Krátké zprávy

Notebooky ohrožuje nový problém. Software na ovládání displeje je děravý

• 27. dubna 2017
  • 6

Program firmy Portrait Displays na ovládání displejů má bezpečnostní chybu. | foto: Portrait Displays, Technet.cz

Bezpečnostní odborníci ze Sec Consult varují před novou chybou ohrožující uživatele notebooků od společností Sony, HP, Acer, Fujitsu, Philips, Dell, Benq, Lenovo, Sharp a Toshiba. Tyto firmy totiž mohou ve svých noteboocích využívat program od firmy Portrait Displays, který je problematický.

Jak připomíná server GHack.net, může v nich mít různé označení, jako například HP Display Assistant, HP Display Control, HP My Display nebo HP Mobile Display Assistant, Fujitsu DisplayView Click či Philips SmartControl a další.

„Společnost Portrait Displays, označila chybu umožňující přihlášenému útočníkovi spustit libovolný kód a eskalovat systémová oprávnění jako kritickou,“ varuje český národní bezpečnostní tým CSIRT.

Na vině je aplikace, která umožňuje ovládat nastavení displeje, jako je například správa barev nebo otáčení obrazovky. Firma již připravila opravu.

Že na vašem notebooku nebo jiném počítači běží aplikace firmy Sec Consult, zjistíte pomocí dotazu v příkazovém řádku (command prompt). Spusťte jej a zadejte následující dotaz: sc query pdiservice.

Pokud se vám dostane kladné odpovědi, pak můžete jít na web společnosti Portrait Displays a odtud si stáhnout a nainstalovat opravu sdkpatch.exe.

Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus

Čína se chce s Evropskou agenturou dohodnout na základně na Měsíci

• 55

Představa Evropské kosmické agentury, jak by mohla vypadat „vesnice na měsíci“. Má jí zařídit 3D tisk a jako materiál posloužit měsíční prach. | foto: ESA

Představitelé Číny a Evropské kosmické agentury (ESA) jednají o případné spolupráci při budování základny na Měsíci a při dalších projektech. Tuto zprávu zveřejněnou v úterý v čínských státních médiích potvrdil mluvčí ESA Pal Hvistendahl agentuře Bloomberg.

„V Číně už běží ambiciózní program výzkumu Měsíce,“ řekl Hvistendahl. „Od dob závodů o vesmír v 60. letech se postoj k vesmíru změnil. K průzkumu vesmíru pro mírové účely uznáváme mezinárodní spolupráci,“ dodal. Šéf ESA Johann-Dietrich Wörner už dříve projekt „vesnice na Měsíci“ popsal jako potenciální odrazový můstek pro budoucí mise na Mars, příležitost rozvíjet vesmírnou turistiku, nebo dokonce těžbu na Měsíci.

Čína se k dobývání vesmíru připojila docela nedávno. Od prvního letu do vesmíru s čínskou posádkou v roce 2003 však její vesmírný program nabral na obrátkách. Minulý týden Čína do kosmu vypravila svou vlastní zásobovací loď Tchien-čou 1 (Nebeské plavidlo 1) bez lidské posádky. Ta posléze úspěšně zakotvila u čínské vesmírné laboratoře Tchien-kung 2 (Nebeský palác 2). Peking chce též letos vypustit vesmírnou sondu, která by se měla vrátit na Zemi se vzorky z Měsíce. Do roku 2018 má také v plánu vyslat sondu pro vzorky na odvrácenou stranu Měsíce.

ESA - mezinárodní organizace, kterou v současnosti tvoří 22 členských států - doufá, že bude moci analyzovat vzorky, jež má letos získat na Měsíci čínská mise. V budoucnost by ESA ráda umístila do čínské vesmírné laboratoře i evropského kosmonauta. Ani jedna z těchto vyhlídek prozatím nenabyla konečné podoby.

Čína byla vyloučena z Mezinárodní kosmické stanice (ISS) zejména kvůli předpisům Spojených států, které tuto spolupráci vylučují. Svou roli hrály i obavy z vojenského pozadí čínského vesmírného výzkumu.

Neinstalujte novou verzi Windows, dokud nebudete na řadě, radí Microsoft

• 31

Windows 10 Creators Update | foto: Technet.cz

I když společnost Microsoft vydala novou verzi Windows již před dvěma týdny, ještě ne všem se objevila v nabídce aktualizací. Přesto existují způsoby, jak se k novince dostat, jako je instalace z vytvořeného média nebo využití služby Windows Update Assistant. Firma to však nedoporučuje.

Důvodem je optimalizace pro různý hardware. Nejdříve tak byl systém Windows 10 Creators Update nabídnut lidem, kteří provozují již prověřenou hardwarovou kombinaci.

Firma se snaží případné problémy nejdříve odladit v rámci komunity několika milionů dobrovolníků programu Insider a zároveň reaguje na případné chyby, které hlásí běžní uživatelé.

V současnosti přešlo na Windows 10 Creators Update asi deset procent uživatelů předchozí verze systému.

Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus

Wikitribune od zakladatele Wikipedie staví hráz proti falešným zprávám

Titulní stránka serveru Wikitribune | foto: Wikitribune

Zakladatel internetové encyklopedie Wikipedia Jimmy Wales připravuje zpravodajský server Wikitribune, který bude přinášet neutrální zprávy založené na faktech. Počítá jak s profesionálními novináři, tak s dobrovolníky, kteří tak mají společně bojovat proti záplavě falešných zpráv.

Služba Wikitribune bude stejně jako Wikipedie nabízet zprávy zdarma a bez reklamy. Peníze na provoz chce získat od dárců. Tímto modelem financování se chce Wales vyhnout „honbě za klikanci“ u reklamou financovaných médií, která pode něj ovlivňuje úroveň zpravodajství.

Wikitribune má podle BBC řadu prvků společných s Wikipedií. Požaduje například, aby autoři příspěvků uváděli zdroje předkládaných faktů, a spoléhá se na veřejnost při editaci a zachovávání správnosti článků.

Kontrola odborníky

Změny na stránkách Wikitribune nicméně budou podléhat schválení ze strany pracovníků služby či pověřených dobrovolníků. Wikitribune bude navíc disponovat týmem placených autorů. To by mohlo výrazně omezit problém, který se občas na Wikipedii objeví, když některá hesla editují pracovníci PR oddělení nebo vtipálci, jako se to stalo nedávno u kauzy s Burger Kingem.

Wikipedii totiž netvoří placený redakční tým, články a jejich úpravy jsou dílem uživatelské komunity a každý, kdo si nějaké heslo přečte, může navrhnout úpravy či případně vytvořit nový záznam.

Wikitribune se rozběhne 24. května.

Google připomíná Cassini. Sonda teď letí mezi Saturnem a prstenci

• 3

Ilustrace sondy Cassini mířící do meziprostoru mezi Saturnem a jeho prstenci. | foto: NASA

Sonda Cassini je stará dvacet let a většinu svého života strávila u Saturnu a jeho prstenců. Asi 13 let zkoumala jeho okolí a především měsíc Titan, což je největší Saturnova oběžnice z více než šedesáti větších, které známe. Stihla přitom objevit i zatím nejlepší místo pro život v naší sluneční soustavě mimo Zemi.

Cassini-Huygens

Projekt Cassini, zaměřený na výzkum druhé největší planety obíhající kolem Slunce, jejích prstenců a měsíců, začal v říjnu 1997 vypuštěním dvojsondy Cassini-Huygens. Ta na oběžnou dráhu kolem Saturnu dorazila v roce 2004.

Výzkum Saturnovy soustavy zahájilo v lednu následujícího roku přistání Huygense na Titanu. Z něho aparát přes krátkou životnost poslal na Zemi množství vědeckých poznatků.

Zdroj: ČTK

Na konci minulého týdne se k němu přiblížila na vzdálenost 979 kilometrů, ale pak už jí docházelo palivo. Poslední průlet tak měl sloužit i k tomu, aby pomocí gravitace sonda změnila dráhu a mohla se vůbec poprvé vydat do prostoru mezi Saturnem a jeho prstenci. Jeho šířka je asi 2 400 kilometrů.

Právě dnes, ve středu 26. dubna, si Cassini připíše první průlet v této oblasti a očekává se ještě více než dvacet dalších. Cílem této poslední mise bude přinést informace o chemickém složení prstenců a případně objevit částečky zmrzlé vody. To pomůže doplnit nebo upravit teorii o jejich vzniku.

PRSTENCE SATURNU

Sonda se však zaměří i na samotný Saturn. Pokusí se pomoci s měřením velikosti jeho pevné části a podívá se i na jeho atmosféru.

A pak již přijde konec. Ten je naplánován na zhruba polovinu září, kdy Cassini zanikne v atmosféře planety.

Nvidia Shield TV nabídne českou IPTV Kuki a streamuje 4K z Google Play

• 0

Nvidia Shield TV (2017) a o rok starší model | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Nvidia Shield Tv je patrně jediný streamovací set-top box s androidem k televizi, který zvládne zprostředkovat obraz v ultravysokém rozlišení ze služby Amazon Prime. Nově přidává podporu stejného rozlišení pro filmy z Google Play Movies.

Fotogalerie

Shield TV tak nyní zvládne vysílat obsah ve 4K ze služeb Amazon Video, Youtube, Netflix, Google Photos, Google Play, Vudu, Plex, Kodi a Vimeo.

Spolu s tím přichází i podpora streamování ve 4K přes Google Cast. To znamená, že nyní můžete svůj 4K obsah přímo posílat z vašeho mobilního zařízení.

Kuki v Shield TV

České zastoupení navíc přidalo novou aplikaci Kuki, což IPTV televize od Netboxu a AIM. Podobně jako další operátoři zprostředkuje po internetu vysílání českých i zahraničních kanálů. Budou ji ale moci využít i další uživatelé platformy Android TV, na které Shield TV běží, protože bude volně dostupná v obchodu Google Play.

V Česku je podle vyjádření zástupce firmy pro Technet.cz prodáno tisíce Shield TV zařízení.

Aktualizováno: Doplnili jsme informace o nabídce Kuki

Microsoft připravuje Cellular PC, počítač s Windows 10 a čipy ARM

• 24. dubna 2017
  • 24

Srovnání velikosti čipu Snapdragon 835, 820 a anglického centu. | foto: Qualcomm

Společnost Qualcomm na konci minulého týdne prozradila, že v posledním čtvrtletí tohoto roku se dočkáme nového druhu počítačů s Windows 10. Mají se jmenovat Cellular PC a budou to lehké přístroje s dlouhou výdrží.

Tyto vlastnosti by měl zajistit ARM čip Snapdragon 835, který právě Qualcomm vyrábí. O vývoji tohoto druhu PC se Microsoft zmínil již dříve, ale teprve nyní je jasné, kdy se objeví.

Systém Windows již na procesorech ARM, využívaných především v mobilních telefonech a tabletech, běžel, ale Microsoft musel tento experiment s názvem Windows RT nakonec ukončit. Důvodem byl nedostatek aplikací, protože tento systém umožnil spouštět jen tzv. univerzální aplikace z tehdy začínajícího obchodu a ne klasický software.

Této chyby by se měl nyní Microsoft vyvarovat, protože z předchozích zpráv vyplývá, že součástí novinky bude emulační vrstva, která umožní spustit 32bitové programy psané pro x86 procesory od Intelu a AMD. Firma tuto technologii označuje kódovým jménem Cobalt.

Na počítači s tímto čipem tak poběží Windows 10, která budou jednak pracovat s aplikacemi z Windows Storu, ale také zvládnou spustit 32bitové x86 programy. Jak rychle bude emulátor pracovat a zda se programy nebudou zasekávat, se dozvíme, až bude nějaký přístroj hotov. Ale čip Snapdragon 835 patří k tomu nejvýkonnějšímu, co lze v oblasti ARM architektury získat. Používají jej například mobilní telefony Samsung Galaxy S8 nebo Xiaomi MI 6.

Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus

Rusko zvažuje zákaz VPN, aby se lidé nedostali na zakázané weby

• 21. dubna 2017
  • 44

Ilustrační foto. | foto: Reuters

V Rusku se podle deníku Vedomosti připravuje nový zákon, který má zajistit, aby lidé přestali využívat anonymizační proxy služby a VPN (virtuální privátní síť) brány k obcházení blokace zakázaných serverů.

Stát, na jehož černé listině spravované speciálním úřadem Roskomnadzor, jsou tisíce webů, tak hodlá ještě více utáhnout šrouby. Stránky, které jsou na tomto seznamu, mají poskytovatelé internetu povinnost blokovat. Weby se na černou listinu dostávají pod různými záminkami na základě cenzurního zákona z roku 2012. Jako jedna z prvních byla obviněna Wikipedia. Zablokování už okusil i YouTube nebo služba iCloud. Obecně jsou blokovány stránky s pornografií, pirátským obsahem, podporující užívání drog či ty, které radí, jak spáchat sebevraždu.

Služby jako VPN fungují tak, že se připojíte k serveru v zahraničí, přes který zablokovanou stránku navštívíte.

Není to poprvé, co si vzal nějaký stát do hledáčku VPN a proxy služby. Například loni v prosinci proti takovému obcházení zákazu přistoupilo Turecko.

Vedle zákazu VPN služeb má připravovaný zákon omezit i vyhledávače, které nabízejí odkazy na závadné weby, jako jsou stránky s pirátským obsahem a ostatní zakázané weby. I proto se na technické stránce zákona mají podílet právníci z Mediálního a komunikačního svazu, jejichž členům vadí pirátství nejvíce. Vyhledávače v případě neuposlechnutí čeká pokuta až 700 tisíc rublů (cca 310 tisíc korun).

Podle zprávy think-tanku Freedom House jsou celosvětově dvě třetiny uživatelů internetu vystaveny cenzuře.

Máte doma Xbox? Set-top box k O2TV už kupovat nemusíte

• 20. dubna 2017
  • 16

O2TV nově spustíte i na Xboxu. Set-top box nepotřebujete. | foto: O2TV

Společnost O2 ve spolupráci s Microsoftem uvolnila novou verzi aplikace pro O2 TV. Zatím je ke stažení pouze pro herní konzole Xbox One a Xbox One S, ale později by měla být dostupná pro všechna zařízení s operačním systémem Windows.

„V současné době je možné prostřednictvím konzole pustit jakýkoliv právě vysílaný pořad z nabídky tarifů O2 TV M/L/XL, O2 TV Air M/L/XL, anebo O2 TV Sport na den. V řádu dnů připravujeme i zpřístupnění O2 Videotéky s více než tisícovkou filmů,“ vysvětluje ředitel O2TV David Duroň.

Nová aplikace pro Xbox One byla od počátku vyvíjena speciálně pro ovládání herní konzole. Její uživatelé budou moci navíc přispět k vylepšení testovací verze tím, že operátorovi zašlou své připomínky. Ty pak O2 slibuje vypořádávat v pravidelných aktualizacích.

O2 jako první operátor zpřístupnil v roce 2015 svou IP televizi i zákazníkům, kteří využívají internetové připojení konkurenčních poskytovatelů. Letos začal nabízet speciální sportovní kanál přes Hbb v rámci DVB-T vysílání.

Jan Kužník

Na ISS míří nová posádka. Místo jednoho člena veze kontejner

• 20. dubna 2017
  • 2

Vesmírná loď Sojuz s ruským kosmonautem Fjodorem Jurčichinem a americkým astronautem Jackem Fischerem míří k ISS. | foto: Reuters

Dvojice kosmonautů dorazí na ISS za šest hodin po startu. Sojuz MS-04 se tak k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) připojí ještě dnes odpoledne, předpokládaná čas je v 15:22 SELČ.

Obvyklé místo třetího kosmonauta při tomto letu zaujal kontejner s potravinami o hmotnosti 70 kilogramů. Původně měli letět na ISS dva Rusové, ale agentura Roskosmos se rozhodla od jara snížit počet členů ruské posádky ISS ze tří na dva kosmonauty, dokud ke stanici nebude připojen laboratorní modul Nauka (česky věda), uvedla agentura TASS a dodala, že tato praxe má pokračovat přinejmenším do podzimu příštího roku. Současně má počet členů posádky z jiných států než Ruska vzrůst ze tří na čtyři. V lodi MS-04 měl třetí místo zaujmout zahraniční astronaut, ale v tak krátké lhůtě se žádného připraveného adepta nepodařilo najít.

Kosmonauti by na oběžné dráze měli zůstat 136 dnů. Pro Jurčichina je to už pátý let, Fischer je ve vesmíru poprvé.

Na stanici se nyní nachází Francouz Thomas Pesquet, Rus Oleg Novickij a Američanka Peggy Whitsonová, kteří na oběžnou dráhu dorazili loni v listopadu. První dva se podle plánu vrátí na Zemi v červnu, Whitsonová si nedávno pobyt na ISS o tři měsíce prodloužila.

V květnu mají Jurčichina a Fischera následovat Rus Sergej Rjazanskij, Ital Paolo Nespoli a Američan Randy Bresnik.

Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus

Apple znovu rozdává zadarmo GarageBand, iMovie a kancelářský balík

• 19. dubna 2017
  • 1

GarageBand pro iPhone | foto: Mobil iDNES.cz

Textový editor (Pages), tabulkový procesor (Numbers) a prezentační program(Keynote) od Applu nyní firma nabízí zdarma ke stažení. Kdo nechce pracovat, ale bavit se, může bezplatně získat i hudební GarageBand a videoeditor iMovie. Jak si všiml server MacRumors Nabídka platí pro iOS o OS X.

Apple tyto aplikace dával zdarma při jejich uvedení, ale pak je zpoplatnil. Zdarma také byly jako součást nového zařízení Apple. Nyní je lze stáhnout bez omezení.

Koho nic z toho nezajímá, možná mu přijde vhod aktuální nabídka Blizzardu. Tato firma nově nabízí zdarma sci-fi strategii StarCraft i s datadiskem Brood War.

Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus

Nová technologie chce vyměnit v počítačích světlo za elektřinu

• 18. dubna 2017
  • 7

Paměť. ilustrační foto | foto: Intel

University of Victoria v Kanadě si nechala patentovat novou technologii, která má v počítačích, mobilních telefonech a dalších zařízeních uspořit energii a omezit vytváření ztrátového tepla. Využívá druh univerzální paměti známý pod názvem MRAM, ale s novým nápadem.

MRAM

MRAM (z anglického názvu magnetoresistive random access memory) je druh paměti, který spojuje výhody rychlosti operační paměti RAM a udržení informací i po vypnutí přívodu elektrického proudu. Tím pádem slouží i jako úložiště. Na jejím vývoji pracuje řada výzkumných center i výrobců hardware.

Jak z názvu nové technologie Li-RAM (Light RAM) vyplývá, chemici z univerzity využili světlo místo elektřiny. Jak je u podobného základního výzkumu zvykem, jsme teprve na začátku a konkrétní nasazení můžeme očekávat později, pokud vůbec. Samotní výzkumníci hovoří o deseti letech.

Vraťme se ale k samotné technologii. Jejím hlavním prvkem je materiál, který dokáže velice rychle reagovat na světlo. „Tento materiál reaguje nezvykle dobře na zásah zeleným světlem, kdy rychle mění magnetické vlastností,“ říká Natia Franková z University of Victoria, která se zabývá materiálovou chemií. Ve výsledku dokáže novinka pracovat na molekulární úrovni, jinými slovy dokáže data ukládat v rámci jednotlivých molekul.

Bohužel zatím nejsou k dispozici žádné širší informace o konkrétním fungování technologie. Musíme se tak zatím spokojit s vágním slibem, že novinka může uspořit až 10 procent elektrické energie oproti současným pamětem a navíc nevytváří ztrátové teplo.

Burger King chtěl zneužít digitální asistentku. Výsledek se (ne)povedl

• 13. dubna 2017
  • 8

Americký řetězec rychlého občerstvení Burger King (ilustrační snímek) | foto: AP

Že jsou chytré domácí asistentky ještě trochu hloupé a nechají si leccos nakukat, jsme se přesvědčili v našem testu. Že je možné je ovládat i hlasem z televize, je už také vyzkoušeno. A právě toho chtěl využít i Burger King. V jedné ze svých televizních reklam totiž přímo oslovil digitální asistentku Home od Googlu.

„OK Google, co je to Whopper hamburger?“ ozvalo se tak na konci reklamy. Cílem bylo aktivovat asistentku Google Home, která pak měla odříkat informace o tomto hamburgeru, které jsou na Wikipedii, kam si Home pro podobné informace chodí. I proto ji marketingové oddělení řetězce před akcí upravilo.

Ale netrvalo dlouho, a internetoví vtipálci se rozhodli si z firmy vystřelit. Přepsali příslušné heslo na Wikipedii, takže asistentka nakonec uživatelům podle serveru TechSpot přehrávala informace, že se hamburger „skládá z placiček grilovaných nad plamenem a složených ze stoprocentně středně velkých dětí“ a také že způsobuje rakovinu nebo že obsahuje odstřižené kusy nehtů či laboratorní krysy.

Wikipedia ovšem všechny změny vrátila, a heslo by tak mělo být ve stavu, v jakém bylo před zásahem marketingu z Burger Kingu. Zároveň Google aktualizoval systém Home, aby na tuto reklamu nereagoval.

13.dubna 2017 v 15:05, příspěvek archivován: 13.dubna 2017 v 17:13

#GoogleHome has stopped answering to that annoying #BurgerKing #ad @TechCrunch https://t.co/XjvqaUBKpW https://t.co/CeYSSWc6LF

Může se zdát, že je to neúspěch firmy, ale z marketingového hlediska je pravdou spíše opak. Domácí digitální asistentky zatím nejsou příliš rozšířené, ale informace o této akci zaplavila sociální sítě i média. Dá se tak očekávat, že to není naposledy, co se s podobným marketingovým trikem setkáváme.

Facebookový Instagram útočí na Snapchat. Umožní mizení fotografií

• 12. dubna 2017

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Snapchat je podle některých analytiků sociální sítí, která nejvíce ohrožuje pozici Facebooku, protože mu mají dávat přednost především mladí. Facebook ale nenechává nic náhodě a některé funkce, které jsou u konkurence úspěšné, bezostyšně vykrádá.

Nově tak u své služby Instagram zavádí možnost zaslat fotografii či video, které po určité době zmizí. Právě tato funkce je u konkurenčního Snapchatu nejvíce oceňována.

Facebook tuto novinku nabídne u fotografií, které uživatel pošle jednomu konkrétnímu uživateli nebo skupině přátel v rámci služby Instagram Direct.

„Když dostanete novou mizející zprávu, bude zvýrazněna modře. Abyste si ji mohli přehrát, klepněte na ni. Přehraje se jen jednou,“ píše se na blogu Instagramu. Služba je nastavena tak, že je zasláno oznámení o přehrání, ale i o tom, že si příjemce pořídí screenshot zprávu.

Mizející zprávy nejsou na Instagramu novinkou. Jsou součástí služby Instagram Stories. Facebook se pokoušel již dříve najít recept na úspěch Snapchatu. Například u Messengeru koketoval s funkcí, která umožní zprávě po jedné hodině zmizet. Přímou konkurencí měla být například aplikace Poke nebo Slingshot. Ani jedna se neuchytila.

YouTube mění pravidla. Vydělávat můžete až po 10 000 zhlédnutí

• 20

YouTube zpřísňuje podmínky | foto: YouTube.com

Google se rozhodl, že ztíží možnost vydělávání na videích, které vkládají uživatelé na portál YouTube. Doposud se mohl v podstatě každý začátečník zapojit do partnerského programu, který mu umožnil získat podíl z reklam, které se na videích přehrávají. Nově bude muset mít alespoň deset tisíc přehrání, aby se mohl do programu zapojit.

„Tato nová hranice nám dá dostatek informací o tom, zda je kanál hodnotný. Zároveň nám umožňuje potvrdit, zda kanál splňuje naše komunitní pokyny a zásady pro inzerenty,“ píše firma na blogu.

Kdo dosáhne 10 000 tisíc zhlédnutí v součtu za celou dobu provozu na všech svých videích, musí ještě projít kontrolou Googlu. Provozovatel pak rozhodne, zda kanál splňuje pravidla a tím pádem na něm mohou běžet reklamy.

Je to jeden z kroků, kterým chce firma získat zpět důvěru inzerentů, kteří stahovali svou reklamu, protože se objevovala na kanálech s extremistickým nebo urážlivým obsahem.

Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus

FDA po letech schválila osobní genetické testy náchylnosti k chorobám

Testování DNA (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

V roce 2013 si americká dohledová agentura pro léčiva FDA „vyšlápla“ na genetické testy náchylnosti k nemocem, které prodávala mezi velkými investory velmi oblíbená společnost 23andMe. Jak jsme tehdy psali, šlo zřejmě do jisté míry o střet mezi kulturou Silicon Valley a medicínou.

23andMe spěchala s produktem mnohem více, než je v medicínském výzkumu a byznyse obvyklé, navíc její sliby byly za hranicí uvěřitelnosti a prokazatelnosti. Genetické testy - ať už jsou od 23andMe, nebo někoho jiného - podle shody odborníků dokáží odhalit jen malou část rozšířených nemocí. Většina z nich zřejmě (alespoň podle současného stavu poznání) není primárně určena geneticky. Společnost podle FDA tedy celkem logicky neprokázala, že by její testy poskytly pacientům slíbené výsledky.

Ale 23andMe se rozhodla bojovat. V roce 2015 se jí podařilo získat od FDA svolení prodávat testy, které rodičům řeknou, zda nemají varianty genů, které by mohly zvýšit náchylnost dětí k 36 různým nemocem. A letos v dubnu se společnosti jako první vůbec podařilo získat od FDA svolení k prodeji osobních genetických testů náchylnost k chorobám.

Testy zjišťují, zda zákazníci mají mutace spojované s deseti různými chorobami, od Parkinsonovy choroby, před Alzheimerovu nemoc, po celikaii (nesnášenlivost lepku) a trombofili (tedy náchylnost ke tvorbě krevních sraženin), a pak na základě výsledků určují míru rizika pro daného člověka. Jinými slovy řečeno: nepředpoví, zda nemoc dostane, či nikoliv, ale mohou třeba ovlivnit jeho životní volby či přístup jeho lékaře. 23amdMe začne schválené testy nabízet během několika příštích měsíců.

Výsledek je to podle našeho skromného názoru povzbudivý. 23andMe a podobné firmy se dlouho pokoušely dozoru FDA pokud možno vyhnout, ale jim i zákazníkům jedině prospěje, když podvodníky a fušery v oboru (a ti v něm jsou) bude někdo stíhat a kontrolovat. Osobní genetické testy možná nezmění medicínu, jak tvrdí 23andMe, ale v principu tato technologie může přinést spoustu zajímavých poznatků a informací, zvláště pokud se časem podaří sesbírat údaje velkého počtu lidí. A tak je jedině dobře, když se to nebude dít pokoutně.

mla

Dnes končí podpora Windows Vista a části Office

• 39

Na Windows Vista již Microsoft ani nesáhne

Operační systém Windows Vista se už nedočká žádných záplat a úprav. Microsoft mu ukončil podporu. Systém, který se začal prodávat před deseti lety, tak může být pro uživatele nebezpečný.

Windows Vista nebyla nikdy veřejností příliš přijata, protože především zpočátku nebyla zcela dobře odladěna a lidé si nechtěli příliš zvykat na nové rozhraní. I proto mají podle některých statistik nyní zhruba desetinový podíl na trhu oproti starším Windows XP, které přitom nejsou podporována již tři roky.

Konec tak bude bolet jen málo uživatelů. Ale kdo se omezí jen na lehkou kancelářskou práci s textovým editorem, tabulkovým procesorem a podporovaným prohlížečem, nemusí se hned systému zbavovat. Zatím tento systém podporuje například Firefox, ale jen do září, ovšem například Chrome Vistu opustil již před rokem.

Další operační systém od Microsoftu skončí v lednu 2020. Budou to Windows 7

Vedle Windows Vista končí i některé komponenty MS Office, jako jsou Microsoft Office InterConnect 2007, Microsoft Exchange Server 2007 a další. Definitivní konec podpory Office 2007 nastane až na podzim, konkrétně to bude 10. října. Přehled produktů Microsoftu, jejichž podpora letos končí, najdete na této stránce.

Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus

Útok na zákazníky České spořitelny chce ovládnout jejich počítače

• 10. dubna 2017
  • 0

Ilustrační foto | foto: MAFRA

Nová vlna podvodných e-mailů se snaží zlákat klienty České spořitelny ke spuštění souboru, kterým jim zaviruje počítač.

Podvodná zpráva má za cíl nalákat uživatele na přiložený virus.

„Zpráva vzbuzuje dojem, že byla zaslána z České spořitelny a obsahuje přílohu ve formátu .jar. Zpráva je podvodná a jejím cílem je pouze infikování klientova počítače malwarem. Důrazně proto varujeme před jakoukoliv reakcí na e-maily s podezřelým obsahem,“ varuje své klienty banka.

Pokud si uživatel soubor spustí, může se mu do počítače nainstalovat virus. Útočník tak získá přístup k počítači.

Stále platí, že banky neposílají e-mailem požadavky týkající se citlivých údajů.

Pokud se uživatel drží těchto pravidel a také neotevírá soubory v přílohách e-mailů, jejichž původ není jasný, výrazně zvyšuje své šance, že se různým útokům z internetu ubrání. Samozřejmostí je pak aktuální verze antiviru a zapnutý firewall.

Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus

Europol bude bojovat proti vyděračskému softwaru. Pomůže s dešifrováním

• 10. dubna 2017

Stránky projektu No More Ransom (konec vydírání) | foto: No more Ransom

Nový projekt No More Ransom (konec vydírání) má napadeným uživatelům pomoci s vyděračským softwarem (ransomware). Za jeho vznikem stojí nizozemské policejní oddělení zabývající se high-tech kriminalitou, kyberbezpečnostní oddělení Europolu a bezpečnostní firmy Intel Security a Kaspersky Lab.

Na bezpečnostním kongresu SAS 2017 ji představila právě posledně zmíněná firma. Nový projekt si dal za cíl radit uživatelům v boji s vyděračským softwarem. Nabízí rady, jak vůbec nakažení ransomwarem předcházet a kde hledat pomoc, když už jste stali obětí.

„Obecně se doporučuje neplatit výkupné. Tím, že pošlete zločinci peníze, jen potvrdíte, že ransomware funguje. Neexistuje žádná záruka, že dostanete dešifrovací klíč, který potřebujete,“ varuje stránka No more Ransom.

Na druhou stranu je opravdu těžké nepodlehnout naději, že se ke svým datům můžete dostat. Výpalné tak platí nejen jednotliví uživatelé, ale i instituce a firmy, včetně bezpečnostních složek.

Systém No More Ransom by měl v maximální míře pomoci i napadeným. Jednak nabízí prográmky na rozšifrování různých druhů ransomwaru, pokud byl jejich kód rozluštěn (aktualizovaný seznam najdete i na našich stránkách). Stačí zadat některý z údajů o výkupném a server se podle toho pokusí zjistit, který druh ransomwaru uživatele napadl a podle toho najít dešifrovací klíč.

Pokud takové štěstí napadený nemá, pak může problém nahlásit a odeslat vzorek. Může tak pomoci k odhalení vyděračů, případně pomoci s nalezením klíče k rozšifrování zaheslovaných disků.

kuz, vse