Je to foťák pro ty, co chtějí mít technicky výborné snímky a zároveň nemají chutě se focením nějak hlouběji zaobírat. Je to aparát pro ty, co si nemusejí zvyšovat prestiž na krku houpající se zrcadlovkou, ale záleží jim na kvalitě výsledných obrázků. A je to stroj pro ty, co mohou dát za kompakt tři čtvrtiny průměrného platu.
Velký čip a výborná optika
Sony se toho do maličkého těla podařilo vměstnat opravdu hodně.
V kategorii kompaktních aparátů je použit velmi nadstandardní snímací čip - CMOS o velikosti 1". Oproti méně než polovičním (1/2.3") snímačům v běžných kompaktech se vyznačuje především nižším šumem za špatných světelných podmínek. Při poměru stran 3:2 dokáže vyrobit obrázek v rozlišení 20,2 Mpix, tedy 5 472 × 3 648 obrazových bodů. To je skvělé při tisku velkoformátových fotografií nebo dělání výřezů.
Pochvalu si zaslouží i optika. Objektiv Carl Zeiss nabízí skvělou světelnost v rozsahu F 1,8 - 4,9 a rozsah ohnisek 28 - 100 mm, tedy lidově řečeno, 3,6× zoom. Rozsah transfokace se může v době ultrazoomů zdát malý, RX-100 to však díky velikému rozlišení snímače dohání elektronicky - digitální transfokací. Zatímco u pětimegapixelových aparátů znamenal digitální zoom citelné zhoršení kvality, u 20,9Mpix snímače si digitální zoom do určité míry můžete bez obav dovolit.
Samotný čip dokáže pracovat s citlivostí ISO 80 až ISO 6 400. Při nejvyšší citlivosti je již šum docela výrazný, což ale nikoho nemusí mrzet - takovou citlivost často nevyužije. Díky výkonnému procesoru BIONZ poslední generace můžete využít vícesnímkovou ("multiframe") redukci šumu - aparát vyfotí ve velké rychlosti několik (až šest) snímků a spojí je do jednoho obrazu. Podle výrobce je účinek stejný jako focení při ISO 25 600, ale bez šumu. Funguje to výborně, ukázkový snímek v temném interiéru pořídil při ISO 125. Při focení v hlubokém podzemí, nasvětleném dvěma čelovkami, pak aparát zvolil ISO 3 200. Musíte mít klidnou ruku, objekt focení se nesmí hýbat, ale snadno pořídíte kvalitní fotku bez blesku i v opravdu tmavém prostředí.
Ovládání: hůře se drží, ale skvěle ho přizpůsobíte
Jednoduché elegantní kovové tělo působí v ruce trochu těžce. S hmotností 238 gramů patří mezi nejtěžší kompakty - například má o 34 gramů více než Lumix TZ-30 z testu cestovatelských aparátů. Váží jako průměrná "bezzrcadlovka" bez objektivu. Jinými slovy, není nejlehčí, ale vzhledem k tomu, co nabízí, je hmotnost "OK".
Designovým ústupkem je absence jakéhokoli "gripu", takže v ruce nesedí nejjistěji. Pocit trochu vylepšuje měkká gumová ploška fungující jako opora pro palec.
Velkou pochvalu si zaslouží otočný prstenec kolem objektivu. Jeho funkci si nastavíte v menu, na výběr máte například transfokaci (zoom), čas, clonu, ISO, vyvážení bílé a kompenzaci expozice. Manuálně si můžete nastavit funkce i dalších čtyř tlačítek vedle displeje. Což je skvělé.
Obrovské možnosti nastavení a přehršel funkcí však také vyústily do poměrně rozsáhlého menu, kde se dá zorientovat po chvilce cviku a zvykání. Za intuitivní například nelze považovat schování samospouště pod položku "režim pohonu".
Akumulátor dobíjíte přímo v aparátu pomocí USB nabíječky. Baterka vydrží na zhruba 300 fotografií - s pouze občasným využitím blesku a kontrolou pořízených snímků na displeji.
A když jsme u displeje - ten je perfektní. I v plném letním slunci je skvěle čitelný. Má jemnou kresbu a syté barvy. Výhradu máme k blesku, který se nabíjí pomaleji, než by bylo leckdy vhodné. Pokud tedy potřebujete vyfotit více snímků z bleskem v rychlém sledu za sebou, je to problém.
Funkce a režimy: můžete jen cvakat, nebo si dosyta vyhrát
Pokud se nechcete o nic starat, aparát nabízí dva automatické režimy: inteligentní automatiku a "super auto". Ta první "jen" samostatně vybírá nejvhodnější scénické režimy, druhá využívá pokročilejších nastavení a přidává "snímání překládáním" - režim, kdy nafotí více snímků a složí je dohromady pro optimální výsledek. "Super auto" mi ve většině případů vyhovovalo nejlépe.
Pokud předem víte, že budete fotit třeba rychlé pohyby (sport), nebo detaily (makro), můžete si ručně zvolit jeden ze scénických režimů. Jsou zde i opravdu šikovné předvolby jako noční portrét (kombinace blesku s delším časem), portrét (rozmazání pozadí za osobou), západ slunce (barevně zdramatizuje i mdlejší západy), nebo ručně držený soumrak (sečtení sekvence snímků do jednoho výsledného obrázku v kombinaci s teplejším laděním barev). Režimů je spousta, všechny jmenovat nebudeme.
Pokročilejší uživatelé využijí režimy priority času a priority clony, případně si troufnou na plně manuální režim. Nechybí ani "program auto", kdy čas a clonu nastavuje automat a na uživateli je vše ostatní.
Perfektně funguje režim panorama, při kterém aparátem pohybujeme zleva doprava a ten automaticky ze sekvence snímků složí "širokánský" výsledek. Šikovná je možnost výběru směru, kterým panorama pořídíte. Vertikální je ideální pro focení budov a kopců (vyšší snímaná výška), horizontální ... Přiznám se, že pro superširoké (a nepříliš vysoké) panorama jsem využití nenašel.
Jako každý správný kompakt i RX-100 natáčí video. Na výběr jsou formáty AVCHD a MP4, nejvyšší kvalitou je 1080p při 50 snímcích za sekundu a datovém toku 28 Mbit/s. Při natáčení funguje ostření i zoomování, musíte ale počítat s tím, že to je v tichém prostředí v záznamu mírně slyšet (motorek objektivu). Kvalita videa je velmi dobrá.
Kvalita obrazu: ve většině případů perfektní
S RX-100 je radost fotit. Především proto, že ve většině situací automatika rozhodne správně a vzniknou technicky výborné snímky.
Snímky v plném rozlišení29 testovacích snímků v plném rozlišení (tak, jak jsme je zkopírovali z paměťové karty aparátu) si můžete stáhnout v jednom ZIP archivu. Všechny fotky jsou pořízeny v automatických režimech nebo scénických předvolbách. Ve většině případů je výsledek optimální, ale například u pohybu (tyto snímky se moc nepovedly) bychom lepších výsledků dosáhli s manuálním nastavením. Fotky stahujte ZDE (170 MB ZIP archiv) |
Při focení krajinek není aparátu co vytknout, při 20Mpix rozlišení můžete při promítání fotek využít i efektního přibližování na určitý detail - v obrazu jich je opravdu mnoho.
Skvěle si aparát poradil s kontrastními scénami - například u snímku pramenu Rimavy tekoucího do kovové lahve. Silně nasvětlená lahev a voda, v protikladu s tmavou "studánkou" u pramenu, která byla navíc schovaná ve stínu.
Zatím budu stále chválit, skvěle funguje funkce automatického panorama. Toto je focené "na výšku" s posunem doprava.
Pokud rádi fotíte broučky, není "er iks stovka" ideální. Pokud jste si rozklikli obrázek hovnivála, viděli všechny ty jemné chloupky a - přiznejme si to - pro většinu z nás nijak vábné detaily, asi vám není jasné, proč kritizuji. Tento obrázek je však výřezem z mnohem většího obrázku. Jakmile jsem se s objektivem přiblížil více, aparátu se již nepodařilo zaostřit.
Objektiv nemá vysloveně "makro" ambice, ale díky obrovskému rozlišení a skvělému ostření můžete pořídit i velmi detailní záběry.
Drobnou kritiku mám i k fotce v protisvětle. Ačkoli aparát velmi dobře exponoval, byly patrné odlesky na optických členech objektivu, tedy efekt zvaný "lens flare". Lehce fialový nádech některých pasáží prozradí přítomnost aberace - barevné chybě na kontrastních hranách, která však po přiblížení není nijak dramatická.
Trochu ošemetné je to s pohybem. Aparát má drobnou prodlevu spouště způsobenou ostřením - mezi kompakty nepatří k nejdelším, ale třeba Olympus z testu cestovatelských foťáků byl o poznání rychlejší.
Při běžném focení to nijak nepřekáží, ale pokud se rozhodnete zachytit kupříkladu psa ve skoku, musíte s tím počítat. Pokud fotíte pohyb hodně zblízka, někdy se aparátu nepodaří zaostřit. Samozřejmě přepnutí do manuálního režimu s ručním ostřením většinu této kritiky ruší.
Pokud se někdo v první půlce zasekl nad významem scénického režimu "jídlo", následující snímek nese vysvětlení. Procesor si pohraje s barvami a kontrastem a vyrobí opravdu "chutně" vypadající obrázek.
Velmi dobře fungují i režimy využívající "multiframe" - tedy složení obrázků z více snímků. Snímku z tmavé místnosti nechybí autentická atmosféra a ostré detaily, naopak mu chybí šum. I když jsem fotil z ruky, aparát mohl použít nízkou citlivost ISO 125.
Snímek z jeskyně vznikl více než sto metrů pod zemí, jedinými zdroji světla byly dvě čelovky. Aparát jsem držel jednou rukou, druhou se přidržoval žebříku, abych se po kluzkém kameni neporoučel do nižších "pater".
Perfektně aparát pracuje při slabém osvětlení. Díky "multiframe" režimu se sčítáním nafocených hodnot pořídíte výborně prokreslené a ostré snímky i ve slabém světle. Pravý snímek vznikl 110 metrů pod zemí za svitu dvou čelovek.
Multiframe oceníte i na procházce městem. I snímek z pozdně večerní nasvětlené Kurfürstendamm v Berlíně má opravdu autentickou atmosféru.
Příjemně nás potěšil i blesk. Nedělá přepaly, perfektně osvětlí dvanáctimetrovou místnost, většinou nevznikly ani červené oči.
Následující dívku jsme vyfotili na veletrhu IFA, blesk jsem měl vypnutý, aby neházel odrazy do všudepřítomných obrazovek s lesklou povrchovou úpravou. S jeho použitím by ale dívka mnohem lépe vynikla. Proč to píšu? I když aparát skvěle fotí i bez blesku a máte tak tendenci ho mít "natvrdo" vypnutý, někdy je fajn ho použít i mimo noc.
Závěr
Je drahý jako čert. Během testování jsme však měli neslábnoucí pocit, že zákazník za své peníze dostane pořádnou porci perfektní elektroniky, optiky a promyšlených funkcí.