Projekt firmy BBH, dát bezdomovcům možnost přivydělat si nabízením wi-fi signálu, vzbudil na tech konferenci značné kontroverze.

Projekt firmy BBH, dát bezdomovcům možnost přivydělat si nabízením wi-fi signálu, vzbudil na tech konferenci značné kontroverze.

Kontroverzní kampaň: použili bezdomovce jako chodící routery wi-fi

  • 10
Chodící vysílače wi-fi přivítaly návštěvníky konference SXSW Interactive v Texasu. Zatímco organizátor kampaně "Homeless Hotspot" ji označuje za integrační charitativní akci, kritici poukazují na dvojí využívání bezdomovců bez jakéhokoli hlubšího kontextu.

Mezinárodní marketingová společnost BBH na technologické konferenci South by Southwest v americkém Austinu narazila s nápadem udělat z bezdomovců přístupové body k bezdrátovému internetu. Kritici projektu většinou namítali, že firma zneužívá lidi bez přístřeší a že je její projekt uvádí do rozpaků. BBH nicméně podle úterního vydání listu The New York Times uvedla, že pouze chtěla upozornit na situaci bezdomovců.

Firma v Austinu do své akce zapojila 13 dobrovolníků z místního útulku pro bezdomovce. Vybavila je zařízením pro mobilní připojení k internetu, vizitkami a tričky, na nichž byla informace o tom, jak se jmenují a že slouží jako přípojný bod. BBH svým "bezdrátovým bezdomovcům" platila 20 dolarů za den. Další peníze mohli získat z darů od lidí, kteří se přes ně připojili.

Reakce na projekt ale nebyly příliš příznivé. Tim Carmody z magazínu Wired ho označil za problematický a jako "něco z temně satirické dystopické sci-fi". Vadí mu zejména dvojí využívání bezdomovců: jako hotspot návštěvníky a jako mediální událost agenturou BBH. Bezdomovci navíc nedostali žádnou příležitost se aktivně zapojit, jako tomu bylo v předchozí akci BBH s bezdomovci.

Návštěvníci konference si z akce dělali legraci, když například v komentářích na blogu firmy BBH psali, že jejich přístupový bod se neustále toulá někam mimo dosah, a kazí mi tak obchodování na burze.

Firma se hájila tím, že bezdomovce nijak nezneužívá a že chtěla upozornit na jejich osud. Inspiroval ji podobný projekt, kdy bezdomovci prodávají noviny. "Považovali jsme to za prostředek, jak zvýšit povědomí (o jejich situaci) tím, že jsme jim dali možnost zapojit se do většinové společnosti a mluvit s lidmi," uvedl Saneel Raida z BBH.

Negativní reakce překvapily i Mitchella Gibbse, který je ředitelem útulku Front Steps, odkud pochází bezdomovci účastnící se projektu. Akce podle něj vzbudila v bezdomovcích podnikavý duch. "Je to prostě pracovní příležitost nezávisle na tom, kdo ji nabízí," podotkl. S projektem neměli problém ani bezdomovci. "Každý si myslí, že je to tvrdý chleba. Mně to tak ale nepřipadá. Rád mluvím s lidmi a je to práce. Poctivá práce i mzda," řekl jeden z nich.

Kritici akce ale také upozorňovali na to, že zvýraznila propast mezi bezdomovci a lidmi žijícími v internetové bublině. Podle nich přitom její tvůrci dělali, jako kdyby tato propast neexistovala. "Už teď si lidé myslí, že internetová komunita je tak zabraná sama do sebe, že nevnímá vnější svět," podotkl Adam Hanft z poradenské marketingové firmy Hanft Projects.

Pod názvem South by Southwest se v texaském Austinu pravidelně na jaře koná sled technologických konferencí a hudebního a filmového festivalu. Předloni se akce zúčastnila i česká kapela Please the Trees.

,