Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Klání začínajících internetových projektů vyhráli Češi, hlídají linuxové servery

aktualizováno 
Finalisté soutěže WebExpo o nejlepší evropský start-up v Praze prezentovali své nápady před přísnou porotou a náročnými diváky. Ukázalo se, že dobrá prezentace není vše a na výsledném produktu záleží. A také že umění programovat a umění vydělávat nemusí být jedno a totéž.

Bijk - start-up prezentace | foto: Pavel Kasík - Technet.cz

"Kolik už máte zákazníků? A kolik z nich platících? Jak hodláte přesvědčit uživatele, že jste lepší, než konkurence? Proč by do vás měl někdo investovat?" Na takové a podobné otázky se musí připravit každý, kdo se rozhodne překročit hranici, která dělí nápad od podnikání.

Co je "start-up"?

Anglické slovo start-up označuje začínající projekt či podnik. Stále častěji se toto slovo používá k označení nového internetového projektu.

Start-up obvykle začíná s omezenými prostředky a proto prezentuje své vize ("start-up pitch"), aby získal investora ("venture capitalist, angel investors"). Cílem start-upu může být vytvoření výdělečného projektu, nebo prodání projektu.

Na pražské konferenci WebExpo (23. - 25. září 2010) se diváci mohli kromě přednášek a workshopů zúčastnit také finálového klání evropských start-upů. Z více než tří desítek přihlášených projektů vybrala dvanáctičlenná odborná porota pouhé čtyři finalisty:

  • Bijk.com - česká služba pro snadnou on-line správu a monitorování linuxových serverů
  • HotGloo.com - německý on-line nástroj pro tvorbu "wireframe" modelů internetových stránek
  • NiceReply.com - jednoduchý slovenský projekt, který umožňuje firmě monitorovat, jak jsou zákazníci spokojeni s technickou podporou
  • Superscout.com - mezinárodní tým pracuje na sociální síti, jejímž cílem je dát zaměstnancům možnost vystavit své životopisy anonymě a získat tak lepší pozici u konkurenční firmy

Každý start-up měl pět minut na předvedení svého projektu (všichni zvolili formu powerpointové prezentace) a poté je deset minut "dusila" porota. Zasedl do ní český podnikatel Vít Vrba (Westcom, známý projektem Webnode), investiční konzultantka Vlasta Pokladníková (např. Funny or Die, Sequoia Capital nebo Draper Fisher Jurvetson ), maďarský podnikatel Zsolt Bako (Enterprising Culture) a ředitel řecké firmy podporující start-upy George Tziralis (Openfund). O vítězi rozhodlo hlasování diváků v sále.

Bijk.com

Český projekt na on-line webovou správu linuxovych serverů vznikal nejprve jako reakce na díru na trhu, jak je pro mnohé start-upy typické. "Přestože existuje mnoho open-source řešení, žádné nesplňovalo všechny naše požadavky," říká šéf projektu Zdeněk Cendra. "Navíc se složité instalují."

Bijk - start-up prezentace

Právě snadnou instalací se chce Bijk.com odlišovat. Nemusíte být linuxový guru, abyste Bijk.com na svůj server implementovali, a už během deseti minut můžete sledovat na grafech desítky různých parametrů, například zátěž procesoru, využití paměti, objem přenesených dat, čas vyřízení požadavku, počet apache procesů apod.

Kromě toho Bijk zašle upozornění esemeskou či e-mailem, stačí si nastavit, co považujete za nouzovou situaci: restart serverů, pád některého z procesů, zvýšené vytížení procesoru, docházející místo na disku... Údajně také Bijk začínajícím uživatelům poradí, pokusí se odhadnout příčinu problémů a nabídne možná řešení.

Bijk

Prezentace Bijk.com proběhla jako jediná v češtině a provázela ji drobná zdržení i lehce viditelná nervozita přednášejícího. Přesto byla porota produktem nadšena a diváci v sále evidentně také.

Hodnotitelé se hned zajímali o obchodní model, který je podle Cendry zatím dvojí: nabízení bezplatné verze s profesionální verzí za příplatek (tzv. freemium) a nabízení prostřednictvím hostingových společností (tzv. affiliate).

Porotci navrhli také možnost nabídnout celý systém hostingovým společnostem (tzv. white-label). Bijk.com patří ke start-upům, které už si na sebe "téměř vydělají", má prý kolem tří tisíc zákazníků, asi desetinu platících. Do konce roku by se chtěli dostat do černých čísel.

HotGloo

Start-up má řešit existující problém. Vaše prezentace by měla mít příběh. Obě tyto známé poučky se pokoušeli dodržet tvůrci projektu pro on-line vytváření wireframe náčrtu webových stránek. "Jako webdesignéři jsme se často potýkali s problémem týmového návrhu stránky a jeho předvedení klientovi. Klasická řešení vedla k tomu, že my jsme byli vyčerpaní a klient zmatený a naštvaný," líčí prezentující HotGloo.com, zatímco pět minut na projektoru nemilosrdně utíká. Diváci tedy sice dobře rozumí problému, na předvedení samotného nástroje ale zbývá velmi málo času.

HotGloo - start-up prezentace

Dozvíme se tedy jen to, že je oproti konkurenci flexibilnější a vhodnější pro týmovou spolupráci, je totiž on-line, a tak všichni pracují na společné verzi.

Na screenshotu také vidíme, že si možnosti nastavení různých interaktivních prvků a nástroje pro strukturování stránky nezadají s rozhraním Photoshopu.

Bohužel je vybraný screenshot poněkud zavádějící, vykresluje nástroj spíše jako zbytečně složité monstrum. V praxi je přitom použitelnost celkem dobrá. To ale z prezentace patrné není.

Bijk

Porota, ve které sedí lidé s bohatými zkušenostmi s webovými projekty, se zajímá, jak je to s off-line prací. "Zvažujeme vytvořit desktopovou verzi, ale zatím to není na pořadu dne," odpovídá jeden z autorů HotGloo. Jejich cílem je získat si uživatele právě tím, že jsou jejich projekty stále dostupné on-line.

NiceReply.com

Projekt NiceReply přijel ze Slovenska do Prahy prezentovat Matej Hrescak. Také jeho produkt vznikl z interní potřeby firmy - chtěli zjistit, jak jsou lidé spokojeni s e-mailovou podporou jednotlivých asistentů. Docílili toho jednoduše: na konci podpůrného e-mailu našel zákazník krátký odkaz "ohodnoťte tuto odpověď", který jej dovedl na jednoduchou stránku, kde mohl nechat své hvězdičkové hodnocení a komentář.

Nicereply - start-up prezentace

Tuto myšlenku rozpracovali do prakticky jednoúčelového, jednoduchého start-upu a míří s ním do zahraničí. Porotci se v tomto případě rozdělili na dva tábory: některým tato jednoduchost imponovala a chválili ji, jiným se zdálo, že jde o "one-feature" nástroj, který nebude cenově schopen komplexnějším řešením konkurovat.

Nicereply

Jednoduchost projektu nicméně prezentující perfektně využil, nejen podle Víta Vrby byla prezentace NiceReply tou nejpovedenější.

Přednášejícího ale Vrb vůbec nešetřil, naopak mu přímo řekl: "My jsme váš ideální zákazník, firma s dvaceti zaměstnanci... Ale nabídka NiceReply.com nás neoslovila." Podle nás má NiceReply šanci především u firem, které se nebudou zdržovat hledáním komplexnějšího nebo levnějšího řešení a spokojí se se základní službou.

SuperScout.com

Další sociální síť? A ještě ke všemu pro hledání práce? Jak by tento start-up vůbec mohl něčím zaujmout na takto přeplněném trhu? Ale SuperScout zaujmout dokázal, a to "převrácením současného modelu naruby". Uchazeči o zaměstnání zde totiž nemusejí zveřejňovat své jméno. Svůj životopis zde mohou tedy vystavit i lidé, kteří zaměstnání mají, a u kterých by tedy hledání místa lepšího mohlo vést ke ztrátě místa současného.

Superscout - start-up prezentace

Zaměstnavatelé si zde mohou vytvořit profil a hledat tak zaměstnance pasivně. SuperScout jim ale umožňuje aktivní hledání. Vypisování inzerátů by mělo být zdarma.

SuperscoutSuperscout

Pokud ale budou chtít někoho z uchazečů kontaktovat, musejí zaplatit poplatek. Stejně tak, pokud chtějí někomu místo aktivně nabídnout a jedná se o anonymní profil. Je tak chráněna anonymita uchazeče a samozřejmě je to důležité pro ziskovost projektu SuperScout.

Superscout

Prezentace SuperScoutu byla energetická a sebevědomá a porotci neskrývali své uznání.

Závěrečné pořadí, dle hlasování diváků:

  1. Bijk.com
  2. SuperScout.com
  3. HotGloo.com
  4. NiceReply.com

Další momentky z WebExpo 2010

Poker na Warm-up pártyWarm-up párty
Vít Vrba přednáší o dobrodružstvích a úskalích mezinárodního internetového projektu
Jádro české Foursquare komunityJádro české Foursquare komunity

Jádro české Foursquare komunity

Ryan Singer (37signals) ukázal, jak je důležité postupovat při designu flexibilně a od samého počátku pracovat s použitelnými mezivýsledky

Ryan Singer (37signals) ukázal, jak je důležité postupovat při designu flexibilně a od samého počátku pracovat s použitelnými mezivýsledky

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hacker Marcus Hutchins (na snímku z 15. května 2017)
V USA zatkli hackera, který zastavil šíření viru WannaCry

Hacker, kterému se v květnu podařilo zastavit masové šíření vyděračského počítačového viru WannaCry, byl zatčen v USA. Mladý Brit Marcus Hutchins, vystupující...  celý článek

Jak si zapamatovat heslo?
Složitá hesla byla 0my1, lituje autor návrhu. Časté změny spíše škodí

Hesla hrají v počítačové bezpečnosti nezastupitelnou úlohu. Bohužel si řada lidí volí složité a těžko zapamatovatelné řetězce typu p0L3dn!ce. Jeden z autorů...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.