Kosmonauti si poprvé ve volném vesmíru předali olympijskou pochodeň

17:51
Olympijská pochodeň se v sobotu poprvé v historii objevila ve volném kosmu. Ruští kosmonauti Oleg Kotov a Sergej Rjazanskij si ji předali během výstupu z Mezinárodní vesmírné stanice na oběžné dráze kolem Země. Pochodeň však ve vakuu pochopitelně nehořela.

Pochodeň vynesla na oběžnou dráhu kosmická loď Sojuz TMA-11M, která se ve čtvrtek úspěšně spojila s Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS). Pochodeň po celou dobu nebyla zapálená. Uvnitř kosmické lodě a stanice to není možné z bezpečnostních důvodů a ve vakuu by nehořela.

Sojuz přivezl k ISS olympijskou pochodeň

Olympijský oheň však během pobytu pochodně ve vesmíru stále hoří na Zemi.

S pochodní vystoupil do volného prostoru Kotov, který ji pak předal Rjazanskému. Oba s pochodní asi hodinu pózovali s vesmírnou stanicí, temným vesmírem a planetou Zemí v pozadí. Záběry, které pocházely převážně z kamer na helmách kosmonautů, živě vysílala ruská státní televize. Na svém webu je přenášela také americká NASA.

Fotogalerie

Olympijská pochodeň už ve vesmíru byla

Rusko není první zemí, která na oběžnou dráhu v rámci trasy olympijské štafety vynesla pochodeň. Do vesmíru se již tyto symboly her dostaly před olympiádami v Atlantě v roce 1996 a v Sydney v roce 2000.

Dopravily je tam tehdy americké raketoplány. Tentokrát však byla pochodeň poprvé předána v otevřeném kosmu.

Kosmická verze štafety byla vybavena jisticí karabinou pro případ, že by Kotovovi nebo Rjazanskému pochodeň vyklouzla z ruky a uletěla.

OBRAZEM: Jak pochodeň poprvé putovala do kosmu

V takovém případě by se z ní stal nebezpečný projektil, který by při oblétání planety mohl ISS ohrožovat stejně, jako ji ohrožuje jiné kosmické smetí.

Pochodeň se vrátí na Zemi v pondělí. Bude předána představitelům ruského města Soči, kde 7. února začnou zimní olympijské hry. Pochodeň je metr dlouhá a váží téměř dva kilogramy.

• máte tip?

Kosmonauti si poprvé ve volném vesmíru předali olympijskou pochodeň

M73i73c17h45a35l
M22a33l32a24t
A co dělá to studio a filmový štáb z Holywoodu v odraze na skle u helmy toho kosmonauta?
J12a68n
P31a66v21e34l94k77a
A Putin si s ní svítil v garáži.
J82a58n
P38a35v70e89l54k65a
Proc by "pochopitelne" nehorela? Pochopitelne horet muze stejne jako termit nebo raketove palivo.
P46e60t89r