Kodak končí s kinofilmovými fotoaparáty – zatím ve vyspělých zemích

  • 1
Společnost Eastman Kodak hodlá ukončit prodej analogových fotoaparátů na trzích západní Evropy, Kanady a Spojených států. Je to poměrně přelomové rozhodnutí, neboť žádný jiný tradiční výrobce fotoaparátů se ještě k podobnému kroku neodhodlal.
Severní Amerika a západní Evropa, jsou první regiony, kam podle svého prohlášení bude společnost Eastman Kodak dodávat pouze digitální fotoaparáty. Výjimku budou tvořit aparáty na jedno použití, které si budou moci příznivci této firmy koupit ve zmíněných regionech i nadále.

První odvážný

Tento na první pohled přelomový krok je možná vynucenou reakcí na současné vývojové trendy. Prodej digitálních fotoaparátů, s poklesem jejich ceny, již překonal objem prodeje klasických analogových (kinofilmových) přístrojů. Letos se podle organizace InfoTrends Research Group očekává prodej zhruba 53 miliónů digitálních fotoaparátů, což je v poměru k odhadovanému prodeji 36 milionům kinofilmových přístrojů jasné znamení pro všechny tradiční hráče na tomto trhu.

Společnost Eastman Kodak již má naštěstí v podobných změnách zkušenosti. I její zásluhou se klasická fotografie dostala k širším masám, neboť byla jednou z prvních, která nabídla cenově přijatelný produkt. Firma se nyní s největší pravděpodobností bude snažit o podobný výsledek, jaký se jí podařil před více než 100 lety, i když jí v oblasti digitální fotografie mírně ujel vlak.

Kodak to na vysoce konkurenčním trhu bude mít těžké. Soupeří zde nejen tradiční výrobci fotoaparátů, ale i množství firem z oboru informačních technologií. Společnost sice minulý rok představila řadu zajímavých modelů, ale šíře nabídky zatím není taková jako u nejvýznamnějších hráčů na trhu, kam se chce tento výrobce zajisté zařadit.

Konec analogu značky Kodak je ještě daleko

Analogové 35mm přístroje však zůstanou v prodeji na zhruba 85 000 prodejních místech na Dálném východě, ve východní Evropě a v Latinské Americe. Zde hodlá firma letos uvést šest nových modelů pracujících s kinofilmem. Důvodem je růst trhu, který v těchto regionech dosahuje dvojciferných hodnot. Především Čína je v hledáčku firmy, která v tomto státě očekává přibližně 60 miliónů nových zákazníků, kteří si budou pořizovat svůj první fotoaparát.

Firma také vehementně upozorňuje, že se tato změna nedotkne výroby samotných filmů, což je oblast, kde se Kodak drží na prvním stupínku. Týká se to jak 35mm balení, tak APS formátu. Jako potvrzení těchto slov má být příští týden uveden na trh nový druh vysoce kvalitního filmu.

Těžká konkurence?

Ačkoliv je Kodak první firmou s tradicí výrobce kinofilmových aparátů, která oficiálně opouští trh těchto přístrojů v západních zemích, z celkového pohledu se o revoluci nejedná. V této oblasti již úspěšně operuje množství firem, které s klasickou fotografií neměly nikdy nic společného, ale chlubí se minimálně podobným portfoliem produktů, jaké má nyní Kodak v nabídce. Z tohoto pohledu nejde o nic nového pod sluncem.

Kodak se však nyní může mnohem lépe soustředit na vývoj nových modelů a případně rozšířit nabídku svých přístrojů. Že se jedná o krok správným směrem, jsou přesvědčeni i investoři, kteří v době oznámení tohoto záměru poslali cenu akcií společnosti vzhůru. Ostatně dá se očekávat, že k omezování nabídky analogových přístrojů přistoupí i další firmy. Ani ony si totiž nebudou moci dovolit ignorovat vývoj trhu.


Témata: DigiFoto, Vlak