Kouzelníci čarují pomocí psychologie a techniky

  • 33
V rozhovoru se známým českým kouzelníkem Petrem Kasnarem se dozvíte, kde David Copperfield čerpá inspiraci, jak vznikla magická formulka SIMSALABIM, a že skořápky byly původně kouzelnickým trikem. Mistr Kasnar nás seznámí i s řadou kouzelnických legend, jejichž některá čísla má ve svém repertoáru.

Petr Kasnar je profesionálním kouzelníkem již přes dvacet let. Specializuje se na mikromagii a manipulace. Se svým programem navštívil 15 zemí, setkal se i s korejským vůdcem Kim Ir Senem, kdy na jeho narozeninách spolu s umělci z celého světa, předváděl svá kouzla. Je autorem mnoha seminářů pro kouzelníky. Vydal také videokazetu pro začínající kouzelníky s názvem Škola kouzel. Na svém repertoáru má i několik kouzel od Davida Copperfielda.

Hrál ve filmech Samotáři a Černí Baroni. V roce 2000 byl vybrán mezi třináct nejlepších kouzelníků, kteří se zúčastnili prvního mistrovství světa profesionálů v mikromagii.

Je také autorem odborné publikace pro kriminalisty - Skořápky.

Skořápky mají svůj původ v Rusku nebo ve Francii. Vznikly jako verze prastaré kouzelnické hry Monte, kterou se bavili kupci na cestách. Původně se pod třemi poháry přemísťoval náboj. Dnes jej nahradila molitanová kulička. 

 
Petr Kasnar

Houdini a svěrací kazajka

Začněme Vaším závěrečným číslem programu Magické hvězdy: vyproštění ze svěrací kazajky. Neutáhla Vám tu kazajku naše šéfredaktorka nějak moc?

Neutáhla, kdepak. Bylo to naprosto v pořádku. Po pravdě by to lidi asi nebavilo kdyby se z toho člověk vysvlékl jako ze saka a asi by tomu ani moc nevěřili.

Je číslo skutečně tak fyzicky náročné jak vypadá?Tento výstup je poměrně fyzicky náročný, nemusím si sice vykloubit rameno, ale důležitá je určitá technika, kterou je nutné se naučit. Lidé s horší pohyblivostí by tento trik vůbec předvádět nemohli. Svlékání kazajky v podstatě ani není trikem, číslo je založeno na znalosti metody jak se ze sevření dostat.


Harry Houdini

Takže trik není v kazajce, jak by si mohl někdo myslet?

Ne kdepak. Kazajka je opravdová a spoje jsou pevně sešité. Asi nejslavnější verzi tohoto triku předváděl Harry Houdini, zavěšený na hořícím laně, za nohy. Ten metodu jak se z kazajky dostat také vymyslel.

Stalo se Vám nebo někomu jinému, že se z kazajky nedostal.

Ne, to se nestává. Většinou kouzelník nepředvádí před publikem nic, co by neměl na 100 % nacvičené.

Je tedy vůbec možné, aby se trik před diváky nepovedl?

Příprava je tak důkladná, že možnost pochybení je omezena na minimum. Přesto občas projde tiskem zpráva, že se Copperfieldovi něco někde nepovedlo. Domnívám se, že se spíše jedná o reklamní trik, protože i negativní reklama je reklama.


Harry Houdini

Svěrací kazajka na hořícím laně nebo v kádi s vodou kam po vypršení časového limitu zajede roztočená pila... je tento typ kouzel pro iluzionistu nebezpečný?

Někdy ano. Samozřejmě již ne tolik, jako za dob slavného Houdiniho. Ten dělal své triky opravdu natvrdo on ani neměl finance na vytváření nějakých záchranných prostředků. On když jej hodili v zapečetěné bedně do vody, tak mu skutečně hrozilo utonutí, když visel na hořícím laně, skutečně mohlo dojít k tomu že přehoří. On také své nejnebezpečnější kousky předváděl třeba jen jednou za život.

Dnes, protože je kouzelník předvádí svá kouzla opakovaně, musí být vybaven určitými záchrannými pomůckami. Není, ale možné aby si vzal s sebou do kádě s vodu například dýchací přístroj. Celý trik probíhá pod přísným dozorem diváků a v podpaží se dýchací přístroj propašovat prostě nedá. Záchranné prostředky tedy existují, ale nemám pocit, že by se tím nějak snižovala hodnota předvedeného výkonu. Je to stejné jako když artisté používají záchrannou síť.

Nastupují v kouzelnictví nějak razantně nové moderní technologie? Výpočetní technika, robotika?

Veškeré moderní technologie se samozřejmě používají, ale trošku v jiné podobě než si asi většina lidí představuje. Využívá se jich především pro ovládání jevištní techniky, pyroefektů,  spouštěcích mechanizmů, zdvihacích mechanizmů, motorů a motorků. Ale samotná kouzelnická technika funguje jinak.

Nemyslíte si tedy, že by moderní technologie nějak ohrožovaly podstatu kouzelnictví?

Naopak. Mohli bychom to porovnat s divadlem. To také nezaniklo po té, co se objevil film.  Ať jíž budou lidé chodit do holografických kin, kde bude divák vše sledovat jakoby v reálu, bude si vždy uvědomovat, že se jedná pouze o techniku, o obraz na plátně. Živé představení si zachovává své kouzlo a naopak se stává stále důležitějším a cenějším zážitkem. U kouzelnických produkcí se stále více ukazuje potřeba kontaktu a komunikace s publikem a jeho zatažení do děje.

Největší kontakt s publikem má evidentně při mikromagii.

V tom právě tkví jeden z pilířů úspěchu Davida Copperfielda. Kdo zná jeho předsatvení, tak ví , že se více jak z poloviny se skládají z mikromagických triků. To že si diváci pak pamatují, že zmizela Socha svobody je pravda, tím se také celá show prodá, ale krása jeho představení spočívá v kombinaci velkých jevištních iluzí a mikromagie. Sám Copperfield tvrdí, že mikromagii dělá raději než velké iluze.

V čem dále tkví Copperfieldův famózní úspěch?

Copperfield je v současnosti určitě nejpracovitější kouzelník na světě. Perfektně spolupracuje s médii. Stejně jako jeho vzor Houdini, který uměl prodat své představení tím, že se nechal zavřít do dřevěné bedny, omotané řetězy a vhodit do Temže, nebo polonahý unikal ze zavřené cely smrti, Copperfield uniká z Alcatrazu nebo prochází Čínskou zdí. Taková čísla samozejmě přitahují pozornost, média i investory.

Copperfield začínal se zcela běžnými kouzly, ale předváděl je zajímavým a neotřelým způsobem. Například jako sled scének z Hitchkokových filmů nebo filmů o Jamesu Bondovi. Svého času velmi populární cik-cak bednu, která umožňuje rozložit člověka na více částí, využil tak, že v ní nechal rozložit žirafu. Tím si postupně získal obrovskou popularitu a kapitál, který mu umožňuje postavit moderní kouzelnickou show, která nemá obdoby.


Paul Daniels

Jakou má Copperfield pověst mezi kolegy?

I zde v některých případech platí, že úspěch se neodpouští. Někteří kouzelníci dokonce tvrdí, že David používá kamerové triky, což je nesmysl. Stejně jako ostatní nakupuje kouzla a jejich kombinací a vylepšováním z nich jeho tým vyvíjí nové triky. Přesto mají někteří kolegové pocit, že Copperfield svým způsobem parazituje na ostatních tím, že používá jejich nápady. Sebekriticky je však nutné říci, že to tak dělalají všichni. Naopak moderní magie Copperfieldovi za mnohé vděčí. Díky jemu se oživil zájem investorů a do našeho řemesla nyní proudí více peněz, než kdykoliv předtím.

Samotáři a zmizení Ivana Trojana

Vy jste nechal ve filmu Samotáři  zmizet hlavního představitele Ivana Trojana. Máte tento Trik  ve svém běžném repertoáru?

Mám, ale samozřejmě v trochu  jiné podobě. Původně byl i ve filmu celý trik koncipován jinak. Divák měl spatřit jak Trojan mizí z bedny dírou v podlaze. Já jsem navrhl, aby celá záležitost zůstala otevřená. Kouzelník se tváří, že postava Ondřeje opravdu zmizela a divák se nedozví v čem celý trik spočívá. Také ve scéně v nemocnici se původně měla po chodbě vznášet koule.  Já jsem navrhl lékařský stetoskop, jako předmět, který do toho prostředí zapadne lépe.


Petr Kasnar


 

Ani na  vznášející stetoskop nebyl použit kamerový trik?

Ne, vše jsme točili live ...po kouzelnicku. Celý fígl je postaven na základě triku Kevina Jamese s létající růží. Tento trik předvádí Copperfield ve své show také.

Jak vypadá v Copperfieldově provedení?

Nejprve nechá přímo v hledišti vznášet ubrousek, který si posléze mohou diváci prohlédnout a osahat. Potom z něj stočí papírovou růži a ta mu podle přání skáče například po pažích. Nakonec ubrousek podpálí a ten se přemění v opravdovou růži, kterou divák dostane na památku. 

Tajemství Copperfieldova létání

Kdyby se Copperfield zúčastnil mistroství světa v kouzlení a předvedl trik, ve kterém se vznáší - vyhrál by?

Copperfield se kouzelnických kongresů nezúčastňuje, protože to nepotřebuje, ale kdyby přijel s tímto trikem, pravděpodobně by v kategorii iluzí zvítězil. Jeho tým vyvíjel technologii sedm let. V jednu chvíli se dokonce zdálo, že celý proces zastaví vzhledem k jeho složitosti.

Co se létání týče, jedná se v Copperfieldově případě o verzi Okitova triku s létající koulí?

Létající koule byla Okitovým asi nejznámějším trikem. Přinesl na prázdné podium krabici, která, když od ní poodstoupil, se sama otevřela a vylétla z ní koule. Ta potom dle jeho pokynů létala zcela volně po jevišti. Na důkaz, že není nikde uchycena, ji několikrát obkroužil obručí.  Nejkrásnější verzi tohoto triku jsem viděl v Karlových Varech, kde jistý norský kouzelník předvedl scénku s létající koulí na zastávce tramvaje. Jeho verze však neumožňovala některé věci, které dělal Okito, například se nemohla vznášet příliš vysoko. Divák, ale samozřejmě nic nepoznal. Kitův trik byl na provedení tak jednoduchý, že po té co jej vymyslel, mohl ho do měsíce klidně předvádět. Zatímco verzi na tramvajové zastávce by musel nacvičovat nejméně pět let.

Copperfieldovo létání je Okitově kouli v principu hodně podobné. Na druhou stranu, když na létání začal Copperfield pracovat, považovala většina kolegů možnost vznášení člověka za velmi obtížnou, ne-li nemožnou.

Je pravda, že Copperfield svá kouzla neprodává?

Prodává je. I létání prodal. Není tedy jediný, kdo má toto číslo v současnosti na repertoáru. Copperfield ho však předvádí způsobem, který v divákovi oprávněně budí pocit jedinečnosti.

Kolik by stálo létání?

Nevím a netroufnu si to odhadnout. Běžné rekvizity pro iluze vycházejí v Evropě na 100 až 150 tisíc Kč. V Americe jsou levnější. Létání bude stát mnohonásobek této základní ceny.

Jsou Copperfieldova kouzla pro odborníky nerozluštitelná?

Nejsou záhadou. Každé dobré kouzlo, když se poprvé objeví, je překvapením. Záhadou však dlouho nezůstane. Vývojem se zabývají celé týmy, které mají k dispozici odbornou literaturu, mohou diskutovat na kongresech a disponují  nemalými rozpočty. Ani Copperfieldova show nevyrostla na zelené louce. Je to pokračování a zdokonalování něčeho, co už tady bylo. To co se povedlo Houdinimu, již dnes asi není možné.

Co se mu povedlo?

Houdini byl mistr úniků a jeho triky dlouho zůstavávaly tajemstvím. Sepsal závěť, která se měla otevřít na sté výročí jeho narození. V ní měla být jeho kouzla vysvětlena. Když však závěť hledali, zjistilo se, že žádná ve skutečnosti neexistuje. Trik se závětí byl Houdiniho poslední kousek.

Kde se vzalo tu se vzalo ... SIMSALABIM

Jedním z vašich oblíbenců je slavný kouzelník Okito.

Na Okitovi (1875 - 1963) je mnoho zajímavých věcí. Pocházel ze slavné holandské kouzelnické dynastie Bambergů s více než třísetletou historií. Žil v Holandsku, byl to Američan a vystupoval převlečený za Číňana. Jeho syn vymyslel onu známou kouzelnickou formulku Simsalabim, což byl pseudonym, pod kterým vystupoval.

Okito byl hluchoněmý, a když po otci přejímal rodinný kouzelnický podnik, rozhodl se, že bude vystupovat bez mluveného slova, pouze s hudbou. Byl první na světě, kdo to dokázal.  Do té doby si nikdo neuměl představit kouzelníka, který by nemluvil.

Jakou roli hraje mluvené slovo v kouzlení?

Podstatnou částí kouzelnických principů jsou psychologické metody. Ať už se jedná o mikromagii nebo velké iluze. A mluvené slovo zde sehrává podstatnou roli. Ne tím, že by se snad kouzelník snažil diváky takříkajíc ukecat, ale na jeviště probíhá imaginární děj a paralelně s ním i děj skutečný. Mluvené slovo pomáhá dotvářet právě iluzi imaginárního děje. Pokud divák iluzi podlehne, vnímá imaginární děj jako skutečnost. Pokud by si pak třeba na videu pustil to, co skutečně viděl, zjistil by, že většina toho se odehrála pouze v jeho představách a nikoliv ve skutečnosti.

Ve vašem programu Magické hvězdy představujete kouzla těch největších světových hvězd včetně Copperfielda, Houdiniho, Siegfrieda a Roye ...

Ze současných veličin tam mám trik od velmi populárního Maxe Mavena z  USA, nebo od Angličana Paula Danielse, který ohromoval a bavil i své kolegy při moderování mistroství světa v kouzlení. Zmizení tygra mají na svém repertoáru Siegfried a Roy. Tato dvojice by vystupovala i nadále, nebýt tragické nehody, kdy Roy při představení zakopl a lví samice jej, tak jak byla zvyklá zvedat mláďata, uchopila za krk. Roy následkem toho ochrnul.


Siegfried a Roy

Který z triků ve vašem repertoáru považujte za nejzdařilejší?

Takhle to nejde říci. Mám rád trik od Freda Kappse s jedenácti bankovkami. Spočívá v tom, že vybranému divákovi položím na dlaň jedenáct bankovek, společně je spočítáme a dojdeme pouze k číslu 10. Jednu bankovku tedy přidáme a opět je bankovek jenom deset. Situace se několikrát opakuje, bankovky stále mizí a znovu se objevují. Toto číslo se dá předvádět úplně kdekoliv a stačí k němu pouze obyčejné bankovky.

Já nejraději kouzlím na prázdném jevišti. Když chci například objevit podnos s lahvemi, chci tam mít pouze ten. Nemám rád jeviště zastavěné různými rekvizitami, které nejsou k danému kouzlu přímo potřeba. Kappsův trik je právě jedním z těch, které lze efektně předvést i na prázdném jevišti.

Ve vašem repertoáru je i trik se zcelováním roztrhané karty, kterou si předtím někdo z diváků podepíše. Od koho pochází?

To je současný trik. Zhruba před deseti lety jej vymyslel mladík jménem Guy Hollingworth  a posléze s ním objel celý svět. Copperfield předvádí tento trik, s tím rozdílem, že trhá sběratelskou baseballovou kartičku.


Guy Hollingworth

 

Kdo je podle vás nejlepší český kouzelník?

Přiznám se, že českou scénu již přibližně deset let podrobně nesleduji a těch jmen by bylo zřejmě hodně. Historicky považuji za jedny z nejlepších Duo Absolon. Ti v osmdesátých letech předváděli na jevišti v Alhambře například levitaci a následné zmizení ženy. Stejným způsobem jako to dělali oni před dvaceti lety, nechává Copperfield ve svém programu mizet červené Ferrari.



Mužská část z Dua Absolon

Další informace o Petru Kasnarovi a jeho produkci se dozvíte na jeho domovských stránkách www.kouzelnik.com.

Další články o Davidu Copperfieldovi naleznete na stránkách iDnes - zde.

Další zajímavé odkazy:

  • Diskusní fórum: http://www.talkmagic.co.uk/ftopic459.php
  • Kdo je kdo? http://www.magictricks.com/bios/whoswhoab.htm
  • Biografie kouzelníků: http://www.magictricks.com/bios/whoswhoab.htm#BamT
  • Oficální stránky Českého magického svazu: http://kouzla.kkp.cz/index2.html