparáty Olympus, jejichž nabídka byla bohatá, domácí spotřebiče, ale také šperky a hodinky

 

Nejčastěji prodávaným/nakupovaným artiklem jsou mobilní telefony a příslušenství k nim. V těsném závěsu jsou pak hudební CD a auto příslušenství

 

Nejčastěji se prodává oblečení a doplňky, miminkovské potřeby, elektronika, mobily a počítače. Samozřejmě nejobsazenějšími kategoriemi jsou kategorie sběratelské

 

Elektro, počítače, známky, software, mobilní telefony, parfémy a oblečení

 

Je k registraci třeba něco zaplatit?

 

Registrace i nákup je zdarma včetně aktivace účtu

 

Registrace je zcela zdarma. Také vkládání aukcí, prodej a nákup na iKup.cz je zcela zdarma. Zároveň každý registrovaný uživatel obdrží vstupní bonus ve výši 200 Kč

 

Ne, registrace je zdarma

 

Základní registrace je zdarma. Každému registrovanému posíláme registrační kód dopisem, abychom zvýšili bezpečnost při obchodování. Tato služba je zpoplatněna částkou 20 Kč

 

Registrace je na on-line aukci eBum.cz zcela zdarma, uživatel obdrží 100 Kč na své eBum konto. A pokud si uživatel ověří svůj účet, obdrží bonus ve výši 10 Kč na svůj PayPay účet a pomocí tohoto platebního systému, plně integrovaného do aukčního, může na aukci platit

 

Kolik stojí nejlevnější prodej (bez fotek, zvýraznění atp.)?

 

Poplatek za vystavení aukce se mění v závislosti na počáteční ceně zboží. Začíná na padesáti haléřích při vyvolávací ceně do 100 korun, horní hranice je pak 10 korun při částce přesahující 2000. U úspěšné aukce do 25 000 korun je účtována provize 4 procenta, při ceně přes 25000 korun je to 502,50 korun + 0,5 procenta z částky nad 25 000 Kč

 

Prodej na iKup.cz je od 1. 12. 2007 zcela zdarma. Pouze v případě, že chce uživatel zviditelnit své aukce, je požadován poplatek dle našeho aktuálního ceníku

 

Za prodej si nebereme žádné provize, náš server je plně zdarma

 

Zadávání aukcí je zdarma včetně šesti fotografií a ikony, neúčtujeme si žádné poplatky za vystavení aukce, provize z prodeje ani jiné poplatky z dosažené konečné ceny. Placené jsou pouze nadstandardní služby (přednostní výpisy v kategoriích, výpis na hlavní stránce, podbarvený výpis, tučný výpis, eshop)

 

Prodej na aukci je zdarma a bez poplatků.

Poté je na uživatelích, chtějí-li si aukci za poplatek zvýraznit, zviditelnit v příslušné kategorii, nebo na hlavní straně atd.

 

5. Přednosti vašeho serveru před ostatními servery

 

Mezi naše přednosti patří fakt, že máme největší uživatelskou základnu ze všech aukčních síní v České republice. Prodejci tak mohou mít jistotu, že si jejich zboží najde svého kupce. Podle statistik z posledních dnů končí úspěšným prodejem téměř každá druhá aukce. Naši členové se v brzké době mohou těšit na nový Program ochrany kupujících, který by měl učinit nákup na Aukru ještě bezpečnějším

 

Kromě ověřování uživatelů zasláním dopisu poštou a SSL protokolem máme také bankovní formu ověření, při kterém zašlete minimálně 10 korun na náš účet. V případě následných problémů je orgánům činným v trestním řízení předáno číslo účtu a tato osoba je velmi snadno dohledatelná. U poštovního ověřování uživatelů se vyskytuje nejvíc podvodníků

 

Mezi přednosti našeho serveru patří úplná bezplatnost všech služeb a snadno zapamatovatelná a logická adresa www.aukce.cz

Jako jediný aukční server v ČR nabízí profesionální eshop s řadou nadstandardních funkcí, který je propojený s internetovou aukcí. Tato služba je novinkou mezi internetovými aukcemi vůbec a v ČR se těší velké oblibě.

 

Pružně reagujeme a přizpůsobujeme se potřebám českého internetu: individuální přístup k uživatelům, především prodej zboží zcela zdarma, bez poplatků. Taktéž nabízíme rozšířené služby podnikatelům a firmám: profesionální dražitel a vlastní eBum Shop za nízký poplatek


Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová aplikace propojí největší sociální síť s bleším trhem
Kladivo na Aukro? On-line „blešák“ Facebook Marketplace míří do Česka

Aplikace pro prodej a nákup mezi jednotlivci, Facebook Marketplace, bude do konce srpna dostupná i českým uživatelům. Zda dokáže přetáhnout uživatele portálu...  celý článek

ZmapujTo.cz
Tipy na weby: Ukliďte Česko. Hlaste podněty přímo z ulice či lesa

Práskat se nemá, ale hlásit se to musí. Poukažte na problémy ve vašem okolí přímo z terénu a nechte je řešit díky projektu ZmapujTo.cz. Smazat sami sebe z...  celý článek

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.