Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak vyhledávají české vyhledávače?

aktualizováno 
Připravili jsme pro vás uživatelský test tří významných internetových vyhledávačů. Jak obstály Atlas, Centrum a Seznam při zadávání devíti testovacích dotazů? Byly jejich výsledky relevantní a aktuální?

Otestovali jsme pro vás tři významné české vyhledávače. Zkoušce byly podrobeny portály Seznam, Atlas a Centrum. Test byl zaměřen na relevantnost odpovědí na zadaný dotaz a zjištění případných neplatných (mrtvých) nebo zastaralých odkazů. Pravidla jsme stanovili tak, aby výsledky testu byly co nejméně zatíženy subjektivním názorem autora.

Metodika testu

Bylo vybráno 9 testovacích dotazů: dělená strava, kurs čínštiny, polní telefon tp25, Robbie Williams, realitní kancelář Karlovy Vary, rfid, tai-ji, Vanessa del Rio.

Postup testování byl zvolen tak aby odpovídal přístupu uživatele, který jednoduchým zadáním výrazu hledá informace. U každého vyhledávače jsme použili základní nastavení bez jakýchkoliv úprav a speciálních nastavení. Zadání dotazu proběhlo vždy na titulní (homepage) stránce daného portálu. Nebylo provedeno žádné doplňující vyhledávání ve výsledcích apod. Hodnoceno bylo prvních deset nalezených odkazů. Za každý relevantní odkaz získal portál 1 bod. Za každý neplatný nebo zastaralý byl bod odečten.

Za relevantní byl považován každý odkaz, který se vztahoval k hledanému tématu. Přesněji, pokud na heslo „ kurs čínštiny“ odpověděl vyhledávač nabídkou učebnic daného jazyka, získal bod. Naopak jestliže výsledkem hledání byl získaný poznatek, že v Číně se mluví čínsky, bod nezískal. Podobně našel-li na dotaz „polní telefon tp25“ nabídku jistého poskytovatele telefonních služeb (ovšem nikoliv polních telefonů), bod samozřejmě také nedostal. Vzhledem k ne/přesnosti dotazu nebyla a ani nemohla být hodnocena výstižnost odpovědi. Bod nebyl udělen v případě odkazu na vnitřní katalog portálu.

Někdy nenajdu ani to, co znám

V tabulce naleznete u každého hesla příslušný počet bodů, čím víc tím lépe. Maximum je 10. Největší počet je zvýrazněn. Při vyhodnocení výsledků byl pro přesnost použit medián.

Atlas.cz Centrum.cz Seznam.cz
Dělená strava 10 9 8
Kurs čínštiny 3 8 3
Polní telefon tp25 3 1 5
Robbie Williams 9 10 8
Realitní kancelář Karlovy Vary 5 9 3
Rfid 9 8 9
Tai-ji 8 9 7
Vanessa del Rio 5 6 6
Smart Wings 9 9 6
Medián - Výsledný počet bodů

8

9

6

Počet záporných bodů za mrtvé odkazy

1

2

4

Počet relevantních odkazů na prvním místě

5

6

6

Počet duplicitních odkazů

6

3

15

  • Atlas.cz

Podává stabilní výsledky, v testu se umístil těsně druhý s osmi body. Při vyhledávání upřednostňuje vlastní atlas firem, placené stránky a odkazy na svůj katalog. Z tohoto důvodu ztratil největší počet bodů, navíc tyto odkazy byly většinou zcela mimo mísu. Na druhou stranu Atlas získal pouze jeden záporný bod za neplatný (mrtvý) odkaz.

  • Centrum.cz

Vítěz testu, získal 9 bodů. Pouze v jednom případě odkazuje na prvním místě na placený odkaz, který je navíc zcela relevantní. Během testování jsme narazily pouze na 3 duplicitní odkazy a  Centrum má společně se Seznamem největší počet relevatních odkazů na prvním místě.

  • Seznam.cz

Zklamání testu. Pouhé 4 body a 14 duplicitních odkazů. Největší počet mrtvých odkazů. Seznam nezískal ani jednou plný počet bodů.

Perličky na dně

Je až s podivem, co všechno se člověk nedoví, pokud se ptá špatně nebo na špatném místě. Tak například, hledáte-li low-budget airolinky Smart Wings, na Seznamu.cz vám nabídnou pěkná malá autíčka, která jsou také „chytrá“, ale do Paříže si s nimi nezaletíte. Přitom i po upřesnění dotazu výrazem "airlines" Seznam tvrdohlavě nabízel dovozce aut. Nebo taková hudební skupina Vanessa del Rio, jejíž členové zřejmě mají rádi pohádky pro dospělé. Při hledání tohoto hesla se velmi lehce dostanete na stránky, které se většinou označují jako XXX. Tai-ji, nemá nic společného s jízdním řádem ani s oděvy z plastů, ale Atlas vás bude chtít přesvědčit o opaku. Ani polní telefon není to samé co polní plodina. A právě telefon tp25 se vůbec stal nejtvrdším oříškem pro všechny portály. 

Jak nejlépe vyhledávat?

  • Čím jednoznačněji dotaz položíte, tím jednoznačnější odpověď získáte. Pokud tedy hledáte "trouby", upřesněte, zda vám jde o vybavení kuchyně ("trouby kuchyně") nebo seznamování s naivním milionářem ("trouba milionář seznamka"). 
  • Volte vhodné klíčové slovo.
  • Svůj dotaz zadávejte nejprve obecně a postupně jej upřesňujte.
  • Využívejte vyhledávání ve výsledcích, případně pokročilé vyhledávání.
  • Přednastavené formuláře pro hledání vám i bez znalosti logických operátorů pomohou k spolehlivým výsledkům.
  • Většina portálů umožňuje vyhledávání uvnitř zadaných kategorií, potom by se vám nemělo stát, že pokud hledáte hudební skupinu Vanessa del Rio, naleznete brazilskou pornoherečku.
  • Uvědomte si, že ne každý vyhledávač umí skloňovat. Vyzkoušejte více vyhledávačů.
  • Začínáte-li s internetem, nebo ještě nemáte svůj oblíbený portál, může vám jako inspirace posloužit tento odkaz.

 

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nová aplikace propojí největší sociální síť s bleším trhem
Kladivo na Aukro? On-line „blešák“ Facebook Marketplace míří do Česka

Aplikace pro prodej a nákup mezi jednotlivci, Facebook Marketplace, bude do konce srpna dostupná i českým uživatelům. Zda dokáže přetáhnout uživatele portálu...  celý článek

Jak si zapamatovat heslo?
Složitá hesla byla 0my1, lituje autor návrhu. Časté změny spíše škodí

Hesla hrají v počítačové bezpečnosti nezastupitelnou úlohu. Bohužel si řada lidí volí složité a těžko zapamatovatelné řetězce typu p0L3dn!ce. Jeden z autorů...  celý článek

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.