Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Jak zbohatnout jako provozovatel internetového serveru v Čechách?

  6:00aktualizováno  6:00
Trend expanze internetových serverů je v Čechách dobře patrný. Zatímco v roce 1996 se daly skutečné servery, tedy pravidelně udržované webové stránky s dostatečným přírůstkem nového materiálu, spočítat na prstech jedné ruky, v roce 1998 již přibývaly takovéto servery tempem několika desítek nových projektů měsíčně. Rok 1999 je v tomto stejný.
tTrend expanze internetových serverů je v Čechách dobře patrný. Zatímco v roce 1996 se daly skutečné servery, tedy pravidelně udržované webové stránky s dostatečným přírůstkem nového materiálu, spočítat na prstech jedné ruky, v roce 1998 již přibývaly takovéto servery tempem několika desítek nových projektů měsíčně. Rok 1999 je v tomto stejný.

Nové servery se věnují stále více specializovaným záležitostem, nebo se pokoušejí atakovat stávající servery v naději, že jejich materiály k podobnému tématu budou přijímány čtenáři chtivěji.

Většina těchto serverů je přitom vytvářena nadšenci, tedy nikoliv firmami, které si na vystavění takového serveru udělali složitý business plán, ale jednotlivci, kteří servery krmí po večerech a veškerý jejich plán je "zajímá mne to a časem si na to někdo koupí reklamu".

Pravda je, že u oborově specializovaných serverů jsou tu již příklady, které ukazují, že to jde. Nehovořím nyní o už jen Americe, ale i o Čechách, kde se ukázalo, že reklama na oborově specializovaný server je prodatelná tak, aby na sebe server vydělal alespoň z části.

Příkladem mohou být servery jako jsou Notebooky, nebo například Vztlak, případně Grafika. To všechno jsou oborové servery, které mimo obor jsou známé málo či vůbec.Vztlak má návštěvnost v řádu 300 IP adres za den. V praxi to znamená všechny, kdož se na internetu zajímají o letadla a letectví. I Notebooky k sobě přitáhly všechny zájemce o notebooky.

Potká i váš server stejné štěstí? Dá se na českém internetu zbohatnout?
Především - o bohatství nemůže být ani řeči. Pokud se chcete svými příjmy přiblížit serverům, jako je Seznam nebo Mobil server, pamatujte na to, že za vyššími příjmy z reklamy jsou také vysoké výdaje na mnoho zaměstnanců a na techniku - a další vysoké investice pro udržení si pozice. Ani majitelé těchto serverů si ještě nevydělali na Porsche nebo rodinný domek, o zbohatnutí tedy nemůže být řeči ani u nejúspěšnějších serverů českého internetu. Spíše o práci, která člověka baví a kterou alespoň dostane slušně zaplacenou.

Žít z inzerce na českém internetu není žádný med - příjmy z inzerce připomínají destilaci peněz. Pro oborově úzce specializovaný server jsou ovšem příjmy dosažitelnější, než když se pokusíte vytvořit nový Seznam nebo konkurovat obecnému zpravodajskému servisu ČTK. Když se lidé na internetu zajímají o mobilní telefony, notebooky nebo letadla, proč by se nenašlo dost čtenářů i pro vám blízké domácí spotřebiče nebo dálkově ovládané modely automobilů?

Je ale třeba oprostit se od myšlenky, že server bude ihned po měsíci tonout v nabídce reklamy. Ani graficky vyvedená upoutávka, že zde lze koupit reklamu, zpravidla nepomáhá.

Dobrá rada - půl roku si nelámejte hlavu s reklamou a jen pracujte na tom, aby na vašem serveru něco bylo. Shánějte materiály, šiřte jeho slávu, vnucujte se do přízně webmasterů ostatních serverů, aby na vás dali odkaz, vytiskněte na u souseda vypůjčené barevné tiskárně pozvánky k shlédnutí vašeho serveru a rozešlete je do firem, které dělají to, co souvisí s obsahem serveru. Přiložte jim výtisky recenzí výrobků, které byly u vás na serveru a po pár dnech obtelefonujte adresáty s tím, že byste rádi recenzovali nebo napsali o tom jejich výrobku. Samozřejmě si toto přizpůsobte ku svému serveru - zatěžko by lidé ze Vztlaku volali do Boeingu s návrhem, že udělají recenzi na Boeing 747-500. A hlavně nezanedbávejte propagaci vašeho serveru ve firmách, které se o danný obor zajímají. A zapomeňte na to, že budete samojediný dělat server o počítačích konkurující Živě - takových je ve frontě dvacet. Ale server o grafických kartách, to už je něco jiného a to by mohlo být další velmi zajímavé místo na českém internetu!

V prvé řadě je tedy marketing obsahu a kvalitní obsah samotný. U obsahu nezapomínejte na formu. Vzhled stránek řekne hodně - vypadá-li stránka pěkně, je kladněji přijímána, než umolousaný vzhled aplikovatelný tak v roce 1995. Nechte si poradit u přátel, podívejte se do zahraničí po inspiraci (nevykrádat!), poptejte se v okolí.

Půl roku budete muset pracovat na image serveru - teprve v době, kdy bude server rozumně navštěvovaný a zpropagovaný mezi firmami, které se o obor zajímají, zjistíte, že se o reklamě ihned jinak jedná, když si tykáte se šéfem firmy nutící vám každý týden jejich novinku na recenzi. Půl roku je většinou ta doba, kterou musíte přežít jen ze svého nadšení, bez peněz za reklamu. Jinak se totiž snadno stane, že se před potenciálními inzerenty ztrapníte žebroněním o reklamu, případně výsledky reklamy na vašem serveru budou tak bídné, že neospravedlní vynaložené prostředky a firmu budete těžko příště lákat na další inzerci. Špatná zkušenost je pro vás ta nejhorší varianta! Pokud mermomocí potřebujete točit na serveru reklamu, použijte Mr. Lin(x)e jako výměnnou reklamu pro svoji propagaci.

Po půl roce se vyplatí sednout si s papírem a tužkou a projít si statistiky serveru. Je důležité si spočítat, kolik shlédnutých stránek s potenciálně zobrazitelnou reklamou váš server nabízí. V praxi se totiž na internetu reklama prodává především na imprese - tedy na počet zobrazení. Pokud můžete dát na každou HTML stránku reklamu, stačí si spočítat počet stažených HTML stránek z vašeho serveru, což dnes umí každý analyzer logu, případně Navrcholu nebo Toplist i Monitor. Případně se rozmyslete, kde všude chcete mít reklamu.

Velmi zřídka se totiž podaří reklamu celou vyprodat a obtěžovat čtenáře reklamou danou z nutnosti, abyste vyplnili místo, není vždy to nejlepší. Jen málokdy se vyprodanost největších serverů dostane přes 60 procent.

Také je třeba zvážit cenu. Pokud máte dobrou pozici jako oborově specializovaný server, můžete jít o něco výše, než klasické zpravodajské servery, jejichž ceny se nyní pohybují okolo 500 Kč / 1000 impresí. Pamatujte na to, že máte málo zobrazení reklamy, zato na okruh zákazníků, který bude specializované firmy zajímat. V tom případě je rozumné dát vyšší cenu.

Spočítejte si, kolik peněz získáte, když se vám podaří prodat 20 procent reklamní plochy na serveru, za cenu cca. 500-800 Kč za 1000 zobrazení reklamy. Je to málo? To je realita, víc v průměru těžko z počátku prodáte

I tady je řešení - sponzoring.
Může pro vás totiž být výhodnější, když se domluvíte s nějakou firmou, že bude sponzorem vašeho serveru. Pokud děláte server o domácích spotřebičích, zeptejte se v Philipsu nebo v Zanussi či Gorenie. Po půl roce budování dobrých vztahů se bude dát mluvit o ledasčem. Znamená to, že v ceně budete pravděpodobně muset dělat správu jejich nabídkových stránek, což není ale taková ztráta času. Od sponzora ale zpravidla dostanete více peněz, než byste dostali od inzerenta. Navíc můžete zrušit reklamní pruhy a pouze na dohodnuté a dobře viditelné místo napíšete sponzoringový slogan, případně budete je měnit. Netradiční inzertní plochy jsou totiž účinnější, než stávající bannery 468x60 bodů. Vymyslete pro sponzora něco jiného - textové odkazy, netradiční plochy atd.

Ku sponzoringu si můžete přivydělat i reklamou, která nebude kolidovat se sponzorem - sponzor totiž dobře slyší na to, že je exklusivní. Ale není důvod, proč by si u vás na stránkách nemohl cíleně inzerovat prodejce, nikoliv výrobce toho zboží. Udělali jste recenzi? Za patřičný poplatek připojte na její konec link "Toto zboží můžete objednat zde za tolik a tolik". Může jít také o výhodu pro inzerenta.

Pokud se vám nepodaří donutit prodejce, aby vám přímo zaplatil, zkuste metodu TeleShoping. Teleshopingové firmy totiž platí televizi nikoliv za reklamní čas, ale podle toho, kolik zboží se přes tuto reklamu prodá. Zprostředkovávejte objednávky - přijímejte je do svého mailboxu a posléze je předávejte prodejci, s nímž jste dohodnuti na provizi a jemuž důvěřujete. Takovou reklamu pak můžete dávat všude tam, kde jste neprodali žádnou jinou...

Samozřejmě si tímto nezajistíte okamžité a rychlé zbohatnutí. Spíše si tak můžete vytvořit malou firmičku o dvou lidech, která vydělává na záležitostech, které vás baví a v níž jste si sami svým pánem. Peněžní příjmy z toho nekoukají nijak přehnané, ale má to i svoje klady. Pokud vás server jednou omrzí a vy jste dostatečně prokázal svoje schopnosti, nebudete mít problém sehnat si místo v oboru - nabídek na zaměstnání budete mít dost, pokud váš server bude stát za to a vy tím ukážete firmám v oboru, že ve vás něco je...

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hacker Marcus Hutchins (na snímku z 15. května 2017)
V USA zatkli hackera, který zastavil šíření viru WannaCry

Hacker, kterému se v květnu podařilo zastavit masové šíření vyděračského počítačového viru WannaCry, byl zatčen v USA. Mladý Brit Marcus Hutchins, vystupující...  celý článek

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.