Vrt do jezera pod ledem byl zastaven. Nalili do něj 35 tun nemrznoucí směsi

aktualizováno
Ruští vědci v pondělí potvrdili, že nevyšel pokus dosáhnout tajemného jezera téměř čtyři kilometry pod Jižním pólem. Vědci v neděli posledním letadlem opustili svou antarktickou základnu.

Vrt do antarktického ledu pro laboratoř IceCube | foto: University of Wisconsin-Madison

Poznání nejtajemnějšího jezera na světě se odkládá na konec letošního roku. Potvrdily se tak předpovědi z minulého týdne, více zde.

Konec prací potvrdil časopisu Nature Valerij Lukin, vedoucí týmu Ruské akademie věd na antarktické základně Vostok. Skupina poslední dva měsíce pracovala, aby se dostala do jezera ležícího 3 750 metrů pod povrchem antarktického ledovce.

Vrtání se podle Lukina zastavilo 5. února v hloubce 3 720,47 metru. Podle radarových měření je to 29,53 metru nad hladinou. Tým se na místo vrátí v prosinci.

Schéma vrtu do jezera Vostok

Příliš tuhá zima - i na ruské poměry

Zastavení prací si vyžadují meteorologické podmínky. Zatím odborníci pracovali v teplotách do - 40 °C. V zimě ale teploty klesají na dvojnásobek. Oficiální teplotní rekord stanice Vostok je - 89,2 °C v roce 1983. Je to zároveň nejnižší vůbec zaznamenaná teplota na Zemi. V roce 1997 prý vědci zaznamenali i teplotu -91 °C, ale hodnota nebyla ověřena dalším měřením, a tak se oficiálně neuznává.

Udržet provoz vrtné soupravy by v takových teplotách nebylo podle ruských vědců možné. Navíc se v antarktickém počasí nedá počítat ani s pravidelným leteckým zásobováním.

Ale ani v těchto teplotách vrt nezamrzne a vědci by měli v prosinci pokračovat, kde skončili. Odborníci do něj načerpali zhruba 35 tun směsi kerosenu a freonu. Postup už je ověřený z předchozích let.

Zhruba třicetimetrová zátka podle vědců spolehlivě ochrání vody jezera před kontaminací nemrznoucí směsí, ve které mohou přežívat mikroorganismy z povrchu.

Tomu vědci chtějí za každou cenu zabránit. Vostok totiž představuje unikátní prostředí. Není zcela vyloučeno, že bylo miliony let hermeticky oddělené od zbytku světa.

Kyslíku na rozdávání

Voda ve Vostoku bude podle všeho sladká. Podle odhadů má teplotu asi zhruba -3 °C, ale kvůli tlaku kilometrů ledovce nad hladinou je i přesto tekutá.

Jezero je zřejmě také přesycené kyslíkem a dusíkem. Těchto plynů by na jednotku objemu mělo být až 50krát více než v jakékoliv jiné vodě na Zemi. Příčinou je znovu tlak vrstev ledu nad Vostokem.

Jestli odhady odpovídají skutečnosti, dozvíme se snad konečně na sklonku roku.

Levný kočárek?

Za polovinu i levněji seženete kočárky na bazaru eMimino.cz.