Kdy přijdou spammeři o práci?

  • 42
Nevyžádaná pošta je stále větším problémem. Na jedné straně existují různé antispamové filtry a ochrany. Na straně druhé se jen minimálně hlídá zdroj, tedy e-mailové účty, z nichž spam chodí. Nově zaváděné metody boje proti nevyžádané poště však mají velkou naději na úspěch.
Snad každý se již setkal s nějakým e-mailem, který mu byl zaslán za účelem propagace nějakého produktu, služby apod. Takový mail, označovaný jako spam, může nejen obtěžovat, ale navíc zdržuje a pokud takových přijde více, je časová ztráta již nezanedbatelná. O tom, že se takový problém netýká jen zahraničí může svědčit i pár kauz, které se již u nás objevily.

Obrana

V současnosti mnoho spamových filtrů, tedy programů, které mají ochránit uživatelovu schránku elektronické pošty před nežádoucími maily, pracuje na základě analýzy obsahu přijatého elektronického dopisu. Ke zjištění takový software využívá poznatky získané na základě informací z databází, které nevyžádané e-maily shromažďují. Na základě rozboru obrovského množství spamových e-mailů je pak vytvořena jakási tabulka vlastností, kterými se odlišuje standardní e-mail od toho nevyžádaného. Spamové filtry pak jednotlivým příchozím e-mailům přiřadí jakési body, kdy jsou ohodnoceny součásti e-mailu, které nějakým způsobem odpovídají vlastnostem spamu. Když výsledný počet bodů překročí určitou mez, je elektronický dopis okamžitě označen za spam. Nedostatkem takového řešení je však určitá pravděpodobnost, že jako spam bude označen nezávadný e-mail.

Řešení ala Yahoo!

Portál Yahoo! minulý měsíc představil novou ochranu, která má radikálně omezit rozesílání nevyžádaných e-mailů prostřednictvím služby Yahoo! Mail. Většina nevyžádaných e-mailových zpráv je totiž rozesílána z freemailových schránek, které jsou přístupné zdarma. Zde si může kdokoliv zřídit vlastní schránku elektronické pošty, aniž by byla zjišťována jeho totožnost. Právě této anonymity využívají spammeři, kteří pomocí programů, jenž jsou někdy označovány jako e-mailoví roboti, schopni během poměrně krátké doby vytvořit nespočet elektronických poštovních stránek a z nich následně rozesílat obrovská množství nevyžádaných e-mailů.

Přesně tomuto zneužívání webmailů chce zabránit nová ochrana portálu Yahoo!. Uživatel ji zaregistruje hned při vytváření nového účtu. V jedné z kolonek registračního formuláře je totiž umístěn obrázek, v němž je zobrazeno nějaké slovo. To slovo je potřeba zapsat do volného pole. Tento úkon hravě zvládne uživatel, avšak softwarový automat nedokáže na obrázku rozeznat písmo.

Kontrolní políčko zabraňující strojové registraci na Yahoo! Mail 

Podobně to funguje při odesílání zpráv, kdy se po určitém počtu odeslaných zpráv znovu zobrazí obrázek s náhodným textem, který je posléze potřeba přepsat do tomu určeného pole. A softwarový robot na hromadné rozesílání zpráv bude mít zase problém.

Yahoo! si od tohoto kroku slibuje větší důvěryhodnost jejich e-mailových boxů. A doufá, že tak přiláká další uživatele.

Pohled z druhého konce - Mailblocks

Jiný přístup zvolila společnost Mailblocks, která za poplatek 10 amerických dolarů ročně poskytuje systém, který také pracuje s odezvou od odesílatele. Systém je však postaven tak, aby chránil e-mailovou schránku uživatele Mailblocksu. Neblokuje tedy přímo spammera u zdroje.

Nápad je založen a myšlence, že nevyžádaná pošta přichází z neznámé adresy. A na kontrole nové adresy je celý systém postaven. Pokud tedy uživateli přijde e-mail s adresou odesílatele, který doposud žádný elektronický dopis uživateli Mailblocksu nezaslal, je automaticky vygenerována žádost o potvrzení. Nejedná se o nic jiného než o výzvu, jež je zaslána na adresu odesílatele e-mailu a v níž je žádán o pouhé potvrzení, že dotyčný e-mail poslal. Tvůrci z Mailblocksu tvrdí, že softwarový robot na takový mail nedokáže odpovědět.

Témata: Robot, software