České internetové projekty stále častěji lákají zahraniční investory. Ilustrační foto.

České internetové projekty stále častěji lákají zahraniční investory. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Každý správný web má svého „business anděla“

Máte peníze a nevíte, co s nimi? Vyberte si nadějný projekt, nasypte do něj finance a až bude jednička na trhu, prodejte ho s obrovským ziskem. Tento osvědčený způsob zkouší na českých serverech stále více zahraničních investorů. Řada firem tak už na vlastní kůži poznala, jaké je to mít svého "business anděla".

V zahraničí je tento způsob obvyklý. Bohatí jedinci označovaní jako "business angels" svými prostředky zastřešují prvotní fáze financování začínajících či velmi nadějných firem. Základem tohoto systému, který vznikl ve Velké Británii, je shromažďování peněz z více zdrojů a jejich investování i do velmi nejistých podnikatelských záměrů.

Tyto společnosti pak do nadějných projektů investují za určitou část podílu poměrně velké peníze. Firmě pak pomůžou na trhu k dalšímu růstu a investice se jim mnohonásobně zúročí při následném prodeji této společnosti.

"Andělem" byla i poradkyně Al Gora

Jedním ze světově známých "andělů" je například Esther Dysonová, která bývala i poradkyní tehdejšího amerického viceprezidenta Al Gora a pravidelně se umisťovala na žebříčku magazínu Forbes padesátky nejvlivnějších podnikatelek v USA. Do svých investic zařadila už hezkou řádku firem.

V roce 1994 byla jednou z prvních osobností, která se pokusila odhadnout dopad internetu na intelektuální vlastnictví. O dva roky později dostala za úspěšné šíření počítačové kultury v Maďarsku Neumannovu medaili, v roce 1999 obdržela cenu Women in Communications Matrix. Její jméno je tedy bráno jako dobrá značka a pokud je spojeno s určitým projektem, působí na další investory jako magnet.

Švýcarský investor se zaměřil na Česko

A jednou z takových osobností, která se zaměřuje i na Česko, je Martin Saidler a jeho švýcarská investiční skupina Centralway Holding AG. Devětatřicetiletý Saidler je zakladatelem třicítky internetových společností v USA i Evropě, mezi jinými například Scout 24, který založil společně s německou finanční skupinou Metro Handelskonzern a která dnes již patří Deutche Telecom.

Saidler si vybírá projekty na internetu v oblasti softwaru, komunikace a médií. Za získaný podíl poskytuje společnosti přístup ke strategickým informacím, kontakty na evropské trhy a posiluje finanční zázemí firmy. Dává také rady, jakým směrem by se měl projekt ubírat, pomáhá připravit firmu k prodeji a hledá investora, který firmu koupí.

Základem jeho úspěchu je však na samém počátku  – samotný výběr projektu. Své peníze totiž poskytuje jen těm nejtalentovanějším a vybrané společnosti musí být v dané zemi jednička nebo dvojka na trhu. Pokud projekt přestane toto kritérium splňovat, Saidler firmu prodá či "restrukturalizuje".

Do řízení firmy prý nemluví

Saidler už tímto způsobem vstoupil v Česku do řady společností, mimo jiné do projektů Invia.cz, Jyxo.cz, Blog.cz či H1.cz. Právě posledně jmenovaný projekt si vyhlédl ani ne půl roku po jeho vzniku. Zakladatelé H1, kteří se specializují na internetové poradenství a problematiku přístupnosti webů, totiž společně odešli z předchozího úspěšného projektu Dobrý web. Na začátku byla touha dělat věci po svém. Během chvilky se ale stali jedničkou v oboru.

Podle ředitele společnosti Davida Špinara se Saidlerovi lidé na H1.cz obrátili poté, co dostali tip během jednání s Jyxo. Podle jeho slov však se vstupem investora v H1.cz váhali. "Nejdřív jsme si říkali, že to je blbost, co by z nás měli chtít získat. Jim to ale nevadilo, viděli v nás velký potenciál," říká Špinar.

V únoru 2006 si tedy nakonec se Saidlerem plácli, pět měsíců od vzniku společnosti. Centralway získal 10 procent. Z malé firmy se tak stala společnost s mezinárodním zázemím. "My jsme v tom viděli určité posílení značky a synergii s jejich projekty," upřesňuje šéf H1.cz.

Ani po roce si nemůžou spolupráci vynachválit. Do řízení firmy jim prý nikdo nemluví. "Když se chceme poradit, tak si s nimi popovídáme. Jednou za čtvrt roku se s nimi potkáme a bavíme se o strategii, ale do řízení společnosti nám nemluví vůbec," říká Špinar.

Kdy přijde na řadu prodej?

Uvědomuje si ale, že oni ani žádná firma z portfolia Centralway nemá Saidlerovy peníze zajištěné natrvalo. O prodeji prý zpočátku ale vůbec neuvažovali. "Říkali jsme si, že jsme jen hlavy a máme pouze znalosti, nic tedy nevyrábíme," podotýká Špinar.

Podle něj se ale H1.cz už nyní nebrání tomu, že by ji časem Saidler někomu prodal, například nějaké mediální agentuře. "Ta možnost tady je v horizontu několika let. Oni jsou ale ten článek, který bude řídit a hledat prodej."

Otázka je, kdy H1.cz přijde na řadu. Dá se předpokládat, že Saidler prodá dříve společnosti, které dovedl až na vrchol.