Firmy jsou na svá loga velmi citlivé

Firmy jsou na svá loga velmi citlivé

Krádež designu, nebo inspirace? Odhalte kopie a vyhrajte originály

  • 83
Ve světě prestižních značek nejsou jen vítězové a poražení, ale také originály a kopie, inspirující a inspirovaní, vynálezci a zloději. Vyhlašujeme soutěž najděte zajímavý případ takovéto "inspirace" a podělte se s námi o něj.

Společnost Apple si potrpí na design a za její logo jsou zákazníci ochotni si připlatit. Je pochopitelné, že si své ovocné logo chrání. Nyní ale zřejmě Applu leze do jablek společnost Woolworths, její nové logo se prý nakousnutému jablku příliš podobá a mohlo by zmást zákazníky. Apple už zažádal o ochranu svého loga, a tedy o zákaz nového loga australské společnosti Woolworths (více v anglickém článku).

Nové logo společnosti Woolworths se podle firmy Apple příliš podobá jejich slavnému nakousnutému jablku

Nové logo společnosti Woolworths se podle firmy Apple příliš podobá jejich slavnému nakousnutému jablku.

Jde o oprávněnou stížnost na "obšlehnuté logo", nebo slyší Apple trávu růst a podobnost je skutečně jen náhodná? Rozhodovat bude pravděpodobně soud. Ale o originalitě nebo plagiátorství můžete rozhodovat i vy v naší soutěži.

Soutěž - velká designová loupež

Pošlete nám fotografii či obrázek dokumentující případ, kdy se designér inspiroval u konkurence měrou vyšší než únosnou, tedy kdy bezostyšně okopíroval cizí práci.

Může jít o dopravní prostředek, domácí spotřebič, webovou prezentaci, logotyp, reklamu, videosekvenci, výpočetní techniku, sportovní náčiní...

Připojte svůj komentář: proč vám tento případ přijde neobvyklý, vtipný nebo zvláště zavrženíhodný?

Své příspěvky zasílejte na adresu pavel.kasik@idnes.cz do 25. října 2009. Velikost přílohy nesmí přesáhnout 2 MB. Předmět musí obsahovat "Design09 soutěž", jinak mi spadne do inboxu, čímž mne naštvete a výrazně tak snížíte šanci, že vás nezaujatá porota vybere.

Tři porotou vybraní vítězové se mohou těšit na láhev kvalitního vína, knihu "Braun - 50 years of design and innovation" a retro designové hodinky Braun.

Braun - Fifty Years of Design and InnovationHodinky Braun

Výběr nejlepších tipů publikujeme v listopadovém článku spolu s vyhlášením vítězů.

Již dávno nezáleží ve výrobním průmyslu jen na funkčnosti výrobků nebo použitých materiálech. Styl, vzhled, design a "brand" byly důležité vždy, v dnešní době však často hrají první housle, rozhodují o úspěchu nebo neúspěchu na trhu. Firmy musejí zákazníka zaujmout za každou cenu. I za cenu nějaké té "inspirace".

Falešné luxusní telefony firmy Vertu Boutique

Falešné luxusní telefony Nokia od firmy Vertu Boutique

Nejkřiklavější příklad představují čínští výrobci, kteří se svůj plagiarismus vůbec nesnaží zakrývat. Třeba společnost Vertu Boutique se přímo chlubí tím, že jejich výrobky jsou od originálů k nerozeznání. Prodávají se přitom za desetinu ceny původních luxusních produktů. Více si přečtěte na Mobil.cz.

Webdesign se kopíruje celkem běžně, tady však jde o webdesignérské studio...

Webdesign se kopíruje celkem běžně, tady však jde o webdesignérské studio...

"Kopírovali nás už mnohokrát," říká zástupce kopírované stránky (vpravo). "Tentokrát si ale dali práci, přidali vlastní obrázky a celé převedli do francouzštiny. I když je to otravné, začíná nám to lichotit."

"Kopírovali nás už mnohokrát," říká zástupce kopírované stránky (vpravo). "Tentokrát si ale dali práci, přidali vlastní obrázky a celé převedli do francouzštiny. I když je to otravné, začíná nám to lichotit."

Hranice mezi "okopírovaným designem" a "přijatelnou inspirací" je často tenounká. Přestože v tomto článku budeme na příkladech demonstrovat, že design různých společností může být velmi podobný, neodvažujeme se tento trend odsuzovat jako takový.

Walt Disney kopíruje sám sebe

Walt Disney kopíruje sám sebe

Kopírování nápadu může být i zajímavé - ikonickou fotografii Abbey Road se členy skupiny Beatles rozpoznáme kdykoli, zde se jí inspirovali Simpsoni

Kopírování nápadu může být i zajímavé - ikonickou fotografii Abbey Road se členy skupiny Beatles rozpoznáme kdykoli. Zde se jí inspirovali Simpsoni.

Technet není zdaleka první, kdo se těmto "obšlehávačkám" věnuje. Existuje mnoho článků, přehledů, a dokonce serverů, které se na toto téma specializují. Ale přece byste nekopírovali něčí práci, že? Originální příspěvky mají v soutěži nesrovnatelně vyšší šanci.

Braun Prize

K vyhlášení soutěže nás inspirovala mezinárodní designerská soutěž Braun Prize, vyhledávající a odměňující mladé designéry za originální a funkční design.

Německý Braun, nedávno spojený s americkým kolosem Procter and Gamble, samozřejmě nevynechal příležitost prezentovat svůj přístup k designu.

BraunPreis

Braun Prize sahá až do roku 1977.

Markus Strobel z P&G mluví o designu jako o vášni

Markus Strobel mluví o vášni v designu.

Jako ukázku toho, že už od poloviny dvacátého století klade důraz na stylovou funkčnost, nabízí jejich muzeum srovnání z dnešního pohledu historických výrobků Braun s relativně moderními výrobky firmy, která je svou stylovostí vyhlášena.

Srovnání reproduktoru Braun LE1 s Apple iMac

Srovnání reproduktoru Braun LE1 s Apple monitorem

Kapesní rádio T 3 z roku 1958 vedle přehrávačů iPod

Kapesní rádio T 3 z roku 1958 vedle přehrávačů iPod

O této "náhodě" psal i server Gizmondo (anglicky)

Ne každé napodobování je nutně špatné. Například sbližování uživatelských rozhraní různých aplikací slouží ke snazšímu ovládání a uživatel se rychleji naučí s programem pracovat. Inspirace konkurencí nejenže přináší do odvětví pokrok, ale také zdravou rivalitu. Často těží z výsledků těchto návrhářských soubojů právě zákazník. Napodobování samozřejmě společnosti těžce nesou a brání se všemi způsoby, včetně těch právních.

Jak ovšem radí designérům Jeffrey Zeldman: "Nebojte se toho, že vás kopírují. Bojte se dne, kdy vás kopírovat přestanou."

Zdroje a odkazy: