Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Český konstruktér uspěl v soutěži NASA, nyní vyrábí letadla na elektřinu

  12:54
Zmínka o letadlech na elektrický pohon by se ještě před nedávnem považovala za bláznivý nápad z říše sci-fi. Dnes se však takové stroje pomalu stávají realitou. Malé ultralighty na baterky vymýšlí, vyrábí a prodává i letecký konstruktér, pilot a podnikatel z Ústí nad Orlicí Martin Štěpánek.

Vynálezce a výrobce letadel Martin Štěpánek pózuje na snímku s ultralightem. Tento ovšem není "na baterky". | foto: Michal Klíma, MAFRA

Myšlence šetření životního prostředí propadl Martin Štěpánek před několika lety. I přes překážky se pustil do výroby ekologických ultralightů, kterým je předpovídána velká budoucnost.

Profil Martina Štěpánka

* 1975 narozen v Rychnově nad Kněžnou

* 1994 Střední průmyslová škola strojní Rychnov nad Kněžnou

* 1999 Vysoká škola VUT Brno - letecký ústav

* 1999 - 2007 Urban Air Ústí nad Orlicí

* 2008 založil se společníkem Josefem Rydelem Phoenix Air

* 2011 Green Flight Challenge (výzva k zelenému létání) CAFE/NASA - 3. místo

* 2011 soutěž Nejkrásnější design lehkých sportovních letadel Outstanding LSA, Florida - 1. místo

Neústupnost a nadšení se mu vyplatily. V loňském roce obsadila jeho firma Phoenix Air s letadlem U - 15 Phoenix 3. místo v soutěži o ekologicky úsporné letadlo. Soutěž Green Flight Challenge spolupořádal americký úřad pro letectví a kosmonautiku NASA.

"Jak mě napadlo přihlásit se do soutěže NASA? Ono je to tak, že náhody někdy nastartují úžasné projekty. Ale bohužel je také mohou zničit," říká Martin Štěpánek.

Přihlásili se na poslední chvíli

O soutěži se nadšenec a technik dozvěděl v roce 2008 z webových stránek dobrovolné organizace CAFE Annnounce.

"Pak jsem se shodou náhod setkal s Jaroslavem Machem a Pavlem Urbanem a jejich myšlenkou elektropohonu. A vznikl nápad, že postavíme soutěžní elektrolet," vzpomíná Štěpánek.

Dodává také, že se do soutěže stihli zaregistrovat doslova na poslední chvíli - 31. prosince 2010. V tentýž den také uhradili vstupní poplatek osm tisíc amerických dolarů.

Do soutěže se přihlásilo 14 týmů, pouze čtyři z nich svůj stroj postavily na start. Vzlétnout k soutěžnímu letu dokázala jen tři letadla.

"Byly to Team Pipistrel USA, team eGenius a my, Phoenix Air. Bohužel jsme včas nesehnali soutěžní set baterií, z Číny dorazil s měsíčním zpožděním, a tak nás reprezentoval Phoenix ve standardní konfiguraci se spalovacím motorem Rotax," říká podnikatel a dodává, že se tak Češi připravili o možnost získat hlavní cenu. I přesto si ale myslí, že v Americe České republice ostudu neudělali.

Nejen konstruktér, ale i letec

Vývoj letounu U - 15 Phoenix trval dva roky. "Tenhle krásný stroj zkonstruoval Pavel Urban. První zkušební let se uskutečnil v roce 2009. Na jeho vývoji se ale podílela i řada dalších odborníků. Byla to úžasná spolupráce více firem včetně choceňského výrobce letadel Schempp Hirth," dodává Štěpánek.

K letadlům a létání tíhl Martin Štěpánek už odmalička. "S otcem jsme spolu modelařili, bral mě na letecké dny a rozhodně je to naše časté společné téma. Navíc mi v roce 1995 zařídil letecký výcvik, a tím byl můj osud u letadel zpečetěn," vzpomíná.

Poprvé seděl v "opravdovém" letadle jako kluk. "Otec pracoval v Kolumbii jako technik textilních strojů, takže můj první let byl dopravním letadlem z Prahy do New Yorku a pak na jih do Bogoty. Už předtím jsem ale jako dítě seděl ve větroni nebo v nějakém Zlínu v rámci leteckých dnů," dodává.

Sám poprvé pilotoval ultralehký Pegas v letecké škole v roce 1995. "Měl jsem obrovské štěstí, protože mě učila létat legenda českého letectví - Ivan Tuček," pochvaluje si svého instruktora Štěpánek.

O letadla z Ústí mají zájem hlavě v USA

Po dokončení studií na brněnské technice chtěl nastoupit do Řízení leteckého provozu na Ruzyni, kde je ale potřeba vynikající znalost angličtiny, a tak se po vojně vydal na zkušenou do Austrálie.

Krátce před odletem se dostal na brigádu do Společnosti Urban Air a po návratu už u výroby letadel zůstal. V roce 2007 po osmi letech Urban Air opustil a založil se spolužákem Josefem Rydlem z techniky vlastní firmu Phoenix Air. Nyní jejich firma přes počáteční obtíže s financováním zaměstnává 12 lidí a vydržela fungovat bez zahraničního kapitálu.

Díky úspěchu v zámořských soutěžích se zájem o letadla z Ústí nad Orlicí několikanásobně zvýšil a firma nestíhá poptávku po strojích pokrýt. "Zájem je hlavně v USA. V Evropě nás kromě Francie moc pilotů ještě nezná," dodává ústecký podnikatel Martin Štěpánek.

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 4 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Byt 3+1 v osobním vlastnictví Lanškroun, ul. Krátká
Byt 3+1 v osobním vlastnictví Lanškroun, ul. Krátká

Krátká, Lanškroun - Žichlínské Předměstí, okres Ústí nad Orlicí
2 690 000 Kč

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...