Jak stáhnout do počítače internetové vysílání - díl 4.

  • 16
V našem seriálu jsme si ukázali, jak nahrát na harddisk počítače internetové vysílání ve formátech MP3, WM a RealMedia. Když ale nastane případ, že ani specializovaná utilita nedokáže stream uložit, přichází čas softwarových rekordérů, které dokáží zaznamenat zvuk reprodukovaný jiným přehrávačem.

V minulých dílech našeho seriálu jsme se zabývali programy, které přímo dokáží uložit streamovaná data z internetu na harddisk. Představili jsme si utility pro ukládání vysílání v systému ShoutCast založeném na populárním formátu MP3, naučili jsme se zaznamenávat streamované audio i video v kódováních Windows Media a RealMedia.

Jsou ale případy, kdy internetové vysílání ani při nejlepší vůli nejde uložit přímo "z kabelu". Na řadu tak přicházejí programy, které dokáží nahrávat signál přehrávaný v reálném čase zvukovou kartou. Takových utilit je velké množství, každá má své pro a proti, některé jsou zdarma, za jiné se platí. Povíme si o několika nejzajímavějších, ale napřed trochu teorie.

Co potřebujeme k tomu, abychom mohli zaznamenávat zvuk procházející počítačem? Musíme mít takovou zvukovou kartu, která je plně duplexní, tedy umí přehrávat a nahrávat současně, a zároveň je schopna samplovat výstup ze svého vlastního mixeru. V současné době už asi nenajdeme na trhu hardware, který by tento úkol nezvládl. Nahrávat sebe samu dnes umí každá lepší zvukovka. Jako příklad si můžeme vzít ovladače ke kartě Sonic Fury od firmy Video Logic, prodávané též jako Santa Cruz.

Ovladače Sonic Fury

Jako zdroj signálu lze ze široké nabídky portů vybrat i "výstupní mix" (Output Mix). Pro nahrávání zvuku pak lze použít prakticky jakýkoliv audio editační software. V takových programech lze sice zvolit samplovací rozlišení a vzorkovací frekvenci, nevýhodou ovšem je, že v drtivé většině případů ukládají zvuk do standardního WAVu. Proto se vyplatí použít specializované programy, jež dokáží signál zaznamenat přímo v jednom z komprimovaných formátů.

Než se k nim ale dostaneme, zastavme se u jedné výjimky, která pracuje s plně digitálním přenosem signálu. Utilita Total Recorder instaluje v systému vlastní zvukové zařízení. V systémových preferencích je třeba virtuální ovladač software nastavit jako primární zvukovou kartu. Zachytává průchozí audio data a následně je posílá dál do instalované zvukové karty. Data jsou přitom ukládána na harddisk ve zvoleném formátu, např. WAV nebo MP3. Aktuální verzi Total Recorderu si můžete stáhnout zde. Shareware verze je omezena max. 40 sekundami záznamu, registrační poplatek činí poměrně příjemných $11,95 USD. Více na webových stránkách společnosti High Criteria.

Nastavení Total Recorderu v systému

A nyní už přehled některých specializovaných softwarových rekordérů:

  • AllRecorder 1.2 - Shareware - Download 2,6 MB
    Audio rekordér, který snímá vstupy zvukové karty i všechen signál, který produkují softwarové přehrávače, hry apod. Dokáže ukládat přímo v reálném čase do WAV, MP3, WMA, VQF a Ogg Vorbis. Nahraný zvuk lze následně zpracovat v interním editoru, kromě rozstříhání na jednotlivé stopy či ořezy je možné obohatit jej několika filtry (fade, normalize...).
  • Advanced MP3/WMA Recorder 3.2 - Shareware - Download 5,2 MB
    Harddiskový rekordér s realtime kódováním signálu z externích zdrojů (CD, kazeta, LP, mikrofon) do formátů MP3, WMA, může ukládat i do standardního WAVu. Umí také zaznamenávat zvuk z mixéru zvukové karty, díky čemuž lze nahrávat např. internetová rádia, softwarových přehrávačů, DVD apod. Obsahuje filtr pro odstranění šumu z nahrávaného signálu v reálném čase.
  • Audio Record Wizard 2.5 - Shareware - Download 0,7MB
    Zaznamenejte do počítače zvuk, pocházející z nejrůznějších zdrojů. Tento harddiskový rekordér dokáže snímat veškerý signál, procházející vaší zvukovou kartou. Dokáže tedy nahrát zvuk z line-in či mikrofonu a dalších vstupů, stejně jako signál ze softwarových přehrávačů (Winamp, Real, Windows Media Player...), a to jak do WAVu, tak i přímo do komprimované podoby v MP3.
  • Cool Recorder 1.1 - Demo - Download 0,8 MB
    Zvukový rekordér, jenž zaznamená veškerý signál, který projde vaším počítačem. Pro nasazení v jakékoliv situaci je možné nahrávání aktivovat, pozastavit a opět spustit globální klávesovou zkratkou. Umí ukládat dávkově např. podle maximální délky souboru. Grafické rozhraní je skinovatelné, kvalita nahrávání plně definovatelná.
  • Harddisk Ogg 2.01 - Freeware - Download 0,4 MB
    Jednoduchý jednoúčelový realtime rekordér veškerého zvuku, který prochází počítačem, do formátu Ogg Vorbis. Umí nahrávat do souborů s datovým tokem 32-320 kbps, podporuje vzorkovací frekvenci 32, 44.1 a 48 kHz. Máte-li v systému DLL knihovnu enkodéru LAME, dokáže kódovat zdroj i do MP3 souborů. Výstupní soubory jsou automaticky číslovány.
  • i-Sound 4.12 - Shareware - Download 0,7 MB
    Harddiskový rekordér, který v reálném čase zaznamenává zvuk interně přehrávaný zvukovou kartou (streamované vysílání, výstup některého SW přehrávače) i signál z externích zdrojů (kazeta, LP, mikrofon) do formátu MP3.
  • SoundCapture 1.1 - Demo - Download 0,7 MB
    Program pro ukládání zvuku do formátu MP3. Dokáže nahrávat z externích zařízení, připojených ke zvukové kartě (mikrofon, rádio, gramofon...), ale také přímo z mixeru zvukové karty. Tím umožňuje zaznamenávání např. internetového vysílání apod.
  • Virtual Audio Cable - Shareware - Download 0,1MB 
    Účelem virtuálního audio kabelu je v reálném čase propojit více běžících audio aplikací. Chová se prakticky jako zvuková karta s propojeným výstupem a vstupem: když jeden program vyšle do virtuálního kabelu zvukový stream, jiný program jej může zároveň zaznamenat v nezměněné kvalitě. Je tak teoreticky možné nahrávat zvuk přehrávaný libovolnou aplikací nahrávat jakýmkoliv jiným programem. Virtuální kabel se hodí tam, kde potřebujete propojit různé audio a midi editory, samplery, syntezátory apod.
  • Předchozí části:

  • Jak stáhnout do počítače internetové vysílání - díl 3.
  • Jak stáhnout do počítače internetové vysílání - díl 2.
  • Jak stáhnout do počítače internetové vysílání - díl 1.