Kosmonauti si poprvé ve volném vesmíru předali olympijskou pochodeň

17:51
Olympijská pochodeň se v sobotu poprvé v historii objevila ve volném kosmu. Ruští kosmonauti Oleg Kotov a Sergej Rjazanskij si ji předali během výstupu z Mezinárodní vesmírné stanice na oběžné dráze kolem Země. Pochodeň však ve vakuu pochopitelně nehořela.

Pochodeň vynesla na oběžnou dráhu kosmická loď Sojuz TMA-11M, která se ve čtvrtek úspěšně spojila s Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS). Pochodeň po celou dobu nebyla zapálená. Uvnitř kosmické lodě a stanice to není možné z bezpečnostních důvodů a ve vakuu by nehořela.

Sojuz přivezl k ISS olympijskou pochodeň

Olympijský oheň však během pobytu pochodně ve vesmíru stále hoří na Zemi.

S pochodní vystoupil do volného prostoru Kotov, který ji pak předal Rjazanskému. Oba s pochodní asi hodinu pózovali s vesmírnou stanicí, temným vesmírem a planetou Zemí v pozadí. Záběry, které pocházely převážně z kamer na helmách kosmonautů, živě vysílala ruská státní televize. Na svém webu je přenášela také americká NASA.

Fotogalerie

Olympijská pochodeň už ve vesmíru byla

Rusko není první zemí, která na oběžnou dráhu v rámci trasy olympijské štafety vynesla pochodeň. Do vesmíru se již tyto symboly her dostaly před olympiádami v Atlantě v roce 1996 a v Sydney v roce 2000.

Dopravily je tam tehdy americké raketoplány. Tentokrát však byla pochodeň poprvé předána v otevřeném kosmu.

Kosmická verze štafety byla vybavena jisticí karabinou pro případ, že by Kotovovi nebo Rjazanskému pochodeň vyklouzla z ruky a uletěla.

OBRAZEM: Jak pochodeň poprvé putovala do kosmu

V takovém případě by se z ní stal nebezpečný projektil, který by při oblétání planety mohl ISS ohrožovat stejně, jako ji ohrožuje jiné kosmické smetí.

Pochodeň se vrátí na Zemi v pondělí. Bude předána představitelům ruského města Soči, kde 7. února začnou zimní olympijské hry. Pochodeň je metr dlouhá a váží téměř dva kilogramy.

• máte tip?

Kosmonauti si poprvé ve volném vesmíru předali olympijskou pochodeň

M39i48c18h97a94l
M79a87l31a92t
A co dělá to studio a filmový štáb z Holywoodu v odraze na skle u helmy toho kosmonauta?
J61a55n
P85a62v69e54l81k48a
A Putin si s ní svítil v garáži.
J31a61n
P92a51v38e52l48k34a
Proc by "pochopitelne" nehorela? Pochopitelne horet muze stejne jako termit nebo raketove palivo.
P18e53t65r
K87o49v86a16r
A nešlo to poslat jako obrázek mailem?Mne tedy fascinuje, jak státy kde velká část národa nemá co žrát a hubou reje...
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 70 příspěvků, poslední příspěvek 13. 11. 2013, 21:17

© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.