Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Přestup taxíkem zlevní letenky. České Kiwi.com ždímá statistiky

Převozy cestujících mezi letišti, nebo oddělená cesta cestujících a jejich zavazadel. Český startup pomocí analýzy statistických dat hledá způsoby, jak zlevnit, nebo zpříjemnit leteckou přepravu.

Oliver Dlouhý a Lucie Brešová ze společnosti Kiwi.com | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Český vyhledávač letenek Kiwi.com, dříve Skypicker, nejspíše není nutné příliš představovat. Jeho cílem je nakombinovat co nejlevnější lety různými leteckými společnostmi a prodat je uživateli jako ucelený spoj - byť třeba za cenu více přestupů nebo delších čekání. Není nutné ani přesně definovat destinaci, systém umí nabídnout místa, kam by se uživatel zrovna mohl za výhodnou cenu podívat.

O fungování vyhledávače jsme si povídali s jeho zakladatelem a ředitelem Oliverem Dlouhým.

Doména Kiwi.com byla poměrně drahá, přišla na 19 milionů, proč zrovna Kiwi a byly v plánu i jiné názvy?
SkyPicker vyrostl poměrně hodně globálně a my jsme hledali brand, který by byl snadno zapamatovatelný a jednoduše vyslovitelný a napsatelný nikoli jen v anglicky hovořících zemích, ale i například v Jihovýchodní Asii, Jižní Americe a tak dále. A takových slov, které po celém světě znamenají to samé a píší se stejně, není tolik, je jich pět nebo šest - například kiwi, panda, siesta ... No a nám se nejvíce líbilo Kiwi.

V uplynulých letech dosahoval meziměsíční nárůst obratu dvouciferných hodnot, platí to i nadále, nebo se trend mění?
Už nerosteme tak rychle, zejména proto, že bychom to nezvládali. Ačkoli tam ten potenciál je, nezvládli bychom to personálně. Můžete vyrůst z 30 na 300 lidí, z 300 na 600 a na 1000, ale z 1000 na 1 5000 se roste těžko. Těžko bychom to uřídili. Ale je to v pohodě, rosteme tak nějak zdravě pro nás a zároveň dostatečně rychle na to, aby to dávalo smysl.

Velká část činnosti Kiwi.com tvoří automatizované procesy a vyhledávací algoritmy. Co vše je ještě potřeba dělat ručně?
Všechno, co se ještě nestihlo zautomatizovat. (Smích.) Jsou to například bookingy a změny letů u některých menších aerolinek. Ono to funguje tak, že nejdřív nabídku aerolinky dáte do vyhledávání, poté se napíše automatické napojení na její bookingový systém, pak se teprve píšou moduly změny letů a tak dále - podle frekvence dotazů. Co ještě není napsané, to se vyřizuje ručně.

Takže pak máme lidi, kteří v těchto rezervačních systémech rezervace mění, upravují, přidávají zavazadla. Manuálně vyřizujeme zhruba 10 - 15 procent rezervací, ostatní je automatizovaně. Ten podíl není velký, ale v absolutních číslech je to spousta práce, a proto potřebujeme stále více lidí.

Jak moc se v tomto projevil vstup do GDS (automatizovaný transakční systém mezi poskytovateli cestovních služeb)?
Aktuálně máme v nabídce zhruba 250 lowcostových společností, u nich máme z velké části napojení napřímo a pak využíváme služeb tří GDS, kde je zhruba 600 aerolinek. V GDS lowcosty nejsou, je to drahý distribuční kanál a to je jeden z odlišovacích prvků lowcostů, že za podobné služby neplatí a distribuci si zařizují sami.

S námi lowcosty spolupracují poměrně radostně, protože po nich nechceme žádné peníze. U některých důležitých, kde to dává smysl, jim dokonce platíme. Bookingy, ve kterých je alespoň jeden spoj realizován lowcostovou společností, tvoří zhruba 65 procent našich objednávek.

Narazili jste u některých aerolinek naopak na negativní reakce?
Stalo se to jednou se Southwestem, což je největší americký lowcost, podle jehož vzoru v Evropě vznikl například Ryanair. Chtějí mít výhradně přímou distribuci, bez žádných prostředníků, ani neplacených. Přišla nám předžalobní výzva a tak jsme vyhledávání v jejich systému ukončili.

Jak vlastně fungují přístupy do rezervačních systémů lowcostů. Dávají vám k dispozici nějaké API?
Všemi možnými způsoby. Někdy je k dispozici API, někdy jsou v některém z agregátorů vyhledávání, těch způsobů, jak získat data, je strašně moc a je nejlepší mít úplně všechno. Například EasyJet máme ze čtyř zdrojů, čerstvost jejich dat kolísá, takže platí, že čím víc dat, tím líp.

Jak často měníte či upravujete vyhledávací algoritmy?
Neustále. Na vyhledávání se pracuje pořád, neustále provádíme AB testy, pracujeme například s dobou přestupu. Jsou země, kdy si lidi zaplatí raději o trochu víc a mají kratší dobu na přestup, například Německo, ale jinde, například ve Španělsku, lidé raději stráví noc na letišti aby ušetřili dvacet eur.

Součástí zakoupených spojů má být i transfer mezi letišti v rámci jednoho města. Jak bude služba vypadat a kdy začne fungovat?
Někdy lze nejlevnější spoj vytvořit tak, že klient při přestupu změní letiště. Například při letu z New Yorku do Porta je ideální přistát v Londýně na Heathrow, ale odletět ze Stanstedu. Chceme takovou cestu nabídnout jako kompletní balíček, včetně zajištěného přesunu mezi letišti. Zatím jednáme s klasickými taxislužbami, ve hře je ale samozřejmě i služba Über, kde by bylo ve hře i napojení na náš systém, takže řidič by například ihned věděl, že má letadlo zpoždění.

Služba „Airport - airport transfer“ je těsně před spuštěním, v řádu několika týdnů. Nejprve to zkusíme v Londýně, pokud se osvědčí, spustíme i v dalších městech. Rizikem je samozřejmě přestup na další let, Londýn trpí dopravními zácpami, pokud zákazník přestup nestihne, v rámci Kiwi Guarantee mu na vlastní náklady zajistíme jiný spoj. Systém se bude statisticky učit, ve kterých dnech a ve který čas je jak velké riziko zácpy a jaké zdržení může způsobit, a i toto bude do tvorby finálního spojení promítnuto.

Kdysi jste hovořil i o možnosti samostatné přepravy zavazadel, takovou možnost jsem u vás zatím nenašel. V jakém je stadiu?
Řešíme to, ale stále jsme ještě nepřišli na způsob, jak to pro zákazníka udělat pohodlně. Jde o to, aby nemusel při každém přestupu opustit tranzit, vyzvednout zavazadlo a opakovat související procedury - tím ztrácí spoustu času. Takto by někdo u zákazníka zavazadlo vyzvedl a dodal až do cílové destinace a my bychom mohli nabízet i spoje s kratšími časy na přestup.

Ve hře jsou různé varianty, jednou z nich je spolupráce s takzvanými „ground handlers“, což jsou firmy, které pro aerolinky zajišťují manipulaci se zavazadly. Ty by pak zajistily, aby se zavazadlo správně dostalo z letadla do letadla. Zatím se nám ale nepodařilo nalézt způsob, jak splnit všechny požadavky, například i s ohledem na bezpečnostní pravidla. Ale makáme na tom.

Rádi bychom v budoucnosti nabídli i balíčky s bydlením v cílovém, nebo přestupním městě tak, aby si uživatel mohl rovnou nakombinovat celkově nejlevnější pobyt s dopravou i bydlením. Někoho mohou zlákat třeba velice levné lety do Osla, ale tam narazí na extrémně drahé ubytování. Toto je však zatím spíše jen ve stádiu nápadu.

Kdysi jste v rozhovoru vzpomněl, jak se díky chybě programátora (záměna tečky za čárku) v systému neaktualizoval kurz rublu, a nějakou dobu jste tak letenky prodávali pod nákupní cenou. Při dnešních obratech by to mělo mnohem vážnější následky - jak se se změnou malého startupu ve velkou společnost mění způsob kódování a testování?
Ten proces se stal trochu komplexnějším, vývojáři si například hotový kód vzájemně schvalují. Testy však v neděláme, protože potřebujeme jít rychle dopředu a jediné, co se může stát, je, že ztratíme peníze. A peníze aktuálně nejsou to, co nás trápí tolik jako čas. Takže si vlastně občasnými chybami kupujeme čas.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 171 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 16 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
RECEPČNÍ

Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 30 550 - 30 550 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...