Jak se změní digitální fotografie v roce 2004

  • 1
Jedno z nejbouřlivěji se rozvíjejících technologických odvětví je oblast digitální fotografie. Neustálý přísun nových, menších, rychlejších a kdovíjakých ještě aparátů to jenom potvrzuje. Výrobci budou zřejmě snižovat ceny a profitovat z toho budou hlavně zákazníci.
Pokud jste si minulý rok pořídili nový digitální fotoaparát, neprohloupili jste. Ačkoliv tento rok přinese další záplavu novinek, žádná z nich by neměla být natolik revoluční a mít zároveň dostatečně příznivou cenu, aby způsobila konkurenci bolení hlavy.

Rok 2004 bude spíše ve znamení mírnějšího pokroku a boje firem o pozice na trhu. Pokud ale hovoříme o mírnějším pokroku, vztahujeme jej k uplynulým létům, který pro digitální fotografii znamenal velkou bouři. Z hlediska technologie lze očekávat zrychlení práce přístrojů, další pokles úrovně cen, prodlužování délky provozu na baterie či důraz na miniaturizaci. V neposlední řadě se standardem stane rozlišení 5 – 6 Mpix.

Digitální kompakty s rozlišením levného kinofilmu

Rok 2003 přinesl do oblasti digitálních kompaktních fotopřístrojů snímací čipy s rozlišením až cca 5 miliónů bodů (Mpix). Letos můžeme očekávat, že se tato hranice posune až za 6 Mpix. Právě tato hodnota je také udávána u běžně využívaného kinofilmu pro kompaktní analogové fotoaparáty; jen místo snímacích bodů se zde počítají zrna. Digitální aparáty tak dostihnou kinofilmové v oblasti rozlišení. Stále je tu však mnoho dalších parametrů, kde tyto přístroje zaostávají. Jedním z nich je cena.

Lidová cena? Zeptejte se za rok

Minulý rok přinesl výrazné cenové zlevnění všech druhů digitálních fotopřístrojů. Nyní lze pořídit přístroj nabitý funkcemi a vybavený až desetinásobným optickým zoomem za méně než 15 000 korun. Je to stále příliš vysoká cena. Tento nepoměr můžeme nejlépe demonstrovat u kompaktních přístrojů. Za velice podobný výrobek pracující s kinofilmem zaplatí v současnosti uživatel poloviční, ale spíše třetinovou cenu než za podobně vybavený digitální přístroj.

Výrobci digitálních fotoaparátů se ale nyní hodlají mnohem důrazněji poprat o podíly na trhu. Digitální fotoaparát dneška má již dostatek dobrých vlastností, takže jejich vylepšování či rozšiřování již nepřináší kýžený efekt. Stále silnějším marketingovým nástrojem se tak stane cena. Především starší modely budou zlevňovány natolik, že začnou mnohem výrazněji ohrožovat pozice analogových systémů. Přesto se s největší pravděpodobností ani tento rok nedočkáme značkového digitálního fotopřístroje, jehož cena by pokořila hranici 4 tisíc korun.

Ještě je co vylepšovat

Zatímco rozlišení digitálních fotopřístrojů již uživatele tolik netrápí, stěžují si nyní oprávněně na jejich rychlost. V té se kinofilmovým aparátům opravdu nemohou rovnat, ty stačí v podstatě jen vzít namířit na objekt a mačkat spoušť. Digitální fotoaparát se musí nejdříve inicializovat (spustit) a ani potom není reakce při focení blesková.

Poslední rok přinesl velké zrychlení, kdy se čas pořízení první fotografie po spuštění fotoaparátu dostal u některých modelů až pod 1,5 sekundy. Dá se očekávat, že letos bude atakována hranice jedné sekundy.

Dalším výrazným problémem je barevné podání a případný šum za zhoršených světelných podmínek. Snad každý významný hráč na poli digitální fotografie vyvíjí vlastní technologii, která si s tím má poradit, ale výsledky jsou spíše rozpačité. Možná právě tento rok přinese zásadnější zvrat.

Zvyšovat se bude kapacita přikládaných paměťových karet a výdrž na baterie. S tím souvisejí i technologie zobrazování, neboť klasický LCD náhledový panel je jednou z energeticky nejnáročnějších součástí takových přístrojů. Například firma Kodak hodlá rozšířit počet přístrojů, které budou vybaveny displeji typu OLED, které mají nižší spotřebu.

Malý je dobrý

Pokračovat bude miniaturizace. Do oblasti přezdívané digitální kolibříky či digitální šperky zamíří další produkty. Některé z nich se mohou dočkat i hlasového ovládání jako doplňku ke klasickému. Lidé si tuto kategorii oblíbili a jsou ochotni si za přístroj, který mohou nosit všude s sebou, i něco připlatit.

Tyto přístroje však budou muset nabídnout dostatečné množství funkcí a vlastností, aby nebyly převálcovány integrovanými systémy typu fotoaparát v mobilu či PDA. Takto spojená zařízení však svou kvalitou zatím pokulhávají. Nebude to však trvat věčně.

Rok 2004 - boj o pozice

Tak jako uplynulý rok, i ten současný přinese nepřeberné množství nových přístrojů. Velcí hráči uvedou ve všech kategoriích až několik desítek novinek a s několika kusy jim budou sekundovat další firmy, pro něž tento trh není hlavní a mají spíše zkušenosti z IT trhu. Příkladem budiž HP či Gateway.

Všechny zúčastnění si naplánovali, že zvýší, či alespoň udrží svůj podíl na tomto trhu. Například japonská společnost Canon hodlá v právě probíhajícím roce zvýšit svůj podíl za současných 20 % na 25 %. V poměru k roku 2002 by to byl 10% nárůst, což by znamenalo prodej zhruba 12,5 miliónu přístrojů. Další v pořadí Sony ovládá zhruba 17 % trhu, podobně jako Olympus. Následuje Fuji s 15 % a Kodak s 10% podílem.

O tom, že je o co bojovat, svědčí dosavadní vývoj. Zatímco v roce 2002 se prodalo zhruba 25 miliónů digitálních fotoaparátů, v roce 2003 to je již více než 40 miliónů a letos se očekává prodej více než 60 miliónů přístrojů. Dá se tedy očekávat tuhý boj, z nějž bychom měli profitovat především my – zákazníci.