Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Kunovická firma představila nové cvičné letadlo, zájemce má z celé Evropy

  17:25aktualizováno  17:25
Společnost Czech Sport Aircraft, český výrobce lehkých sportovních letadel z Kunovic na Uherskohradišťsku, představila nový dvoumístný cvičný motorový letoun. Firma získala v dubnu oprávnění vydané Evropskou agenturou EASA, které umožňuje uvedení letadla na evropský trh. První stroje si tak už v těchto dnech odvážejí zákazníci.

Nový dvoumístný cvičný letoun PS-28 Cruiser, který představila v Kunovicích na Uherskohradišťsku společnost Czech Sport Aircraft. | foto: ČTK

Firma hodlá nový letoun PS-28 Cruiser v budoucnu nabízet i v Asii, Jižní Americe a Rusku. "Je to letoun v Evropě nově ustanovené kategorie LSA, lehkých sportovních letadel. Před dvěma měsíci jsme jako první firma získali certifikát," uvedl ředitel společnosti Vladimír Grunt.

"Počítáme, že tyto letouny najdou uplatnění především v pilotních školách, ale i v aeroklubech. Letadlo totiž umožní snížit přímé provozní náklady na letecký výcvik o čtyřicet až padesát procent," dodal.

Prvních pět letadel zamíří do Slovinska, Německa a Norska. Na výrobní lince ale již stojí další určená třeba na Slovensko či do Belgie a Francie. Firma už navíc pracuje i na první mimoevropské dodávce pro Jižní Afriku.

"Usilujeme i o další certifikace, které nám umožní dostat se na zmíněné trhy. Máme ambice udělat z letounu zajímavý exportní produkt," nastínil Grunt s tím, že letos jich hodlá firma vyrobit kolem osmi desítek a příští rok zhruba 130 až 150. Cena jednoho kusu je zhruba 100 tisíc eur, tedy asi 2,5 milionu korun.

Firma byla ještě před třemi lety v insolvenčním řízení

PS-28 Cruiser je dvoumístný celokovový dolnoplošník se dvěma sedadly vedle sebe. Letoun je dlouhý téměř sedm metrů, má rozpětí křídel necelých devět metrů a je vysoký přes dva metry.

Dosahuje maximální rychlosti 220 kilometrů za hodinu, běžná cestovní je o 40 kilometrů za hodinu nižší. Dolet výrobce udává 1 100 km, ve vzduchu stroj vydrží šest hodin.

Czech Sport Aircraft byl přitom ještě začátkem roku 2009 v insolvenčním řízení. Od dubna 2010 je jediným akcionářem společnost SC Sport Aircraft Limited z Britských Panenských ostrovů.

Firma spolupracovala i s americkým výrobcem letadel Piper, partnerství bylo ukončeno loni a poté začala budovat vlastní distribuční síť. V roce 2010 hospodařila se ztrátou přes dva miliony korun, tržby za prodej vlastních výrobků a služeb činily téměř 200 milionů. Hospodářské výsledky za loňský rok společnost ještě nezveřejnila.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letoun A320 společnosti Air Canada
„Hej, kam to ten chlap letí?“ Vypadalo to děsivě, ale piloti jsou zvyklí

Život cestujících letecké společnosti Air Canada podle některých médií visel minulý pátek doslova na vlásku. A s nimi mohly zemřít i stovky lidí v dalších...  celý článek

Tiskárna zanechává stopy, které mohou vést k vašemu prozrazení.
Bez teček to neumíte? Tajný americký kód tisknou nevědomky i v Praze

Již více než deset let se ví o tajném kódu, který barevné tiskárny a kopírky vpašují na každý papír, který z nich vyleze. Podívali jsme se, do jaké míry se to...  celý článek

Fotoaparáty Nikon používají fotografové už 100 let
Fotoaparáty Nikon používají lidé už 100 let

VIDEO Před 100 lety začala v Tokiu působit společnost Nikon, dnes velikán na trhu s fotoaparáty. Do Evropy a Ameriky se ale společnost dostala až v roce 1950, a to...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.