Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Klimatizace v nových tramvajích v Praze nebude, brzdily by pomaleji

  21:00aktualizováno  21:00
Klimatizované tramvaje, které by cestující v parných dnech uvítali, po Praze hned tak jezdit nebudou. Dopravce tedy aspoň slibuje, že se zlepší odvětrávání nejnovějších vozů ForCity. Jen v anketě iDNES.cz se vyjádřilo přes 700 lidí, že klimatizaci ve vozech chtějí. Necelá stovka řekla ne a sedmdesáti je to jedno.

Nová tramvaj Škoda 15T ForCity poprvé v ulicích Prahy (5. února 2011) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

V tramvajích v létě nebývá zrovna příjemně. Měření deníku Metro ukázala, že například během středeční čtvrté hodiny odpolední vyšplhaly teploty venku na 33,2 stupně, v tramvaji bylo 32,5 (o měření čtěte zde).

Dopravce a Škoda Transportation vymysleli a několik měsíců testovali způsob, jak do nových vozů ForCity chladicí zařízení dát. Jenže ten ztroskotal a není vůbec jisté, zda se v brzké době cestující klimatizovanou tramvají svezou. "Zatím jsme tento projekt zastavili a nechceme v něm pokračovat, pokud Škoda Transportation nepřijde s nějakým jiným řešením," řekl šéf jednotky správy vozidel Milan Slunečko.

Plán se zdál jednoduchý. "Tramvaj má nyní velmi silný výkon a takový není potřeba, tudíž by Škoda místo předních čtyř motorů dávala do vozů klimatizaci," vysvětloval v dubnu ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák. I cena tramvaje by zřejmě zůstala stejná.

Řidiči by tramvaj neubrzdili

Jenže bez čtyř motorů měla testovaná tramvaj s klimatizací dlouhou brzdnou dráhu. A to bylo pro dopravce nepřijatelné."Tramvaj by i tak splňovala normy," upozorňuje Roman Binder ze Škody Transportation.

Dopravnímu podniku se však nezamlouvalo, že než by přišly dodávky tramvají s klimatizací, jezdily by už po Praze desítky tramvají ForCity, které brzdí rychleji, řidiči by s tím mohli mít problém.

"Vystřídají za směnu i pět typů tramvají, u každé vědí, jak brzdí. Nemohu dovolit, aby šofér nasedl do ForCity, měl představu o tom, jak brzdí, ale neuvědomil si, že právě jede ve voze, který brzdí pomaleji. Mohlo by se stát neštěstí," vysvětluje Slunečko.

Dopravní podnik a výrobce tramvají se teď zaměří na větrání tramvaje. "Do konce července by všechny ForCity, které jezdí v Praze, měly mít automatické odvětrávání. Už ho nebude spouštět řidič, ale spustí se samo dle venkovní teploty," popisuje Slunečko.

Podle něj také každé druhé okénko v tramvaji nepůjde otevírat. "Zjistili jsme, že čerstvý vzduch, který do tramvaje proudí otevřenými okénky, se ztrácí ihned ven sousedním oknem. A přiváděný vzduch ze stropní ventilace tak není účinný, jak bychom chtěli. Uzavřením každého druhého okna zajistíme, aby se vzduch zvenku v tramvaji udržel a cestování s ForCity bylo příjemnější," dodal Slunečko.





Hlavní zprávy

Seat Ibiza 1.2 TSI...
Seat Ibiza 1.2 TSI...

r.v. 2011, naj. 89 000 km, benzín
179 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.