Komunikace e-mailem s úřady stále není perfektní

  • 1
Nechce se vám na úřad chodit osobně? Ovládáte internet a považujete jej za jeden z nejlepších prostředků komunikace? Pak se klidně obraťte na příslušný odbor prostřednictvím e-mailu. Počítejte však s tím, že se odpovědi nemusíte dočkat

Nechce se vám na úřad chodit osobně? Ovládáte internet a považujete jej za jeden z nejlepších prostředků komunikace? Pak se klidně obraťte na příslušný odbor prostřednictvím e-mailu. Počítejte však s tím, že se odpovědi nemusíte dočkat.

Zjistila to redakce MF DNES na základě jednoduchého testu. Ke konci srpna a v první polovině září rozeslala elektronickou poštou pět snadných dotazů na čtrnáct magistrátů. A výsledek? Úřady se v používání internetu jako způsobu kontaktu s klienty-občany za poslední rok o něco zlepšily. Ale podle výsledků testu pouze v polovině případů. Také doba, za jakou úřad zašle tazateli odpověď, se o trochu zkrátila. Stále však platí - některé instituce jako kdyby občana ignorovaly; buď pošlou odpověď až po několika dnech, nebo reakce na e-mailovou adresu nedorazí vůbec. Všechno, nebo nic Stejně jako při loňském testu úřadů byl soubor dotazů totožný s otázkami, které byly pokládány v telefonickém průzkumu v průběhu hlavního testu.

Z anonymně vytvořených poštovních schránek byly posílány otázky na jedinou, společnou e-mailovou adresu, kterou nabízejí magistráty a městské úřady na svých internetových stránkách jako e-podatelnu. Na každém magistrátu byly kontaktovány odbory sociální a živnostenský, stavební úřad, pasové oddělení a oddělení řidičských průkazů. Opět se ukázalo, že v případě, že úřad zareaguje, přijde odpověď tazateli většinou v krátké době. Časté jsou odpovědi do 24 či 48 hodin, méně se pak vyskytují reakce do konce týdne od zaslání dotazu. Téměř ve třetině situací bylo však marné na odpověď čekat. Během sedmi limitních dnů, které redakce pro testování určila, na e-mail odesílatele nedorazily.

Dům si nepostavíte

Ve zcela nejhorším světle, ostatně stejně jako loni, se ukázal magistrát v Mladé Boleslavi, odkud se dostavila jediná odpověď, a to z pasového oddělení, navíc po až po šesti dnech od zaslání. Také pracovníci v Českých Budějovicích zřejmě internet neovládají, protože odpověděli pouze ve dvou případech - na otázky ohledně zřízení pasu a řidičského průkazu. Na druhou stranu Ústí nad Labem - další loňský propadák - se výrazně zlepšilo a tentokrát poskytlo poměrně rychlé reakce ve čtyřech případech z pěti. Z hlediska oborů opět neuspěly stavební úřady, které téměř v padesáti procentech nereagují, což platí i o živnostenských odborech. Na rozdíl od loňského roku, kdy dělaly svému podnikatelskému duchu čest a poskytly více než tři čtvrtiny reakcí.

Zdroj: MF DNES