Firma hodlá nový letoun PS-28 Cruiser v budoucnu nabízet i v Asii, Jižní Americe a Rusku. "Je to letoun v Evropě nově ustanovené kategorie LSA, lehkých sportovních letadel. Před dvěma měsíci jsme jako první firma získali certifikát," uvedl ředitel společnosti Vladimír Grunt.
"Počítáme, že tyto letouny najdou uplatnění především v pilotních školách, ale i v aeroklubech. Letadlo totiž umožní snížit přímé provozní náklady na letecký výcvik o čtyřicet až padesát procent," dodal.
Prvních pět letadel zamíří do Slovinska, Německa a Norska. Na výrobní lince ale již stojí další určená třeba na Slovensko či do Belgie a Francie. Firma už navíc pracuje i na první mimoevropské dodávce pro Jižní Afriku.
"Usilujeme i o další certifikace, které nám umožní dostat se na zmíněné trhy. Máme ambice udělat z letounu zajímavý exportní produkt," nastínil Grunt s tím, že letos jich hodlá firma vyrobit kolem osmi desítek a příští rok zhruba 130 až 150. Cena jednoho kusu je zhruba 100 tisíc eur, tedy asi 2,5 milionu korun.
Firma byla ještě před třemi lety v insolvenčním řízení
PS-28 Cruiser je dvoumístný celokovový dolnoplošník se dvěma sedadly vedle sebe. Letoun je dlouhý téměř sedm metrů, má rozpětí křídel necelých devět metrů a je vysoký přes dva metry.
Dosahuje maximální rychlosti 220 kilometrů za hodinu, běžná cestovní je o 40 kilometrů za hodinu nižší. Dolet výrobce udává 1 100 km, ve vzduchu stroj vydrží šest hodin.
Czech Sport Aircraft byl přitom ještě začátkem roku 2009 v insolvenčním řízení. Od dubna 2010 je jediným akcionářem společnost SC Sport Aircraft Limited z Britských Panenských ostrovů.
Firma spolupracovala i s americkým výrobcem letadel Piper, partnerství bylo ukončeno loni a poté začala budovat vlastní distribuční síť. V roce 2010 hospodařila se ztrátou přes dva miliony korun, tržby za prodej vlastních výrobků a služeb činily téměř 200 milionů. Hospodářské výsledky za loňský rok společnost ještě nezveřejnila.