Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Klimatizace v nových tramvajích v Praze nebude, brzdily by pomaleji

  21:00aktualizováno  21:00
Klimatizované tramvaje, které by cestující v parných dnech uvítali, po Praze hned tak jezdit nebudou. Dopravce tedy aspoň slibuje, že se zlepší odvětrávání nejnovějších vozů ForCity. Jen v anketě iDNES.cz se vyjádřilo přes 700 lidí, že klimatizaci ve vozech chtějí. Necelá stovka řekla ne a sedmdesáti je to jedno.

Nová tramvaj Škoda 15T ForCity poprvé v ulicích Prahy (5. února 2011) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

V tramvajích v létě nebývá zrovna příjemně. Měření deníku Metro ukázala, že například během středeční čtvrté hodiny odpolední vyšplhaly teploty venku na 33,2 stupně, v tramvaji bylo 32,5 (o měření čtěte zde).

Dopravce a Škoda Transportation vymysleli a několik měsíců testovali způsob, jak do nových vozů ForCity chladicí zařízení dát. Jenže ten ztroskotal a není vůbec jisté, zda se v brzké době cestující klimatizovanou tramvají svezou. "Zatím jsme tento projekt zastavili a nechceme v něm pokračovat, pokud Škoda Transportation nepřijde s nějakým jiným řešením," řekl šéf jednotky správy vozidel Milan Slunečko.

Plán se zdál jednoduchý. "Tramvaj má nyní velmi silný výkon a takový není potřeba, tudíž by Škoda místo předních čtyř motorů dávala do vozů klimatizaci," vysvětloval v dubnu ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák. I cena tramvaje by zřejmě zůstala stejná.

Řidiči by tramvaj neubrzdili

Jenže bez čtyř motorů měla testovaná tramvaj s klimatizací dlouhou brzdnou dráhu. A to bylo pro dopravce nepřijatelné."Tramvaj by i tak splňovala normy," upozorňuje Roman Binder ze Škody Transportation.

Dopravnímu podniku se však nezamlouvalo, že než by přišly dodávky tramvají s klimatizací, jezdily by už po Praze desítky tramvají ForCity, které brzdí rychleji, řidiči by s tím mohli mít problém.

"Vystřídají za směnu i pět typů tramvají, u každé vědí, jak brzdí. Nemohu dovolit, aby šofér nasedl do ForCity, měl představu o tom, jak brzdí, ale neuvědomil si, že právě jede ve voze, který brzdí pomaleji. Mohlo by se stát neštěstí," vysvětluje Slunečko.

Dopravní podnik a výrobce tramvají se teď zaměří na větrání tramvaje. "Do konce července by všechny ForCity, které jezdí v Praze, měly mít automatické odvětrávání. Už ho nebude spouštět řidič, ale spustí se samo dle venkovní teploty," popisuje Slunečko.

Podle něj také každé druhé okénko v tramvaji nepůjde otevírat. "Zjistili jsme, že čerstvý vzduch, který do tramvaje proudí otevřenými okénky, se ztrácí ihned ven sousedním oknem. A přiváděný vzduch ze stropní ventilace tak není účinný, jak bychom chtěli. Uzavřením každého druhého okna zajistíme, aby se vzduch zvenku v tramvaji udržel a cestování s ForCity bylo příjemnější," dodal Slunečko.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.