Nejdražší domény světa: insure.com, sex.com, fund.com, porn.com, business.com...

Nejdražší domény světa: insure.com, sex.com, fund.com, porn.com, business.com...

Kolik stojí a co umí 11 nejdražších domén světa: finance, sex, alkohol a hračky

  • 17
Doména sex.com patří spolu s business.com, insure.com nebo israel.com mezi nejdražší domény světa. V dražbě za ně majitelé zaplatili až 16 milionů dolarů. Doba drahých domén ale končí, vyšší cenu mají značky, nápady, technologie a komunity.

Doména sex.com patří k nejdražším doménám druhého řádu na světě. Firma Escom za ni v roce 2006 zaplatila údajně 14 milionů dolarů. Tento týden měla být třípísmenná doména vydražena znovu.

Do dražby se zapojila například i organizace ochránců zvířat PETA, známá mj. svými provokujícími reklamními kampaněmi na podporu vegetariánství a zvířecích práv. Podle tiskové zprávy chtěli na doméně sex.com "poučit návštěvníky o zázračných efektech vegetariánské viagry." Ale příběh dražby sex.com nakonec dopadl jinak, alespoň prozatím. Dražba byla odložena, důvody aukční síň neuvedla. Spekuluje se, že společnost DOM Partners, která doménu vlastní, dotlačili její investoři k tomu, aby ji zatím neprodávala.

Nejdražší domény světa

Nejdražší doménou tak zůstává Insure.com nabízející informace o různých typech pojištění. Připravili jsme pro vás stručný přehled nejdražších domén, ale také krátkou úvahu o tom, jak význam doménového jména klesá.

1. Insure.com
Insure.com, prodán v roce 2009 za 16 milionů dolarů

Insure.com, prodán v roce 2009 za 16 milionů dolarů

Doménu Insure.com koupil v roce 2009 QuinStreet od společnosti Insure.com, která doménu provozovala od roku 2001. Je to tedy relativně čerstvý obchod za vysokou cenu, ukazující, že finanční produkty mají na internetu velký potenciál.

2. Sex.com
Sex.com se v roce 2006 prodal za 14 milionů dolarů

Sex.com se v roce 2006 prodal za 14 milionů dolarů

Na doméně sex.com toho nyní mnoho nenajdete. Zatím to je typická parkovací stránka plná reklam, která se snaží na návštěvníkovi vydělat, aniž by nabízela nějaký obsah. Historie domény sahá až do roku 1994, kdy ji koupil Gary Kremen, provozovatel stránky Match.com. O rok později mu ji "nečistými praktikami" vyfoukl Stephen Cohen. Právnická bitva pokračovala až do roku 2000, kdy Cohen prohrál a měl zaplatit kromě trestu 25 milionů dolarů i ušlý zisk 40 milionů dolarů. Cohen zvolil alternativní možnost - uprchl do Mexika.

V roce 2005 byl zatčen a předán Američanům. Poté, co začal spolupracovat se soudem, byl propuštěn a je nadále souzen na svobodě.

Doména putovala z Kremenova vlastnictví do rukou společnosti Escom, která ji koupila v lednu 2006 za rekordních 14 milionů dolarů. Společnost Escom se dostala do dluhů a spadla i s doménou do vlastnictví DOM Partners. Jak už bylo řečeno výše, její dražba byla prozatím odložena.

3. Fund.com
Fund.com prodán roku 2008 za bezmála 10 milionů dolarů

Fund.com prodán roku 2008 za bezmála 10 milionů dolarů

Doména Fund.com patří stejnojmenné společnosti Fund.com, údajně ji skrze prostředníka koupili za 10 milionů dolarů. Společnost operuje v oboru finančnictví a dalších oblastech, na stránkách nabízí informace o investičních příležitostech a budování vlastního portfolia akcií.

4. Porn.com
Porn.com, prodána za 9 - 9,5 milionu dolarů

Porn.com, prodána za 9 - 9,5 milionu dolarů

Není těžké uhodnout, co se na doméně porn.com nachází.

5 - 6. Business.com
Business.com prodán roku 1999 za bezmála 7,5 milionů dolarů

Business.com prodán roku 1999 za bezmála 7,5 milionů dolarů

Další doména, která patří stejnojmenné společnosti, tedy Business.com. Založil ji v roce 1999 Jake Winebaum, a doménu koupil za 7,5 milionů dolarů, ačkoli ještě před rokem se prodávala za sto padesát tisíc...

Stránky nabízejí B2B informace ze světa obchodování, účetnictví, zaměstnání a podobně. Kromě reklam žije ze zprostředkovatelských a poradenských služeb.

5 - 6. Diamond.com
Diamond.com prodán roku 2006 za 7,5 milionů dolarů

Diamond.com prodán roku 2006 za 7,5 milionů dolarů

Prodej šperků pravděpodobně také slušně vynáší...

7. Beer.com
Beer.com prodán roku 2004 za 7 milionů dolarů

Beer.com prodán roku 2004 za 7 milionů dolarů

Stránka Beer.com sice jménem naznačuje, že by mohla přinášet informace o oblíbeném alkoholickém nápoji, je to ale další stránka, která uživatele pouze navádí ke klikání na kontextové reklamy.

8. Israel.com
Israel.com prodán roku 2008 za 5,88 milionů dolarů

Israel.com prodán roku 2008 za 5,88 milionů dolarů

Doménu Israel.com zakoupil v roce 1994 Joel Noel Friedman, šestačtyřicetiletý Američan židovského původu. Nechtěl, aby tuto doménu někdo zneužil. V současné době je doména zaparkovaná a nic zde nenajdete.

9. Casino.com
Casino.com prodáno roku 2003 za 5,5 milionů dolarů

Casino.com prodáno roku 2003 za 5,5 milionů dolarů

Stránka Casino.com naproti tomu žije. Nabízí, jak jinak, hazard po internetu. Kromě angličtiny je dostupná v mnoha jazykových mutacích, evidentně z velké části za pomoci strojového překladu z angličtiny: "Instantní Vítaným Bonusem" mluví za vše. A ani jména "Anika Novak", "Isaac Benes" a "Edo Prazan" (prý "šťastní výherci z České republiky") neznějí příliš česky...

10. Toys.com
Toys.com prodáno roku 2009 za 5,1 milionů dolarů

Toys.com prodáno roku 2009 za 5,1 milionů dolarů

Další z relativně nových prodejů. Doménu získal v roce 2009 prodejce hraček ToysRUs. Cena se ze tří milionů vyšplhala přes hranici pěti milionů především díky firmě National A-1 Advertising, která přihazovala ve snaze zapojit toys.com do své sítě domén jako free.com, boys.com apod.

11. Vodka.com
Vodka.com, prodána za 3 miliony dolarů

Vodka.com, prodána za 3 miliony dolarů

Doména vodka.com zatím nabízí jen "soukromou betaverzi" toho, co se má stát "nejpodrobnějších zdrojem informací o vodce." Doménu koupil v roce 2006 miliardář Roustam Tariko, který ovládá společnost Russian Standard.

Je doména opravdu tak důležitá?

V devadesátých letech nebylo výjimkou, že uživatelé internetu hledali informace "odhadováním" adresy. "Hledám informace o čokoládě, tak zkusím cokolada.cz..." Takto ale dnes s prohlížečem zachází jen malá část uživatelů. Většina internetového provozu se před nějakými osmi lety přesunula na obecné, fulltextové vyhledávače (Google, Yahoo, MSN/Live/Bing).

Už nezáleželo tolik na tom, zda máte "uhodnutelnou doménu", ale na tom, zda "vyskočíte v Googlu na prvním místě". Objevilo se nové odvětví - SEO (Search Engine Optimization, tedy optimalizace pro vyhledávače). Doménové jméno hraje svou roli, ale už dávno ne tak zásadní, jako v počátcích internetu:

  • budování značky - s dobrým, zapamatovatelným a vypovídajícím jménem se lépe buduje značka
  • důvěryhodnost - ač k tomu není racionálně vzato mnoho důvodů, domény s krátkými názvy a obecnými slovy v názvu působí důvěryhodněji, než domény plné pomlček. Věřili byste spíše doméně pes.cz, nebo super-informace-psi2.info?
  • optimalizace pro vyhledávače - přestože to zdaleka není jediné kritérium, mít v doméně klíčové slovo pomáhá při umístění ve výsledcích vyhledávání

Drahá doména ovšem nezaručí, že se k vám návštěvníci jen pohrnou. Jen pro zajímavost jsme sestavili tabulku, kde 11 nejdražších domén porovnáváme z hlediska toho, jak si vedou v celosvětové návštěvnosti (Alexa Traffic Rank udává, kolikátá nejnavštěvovanější stránka ve světě daná doména je) a zda jejich doména vyskočí ve vyhledávači Google (hledáno v anglické verzi Google.com z České republiky).

Srovnání ceny za doménu, Alexa Traffic Rank a pořadí, na kterém je daná doména na první stránce výsledků vyhledávání na Google, při jednoslovném dotazu na slovo obsažené v doméně
Doména Cena v USD Alexa Rank Pořadí
Insure.com 16 milionů 70 978 2.
Sex.com 14 milionů 44 162 2.
Fund.com 10 milionů 404 336 2.
Porn.com 9,5 milionů 3 681 1.
Business.com 7,5 milionů 1 953 4.
Diamond.com 7,5 milionů 83 787 3.
Beer.com 7 milionů 248 752 N/A
Israel.com 5.88 milionů 1 532 947 N/A
Casino.com 5,5 milionů 1 658 1.
Toys.com 5,1 milionů 194 370 2.
Vodka.com 3 miliony 658 620 N/A

Vidíme, že v některých případech (Casino.com) hraje doména velkou roli, zatímco jinde, v konkurenčních prostředích, až takovou ne.

A za co jsou firmy dnes ochotné zaplatit?

  • komunita - fungující komunita uživatelů, kteří sdíleli a nahrávali videa, byl hlavní důvod, proč byl server YouTube.com zakoupen za částku 1,65 miliardy dolarů
  • technologie, nápad - mladý internetový start-up Aardvark byl zakoupen (rovněž Googlem) za 50 milionů dolarů. Přišel s nápadem, jak spojit jednotlivce při hledání odpovědí přes internet v reálném čase
  • informace - a nesmíme zapomenout ani obrovské množství osobních údajů, informací a obchodně využitelných statistik, kterými disponují např. sociální sítě. Firmy je mohou využít k předpovídání trendů na trhu, výzkumu trhu nebo cílené reklamě.

Zdroje: