Kolem Země proletí kometa, která bude jasnější než Měsíc v úplňku

14:03aktualizováno  14:03
Nedávno objevená kometa ISON, která příští rok na podzim proletí kolem Země, bude podle odhadu vědců zářit jasněji než Měsíc v úplňku a na obloze bude viditelná i pouhým okem. Velkou podívanou si však lidé užijí pouze za předpokladu, že se kometa během své pouti směrem ke Slunci nerozpadne.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Agentuře Reuters to řekl astronom Donald Yeomans z amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA).

Kometa se má podle výpočtů přiblížit na 1,9 milionu kilometrů ke Slunci a tohoto bodu dosáhne 28. listopadu 2013. Na obloze bude viditelná od října 2013 do ledna 2014. Kometa prý bude mít velmi dlouhý prachový ohon a díky její vysoké jasnosti ji zřejmě bude možné pozorovat i ve dne. Vědci však stále počítají i s tím, že se vesmírný objekt rozpadne, jako se stalo už mnohokrát v minulosti.

Kometu objevili ruští amatérští astronomové Vitalij Něvskij a Arťom Novičonok na CCD snímcích pořízených reflektorem projektu International Scientific Optical Network (ISON) na observatoři poblíž ruského Kislovodsku nad ránem 21. září 2012. Jejich objev potvrdila pozorování astronomů v USA.

Kometa dostala označení C/2012 S1 (ISON) a jmenuje se tedy netradičně podle zkratky projektu a ne podle svých objevitelů.

Její dráha je velmi podobná dráze komety, která kolem Země proletěla v roce 1680 a taktéž byla viditelná i za dne. Vědci dokonce spekulují, že tyto dvě komety mohou pocházet z jednoho mateřského tělesa.

V příštím roce bude možné pozorovat hned dvě komety. V březnu se má na obloze objevit kometa Panstarrs (C/2011 L4), která má být viditelná dalekohledy. Její jasnost se očekává podobná jako u vlasatice Hale-Bopp, která kolem Země letěla v roce 1997.

Pohled na planetu Zemi ze stanice ISS