Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Drsné přistání v krupobití v Praze? Pro piloty nic výjimečného, podívejte se

  11:49aktualizováno  11:49
Vypadá to strašidelně, ale pro piloty to není nic, co by neznali už minimálně ze simulátoru a neměli stoprocentně nacvičené a zvládnuté. Každopádně přistání v prudkém větru a dešti vypadá na videu působivě a v Praze se neděje každý den.

Cestující tento manévr poznají pohledem z okénka. Pokud totiž sedí na správné straně, uvidí z něj při přistávání šikmo před sebou dráhu, což za normálních okolností možné samozřejmě není. To sice může neznalého cestujícího lehce znervóznit, ale nejde o nic neobvyklého a ani nepříjemného. Takto se přistává v prudkém bočním větru a dešti. V případě přistání pravidelné linky KLM v úterý 31. 5. 2016 na Letišti Václava Havla v Praze vidíme dokonce ukázkový případ takového postupu.

Pilot udržuje letoun v plynulém klesání tak, že aby ho stabilizoval přesně na střed vzletové a přistávací dráhy. Minimalizuje vliv větru vyšlápnutým levým pedálem nožního řízení, kdy příď letounu drží stočenou nalevo od osy dráhy. Přistává také s mírně zvýšeným výkonem obou motorů.

Právě tímto „vyosením“, které na laika působí nezvykle, se letoun udrží v ose dráhy. Ihned po dosednutí na hlavní podvozek pak pilot prudce vyšlápne pravý pedál nožního řízení doprava a tím srovná stroj na střed dráhy. Následně potlačením kniplu (v případě Airbusu sidesticku) plynule dosedne i příďovým podvozkem.

Reverzním chodem obou motorů letoun bezpečně dobrzdí až na rychlost zhruba 80 uzlů (150 km/h). Kvůli vodou zaplavené dráze použije pilot režim automatické brzdy (autobrake II, nebo III), určený právě pro případ, že dráha má minimální brzdné účinky (podle typu letounu, hmotnosti atd.). Systém automatického brzdění s aktivovanou funkcí anti-skid brání zablokování podvozku, a tedy i smyku, který by mohl způsobit vyjetí z dráhy.

Kroupy, které v Praze kolem času přistání padaly, do určité velikosti nevadí, nicméně v případě mimořádně silného krupobití je možné přiblížení přerušit a buď vyčkávat nedaleko letiště na zlepšení počasí, nebo při dostatečné zásobě paliva odletět na záložní letiště.

Přímý přenos na Slow TV přináší:

  • Odposlech komunikace mezi věží a piloty - nezapomeňte si pustit zvuk.
  • Interaktivní mapu ze služby Flightradar, kde si můžete zkontrolovat aktuální polohu sledovaného letadla.
  • Tipy na zajímavé přílety a odlety od odborníků ze serveru Planes.cz.
  • Průběžně aktualizovanou on-line reportáž s nejzajímavějšími úlovky dne.
Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Jak udělat z elektrické sítě tržiště, kde může obchodovat každý

Projekt SHAR-Q se pokouší navrhnout a připravit systém, který by umožnil spotřebitelům elektřiny přímo se domlouvat a obchodovat s jinými uživateli a vytvářet...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

samořiditelný doručovací robot Starship
Estonsko je první evropskou zemí, která nechá roboty doručovat zboží

Estonsko se chystá pustit roboty do ulic. Budou doručovat zboží.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.