Končí éra neplaceného obsahu na internetu?

  • 36
Telekomunikační společnosti lobbují u amerického Kongresu, aby mohly určovat, které webové stránky se budou načítat rychle a které pomalu, nebo skoro vůbec. A to je již jen krůček od placeného internetového obsahu.

Vše iniciují telekomunikační společnosti, které internetovou komunikaci fyzicky provozují. Datové linky, ať už metalické či optické, jsou v jejich vlastnictví a správě. Ačkoli pronajímají jejich kapacitu, čímž tvoří zisk, nemají žádný příjem z dat a služeb, které jimi protékají. A to chtějí změnit.

Podle jejich návrhů by měly mít právo rozhodnout, které firmy budou mít rychlý upload a které ne – jinými slovy, které stránky se budou načítat rychle a na které budete čekat, či které služby fungovat budou a které ne.

Rychlé linky by si mohly dovolit jen opravdu velké společnosti, protože budou velmi nákladné. Avšak pro ty, co budou chtít provozovat streamování televize, či služby videa na přání, to bude nezbytné.

Tím by se změnila současná situace, kdy mají na přenosové dráze přednost některé typy dat (například VoIP oproti e-mailům). Takto by měla přednost data těch, co by si za to zaplatili. Jinými slovy, stránky vašeho oblíbeného, ale nemajetného blogera by se mohly načítat velice pomalu. 
 
Pokud by byly rychlé linky provozovatelům webů a služeb takto zpoplatněny, velmi pravděpodobně by se to odrazilo v zavedení placeného obsahu.

Některé části webových stránek či služby by tak byly přístupné jen po registraci a zaplacení příslušného poplatku. Jistě by se to týkalo internetových televizí, rádií, zpravodajských serverů a dost možná i vyhledávačů či e-mailových portálů. U internetových obchodů by to dozajista znamenalo zdražení prodávaného zboží.