Doména sex.com patří k nejdražším doménám druhého řádu na světě. Firma Escom za ni v roce 2006 zaplatila údajně 14 milionů dolarů. Tento týden měla být třípísmenná doména vydražena znovu.
Do dražby se zapojila například i organizace ochránců zvířat PETA, známá mj. svými provokujícími reklamními kampaněmi na podporu vegetariánství a zvířecích práv. Podle tiskové zprávy chtěli na doméně sex.com "poučit návštěvníky o zázračných efektech vegetariánské viagry." Ale příběh dražby sex.com nakonec dopadl jinak, alespoň prozatím. Dražba byla odložena, důvody aukční síň neuvedla. Spekuluje se, že společnost DOM Partners, která doménu vlastní, dotlačili její investoři k tomu, aby ji zatím neprodávala.
Nejdražší domény světa
Nejdražší doménou tak zůstává Insure.com nabízející informace o různých typech pojištění. Připravili jsme pro vás stručný přehled nejdražších domén, ale také krátkou úvahu o tom, jak význam doménového jména klesá.
Doménu Insure.com koupil v roce 2009 QuinStreet od společnosti Insure.com, která doménu provozovala od roku 2001. Je to tedy relativně čerstvý obchod za vysokou cenu, ukazující, že finanční produkty mají na internetu velký potenciál.
Na doméně sex.com toho nyní mnoho nenajdete. Zatím to je typická parkovací stránka plná reklam, která se snaží na návštěvníkovi vydělat, aniž by nabízela nějaký obsah. Historie domény sahá až do roku 1994, kdy ji koupil Gary Kremen, provozovatel stránky Match.com. O rok později mu ji "nečistými praktikami" vyfoukl Stephen Cohen. Právnická bitva pokračovala až do roku 2000, kdy Cohen prohrál a měl zaplatit kromě trestu 25 milionů dolarů i ušlý zisk 40 milionů dolarů. Cohen zvolil alternativní možnost - uprchl do Mexika.
V roce 2005 byl zatčen a předán Američanům. Poté, co začal spolupracovat se soudem, byl propuštěn a je nadále souzen na svobodě.
Doména putovala z Kremenova vlastnictví do rukou společnosti Escom, která ji koupila v lednu 2006 za rekordních 14 milionů dolarů. Společnost Escom se dostala do dluhů a spadla i s doménou do vlastnictví DOM Partners. Jak už bylo řečeno výše, její dražba byla prozatím odložena.
Doména Fund.com patří stejnojmenné společnosti Fund.com, údajně ji skrze prostředníka koupili za 10 milionů dolarů. Společnost operuje v oboru finančnictví a dalších oblastech, na stránkách nabízí informace o investičních příležitostech a budování vlastního portfolia akcií.
Není těžké uhodnout, co se na doméně porn.com nachází.
Další doména, která patří stejnojmenné společnosti, tedy Business.com. Založil ji v roce 1999 Jake Winebaum, a doménu koupil za 7,5 milionů dolarů, ačkoli ještě před rokem se prodávala za sto padesát tisíc...
Stránky nabízejí B2B informace ze světa obchodování, účetnictví, zaměstnání a podobně. Kromě reklam žije ze zprostředkovatelských a poradenských služeb.
Prodej šperků pravděpodobně také slušně vynáší...
Stránka Beer.com sice jménem naznačuje, že by mohla přinášet informace o oblíbeném alkoholickém nápoji, je to ale další stránka, která uživatele pouze navádí ke klikání na kontextové reklamy.
Doménu Israel.com zakoupil v roce 1994 Joel Noel Friedman, šestačtyřicetiletý Američan židovského původu. Nechtěl, aby tuto doménu někdo zneužil. V současné době je doména zaparkovaná a nic zde nenajdete.
Stránka Casino.com naproti tomu žije. Nabízí, jak jinak, hazard po internetu. Kromě angličtiny je dostupná v mnoha jazykových mutacích, evidentně z velké části za pomoci strojového překladu z angličtiny: "Instantní Vítaným Bonusem" mluví za vše. A ani jména "Anika Novak", "Isaac Benes" a "Edo Prazan" (prý "šťastní výherci z České republiky") neznějí příliš česky...
Další z relativně nových prodejů. Doménu získal v roce 2009 prodejce hraček ToysRUs. Cena se ze tří milionů vyšplhala přes hranici pěti milionů především díky firmě National A-1 Advertising, která přihazovala ve snaze zapojit toys.com do své sítě domén jako free.com, boys.com apod.
Doména vodka.com zatím nabízí jen "soukromou betaverzi" toho, co se má stát "nejpodrobnějších zdrojem informací o vodce." Doménu koupil v roce 2006 miliardář Roustam Tariko, který ovládá společnost Russian Standard.
Je doména opravdu tak důležitá?
V devadesátých letech nebylo výjimkou, že uživatelé internetu hledali informace "odhadováním" adresy. "Hledám informace o čokoládě, tak zkusím cokolada.cz..." Takto ale dnes s prohlížečem zachází jen malá část uživatelů. Většina internetového provozu se před nějakými osmi lety přesunula na obecné, fulltextové vyhledávače (Google, Yahoo, MSN/Live/Bing).
Už nezáleželo tolik na tom, zda máte "uhodnutelnou doménu", ale na tom, zda "vyskočíte v Googlu na prvním místě". Objevilo se nové odvětví - SEO (Search Engine Optimization, tedy optimalizace pro vyhledávače). Doménové jméno hraje svou roli, ale už dávno ne tak zásadní, jako v počátcích internetu:
-
budování značky - s dobrým, zapamatovatelným a vypovídajícím jménem se lépe buduje značka
-
důvěryhodnost - ač k tomu není racionálně vzato mnoho důvodů, domény s krátkými názvy a obecnými slovy v názvu působí důvěryhodněji, než domény plné pomlček. Věřili byste spíše doméně pes.cz, nebo super-informace-psi2.info?
-
optimalizace pro vyhledávače - přestože to zdaleka není jediné kritérium, mít v doméně klíčové slovo pomáhá při umístění ve výsledcích vyhledávání
Drahá doména ovšem nezaručí, že se k vám návštěvníci jen pohrnou. Jen pro zajímavost jsme sestavili tabulku, kde 11 nejdražších domén porovnáváme z hlediska toho, jak si vedou v celosvětové návštěvnosti (Alexa Traffic Rank udává, kolikátá nejnavštěvovanější stránka ve světě daná doména je) a zda jejich doména vyskočí ve vyhledávači Google (hledáno v anglické verzi Google.com z České republiky).
Doména | Cena v USD | Alexa Rank | Pořadí |
Insure.com | 16 milionů | 70 978 | 2. |
Sex.com | 14 milionů | 44 162 | 2. |
Fund.com | 10 milionů | 404 336 | 2. |
Porn.com | 9,5 milionů | 3 681 | 1. |
Business.com | 7,5 milionů | 1 953 | 4. |
Diamond.com | 7,5 milionů | 83 787 | 3. |
Beer.com | 7 milionů | 248 752 | N/A |
Israel.com | 5.88 milionů | 1 532 947 | N/A |
Casino.com | 5,5 milionů | 1 658 | 1. |
Toys.com | 5,1 milionů | 194 370 | 2. |
Vodka.com | 3 miliony | 658 620 | N/A |
Vidíme, že v některých případech (Casino.com) hraje doména velkou roli, zatímco jinde, v konkurenčních prostředích, až takovou ne.
A za co jsou firmy dnes ochotné zaplatit?
-
komunita - fungující komunita uživatelů, kteří sdíleli a nahrávali videa, byl hlavní důvod, proč byl server YouTube.com zakoupen za částku 1,65 miliardy dolarů
-
technologie, nápad - mladý internetový start-up Aardvark byl zakoupen (rovněž Googlem) za 50 milionů dolarů. Přišel s nápadem, jak spojit jednotlivce při hledání odpovědí přes internet v reálném čase
-
informace - a nesmíme zapomenout ani obrovské množství osobních údajů, informací a obchodně využitelných statistik, kterými disponují např. sociální sítě. Firmy je mohou využít k předpovídání trendů na trhu, výzkumu trhu nebo cílené reklamě.
Zdroje:
-
10 nejdražších domén (anglicky)
-
11 nejdražších domén (anglicky)
-
Doména sex.com je na dražení příliš cenná (anglicky)