NASA vyvrací pověru o zářijovém konci světa

aktualizováno
Z řady webových stránek a především videí na YouTube se rozšířila spekulace, že mezi 15. a 28. zářím má na Zemi dopadnout asteroid. Ten má podle těchto ničím nepodložených zpráv způsobit obrovské škody. Spekulace se rozšířily natolik, že na ně nakonec zareagovala NASA.

Ilustrační obrázek | foto: Profimedia.cz

Hned na začátku je třeba ujistit, že se žádný takový katastrofický scénář nedočká naplnění. Jak v září, tak v nejbližších sto letech je pravděpodobnost srážky Země s velkým asteroidem asi 0,01 procenta.

Jak uvádí server Frobes, za touto spekulací patrně stojí osoba označující se za reverenda Efraina Rodrigueze. Ten měl tuto událost údajně předpovědět a následně se dostala na YouTube. Vše bez jakéhokoliv vědeckého základu.

Podle této předpovědi dopadne kometa nebo asteroid v Atlantském oceánu nedaleko Portorika ( a vyvolá zemětřesení o magnitudě 12, což je nejvyšší hodnota na škále. Zatímco Rodriguez neprorokuje konkrétní datum tohoto Armagedonu, z nějakého důvodu uvádí, že k události dojde ve dvě hodiny ráno. Následně se této a dalších podobných předpovědí chytla komunita youtuberů, kteří nakonec došli k výše zmíněnému časovému úseku.

Vše dospělo do takového stádia, že se k předpovědi vyjádřila oficiálně i NASA. „Neexistuje žádný vědecký důkaz, ani jeho náznak, že v udaném období asteroid nebo jiný nebeský objekt dopadne na Zemi,“ vysvětluje Paul Chodas, manažer projektu Near-Earth Object (NEO), který v rámci NASA sleduje objekty v blízkosti Země.

Má se NASA podobnými internetovými fámami vůbec zabývat?

celkem hlasů: 957

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 5. září 2015. Anketa je uzavřena.

Ano, úkolem NASA je mimo jiné také informovat veřejnost a uvádět dezinformace na pravou míru 788
Ne, je to jen plýtvání penězi daňových poplatníků (naštěstí jen amerických) 90
NASA udělá a vydá cokoliv, aby odvedla pozornost od zinscenovaného přistání na Měsíci 79

Z výsledků programu NEO vyplývá, že v hledáčku vědců není žádná planetka nebo kometa, které by v dohledné budoucnosti dopadla na Zemi. Všechny známé potenciálně nebezpečné asteroidy se v nejbližších 100 letech srazí se Zemí s již zmíněnou pravděpodobností 0,01 procenta.

Na snímku je zachycen meteorit, který proletěl blízko ruské vesnice Bolšoje...

Na snímku je zachycen meteorit, který proletěl blízko ruské vesnice Bolšoje Sidelnikovo, ležící zhruba 50 kilometrů od Čeljabinsku.

Vesmírné těleso o velikosti větší než jeden kilometr zasáhne Zemi zhruba jednou za milion let. Něco tak velkého může v obydlené oblasti způsobit nepředstavitelné škody a v oceánech vyvolat tsunami.

Vědci vědí o tisících asteroidů, které se pohybují na drahách v blízkosti Země. Největší z nich měří napříč desítky kilometrů. Zhruba 500 až 1 000 asteroidů měří jeden kilometr či více. Menší tělesa o velikosti pěti až deseti metrů proniknou zemskou atmosférou asi jednou ročně a většinou vybuchnou před tím, než zasáhnou Zemi. Například tzv. Čeljabinský meteorit měl podle odhadů průměr asi 19 metrů.

Chodas a jeho tým vědí, že to není poprvé a ani naposled, kdy se objevují divoké a ničím nepodložené teorie o nárazu nebeského objektu do Země.

Vesmírné teleskopy NASA již objevily již téměř 2 500 planet mimo naši sluneční...
Vědci našli 219 kandidátů na nové planety, některé v obyvatelné zóně

Tým kolem vesmírného teleskopu Kepler představil několik set nových kandidátů na planetu, z nichž je téměř 10 přibližně velikých jako Země a obíhá v obyvatelné...  celý článek

Aukční síň Sotheby's připravila na čtvrtek 20. července velkou dražbu 173...
Aukční síň draží vesmírné artefakty, třeba taštičku na prach za miliony

Aukční síň Sotheby's připravila na čtvrtek 20. července velkou dražbu 173 položek, které souvisí s lidským dobýváním vesmíru. Právě 20. července slavíme 48....  celý článek

Tuto nylonovou taštičku použil první muž na Měsíci Neil Armstrong k uložení...
Taštička s měsíčním prachem a pohnutou historií se prodala za miliony

Necelých dvě stě položek spojeným s lidským dobýváním vesmíru se dražilo ve čtvrtek večer v newyorské pobočce aukční sítě Sotheby’s. Podle očekávání padla...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.