Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Lanovka v ZOO Praha slaví třicetiny

aktualizováno 
K zážitkům z pražské ZOO patří lanovka stejně jako zvířata. Nebylo to však vždy.

Lanovka v ZOO Praha má 30 | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Před 30 lety dostala lanovka povolení k provozu. Je to nejkratší sedačková lanovka v Česku.

Podle technické dokumentace jde o osobní visutou jednomístnou lanovou dráhu, jednolanovou, oběžnou s pevnými závěsy drážních vozidel. Oficiálním rokem výroby je rok 1970, výrobcem Transporta Chrudim, tehdy národní podnik. Šikmá délka lanovky je 105,9 metru, výškový rozdíl stanic činí 50,1 metru.

V historii se její provoz zastavil jen dvakrát. Poprvé hned v srpnu 1978. To kvůli hrubým chybám tehdejšího provozovatele Středočeského parku kultury. Podruhé pak byl provoz přerušen v roce 2002 kvůli povodni.

Lanovka v ZOO Praha má 30
O roku 1981 ji provozuje Dopravní podnik Praha podle Drážního zákona a to mimo systém pražské integrované dopravy. Pro jízdu si musíte v prodejním mincovním automatu Merona zakoupit jízdenku. Pamětníci si jistě pamatují nižší jízdné, od roku 1996 zaplatíte za jednu jízdu 15 Kč. 

Jak vypadá nejkratší visutá sedačková lanovka v Česku

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Hned při první návštěvě ZOO vás zaujmou mohutné ochranné sítě, mezi kterými jsou úzké schody. Jejich význam ocenilo osm cestujících před více než dvaceti lety. O příhodě vypráví náčelník lanovky Milan Hryška: "Příčinou byl špatně umístěný větroměr, který byl od počátku provozu umístěný na horní stanici, a postupem času zarostl vegetací a moc spolehlivě neukazoval. Toho dne silný poryv větru shodil dopravní lano. Mezi druhou a třetí podpěrou bylo zrovna osm cestujících, kteří spolu s lanem a sedačkami spadli do ochranné sítě. Přiběhli jsme k nim, mluvili na ně, ale oni vůbec nereagovali. Měli jsme strach, že jsou v šoku, ale nakonec se ukázalo, že reagovat nemohli, protože to byli Maďaři. Dnes už se taková věc stát nemůže, protože tu je několik let digitální větroměr a ten funguje bezvadně."

Dolní stanice

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Pohon lanovky je umístěn v dolní stanici.

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Pro běžný provoz se používá kroužkový asynchronní elektromotor o výkonu 13 kW při 725 otáčkách za minutu (levá fotografie). Jeho výkon se přenáší přes převodovku na hnací kolo (pravá fotografie). V převodovce se také nachází běžné brzdy.

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Drážní zařízení jsou typická mnohonásobným jištěním. Proto je na hnacím kole umístěna havarijní brzda a kousek vedle je připraven náhradní elektromotor.

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
V případě, že dojde k výpadku proudu nebo jiné závadě na elektrickém pohonu, má lanovka pro dojezd cestujících do stanice náhradní pohon. Je to motocyklový motor ČZ 175ccm.

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Konstrukce pohonné jednotky včetně hnacího kola je na kolejích (pravá fotografie). Za zdí je ukryto zařízení, kterým je možno popojíždět a napínat lano.

Vzpomínka na staré časy - děrovače jízdenek

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Každé ráno nastaví náčelník lanovky Milan Hryška nový číselný kód znehodnocovače jízdenek. Jiný kód má horní a jiný dolní stanice. Aby byl v děrování jízdenek pořádek, existuje rozpis pro každý den provozu (najdete ho v galerii pod číslem 33).

Sedačky

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Mezi horní a dolní stanicí je na dopravním laně o průměru 28 mm šedesát sedaček, které jsou od sebe vzdálené 4,25 metru. Časový interval mezi dvěma sedačkami je 5 vteřin. Nosnost jedné sedačky je 90 kilogramů. Moje maličkost má metrák, proto jsem se zeptal, zda mohu i přesto jet. Obsluha mi ale vysvětlila, že jde spíš o průměrnou hmotnost jednoho cestujícího.

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Sedačky jsou k dopravnímu lanu připevněny úchytem, který umožňuje přejetí lana přes kladky. Ty jsou kvůli bezpečnosti čtyři - aby při průjezdu sedačky přes kladky nespadlo dopravní lano i s cestujícími.

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
V dolní stanici najdete také jedno nákladní drážní vozidlo, chcete-li nákladní plošinu pro dopravu materiálu (levá fotografie). Při údržbě lanovky se jedna sedačka nahradí právě touto nákladní plošinou. Dále se zde nachází náhradní osobní drážní vozidla, lidově sedačky (pravá fotografie).


Horní stanice

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
V horní stanici najdete nepoháněné oběžné kolo.

Jak je postaráno o bezpečnost

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Správnou polohu dopravního lana hlídají „lámací tyčinky“, které v případě vysmeknutí lana z kladky způsobí okamžité zastavení chodu lanové dráhy.

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
K mimořádnému zastavení chodu je umístěno na horní i dolní stanici několik bezpečnostních tlačítek a v horní stanici za nástupním prostorem nášlapná podlaha.

Nácvik vyprošťování Nácvik vyprošťování
Obsluha lanové dráhy i Hasičský záchranný sbor Dopravního podniku provádí před sezónou a v jejím průběhu výcvik ve vyprošťování cestujících ze sedaček. Na stanici jsou k tomuto účelu připraveny žebříky, lana, zachycovací postroje a další záchranné prostředky.

ZOO Praha můžete navštívit se svým čtyřnohým miláčkem. Zatímco po areálu jsou pro pejsky připraveny misky s vodou, na lanovku s nimi nesmíte. Pes by totiž komplikoval případnou evakuaci. Nedivte se proto, že vás s ním na lanovku nepustí.

Spuštění lanovky

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Na ovládacím panelu v dolní stanici se lanovka po úvodní bezpečnostní proceduře uvede do chodu. Na displeji je vidět aktuální rychlost dopravního lana. Rychlost motoru se řídí polovodičovým pulzním měničem.


 Základní technické údaje  lanovky v  ZOO Praha 
Počet stanic
Počet podpěr 4
Počet drážních vozidel osobních - sedaček 60
Počet drážních vozidel nákladních - montážní plošina 1
Hmotnost sedačky 30,6 kg
Nosnost sedačky 90 kg
Vzdálenost sedaček na laně 4,25 m
Časový interval mezi dvěma sedačkami 5 s
Dopravní rychlost 0,85 m/s
Přepravní kapacita 720 osob/h
Doba jízdy jedním směrem 2 min. 16 s
Dopravní rychlost nouzového pohonu 0,167 m/s
Průměr dopravního lana 28 mm
Průměr pojistného lana 18 mm
Průměrný sklon trati 28° 12´
Šikmá délka 105,9 m
Výškový rozdíl stanic 50,1 m
Nadmořská výška horní stanice 230,1 m n.m.
Nadmořská výška dolní stanice 180,0 m n.m.


V každém směru poskytuje lanovka jedinečný výhled na ZOO a Prahu.

Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30
Lanovka v ZOO Praha má 30 Lanovka v ZOO Praha má 30

Povodeň

Poslední den provozu byla neděle 11. 8. 2002  (v pondělí je lanovka mimo provoz), v úterý 13. 8. 2002 voda zaplavila dolní stanice. Hladina kulminovala ve večerních hodinách dne 14. srpna, kdy vystoupila do výše 7,1 metru.
Lanovka ZOO - povodeň 2002 Lanovka ZOO - povodeň 2002
Lanovka ZOO - povodeň 2002 Lanovka ZOO - povodeň 2002
Lanovka ZOO - povodeň 2002 Lanovka ZOO - povodeň 2002
Lanovka ZOO - povodeň 2002 Lanovka ZOO - povodeň 2002
Až 4. září 2002 byl umožněn přístup do ZOO, následovalo prvotní ohledání a fotodokumentace. Zaplavena byla celá pohonná jednotka a sociální a dílenské zázemí lanovky umístěné ve čtyřech  mobilních buňkách. Tři mobilní buňky, v majetku DP-M, byly posunuté a utržené od přívodu vody a el. energie. Čtvrtou, v majetku ZOO Praha, odplavila voda na druhý konec areálu. Veškeré jejich vybavení a zařízení bylo zničeno.

Povodeň zničila i Hlavní spis lanové dráhy, tedy kompletní výkresovou dokumentaci, revizní zprávy elektro i strojní, zápisy z prohlídek a zkoušek elektro i strojní, průkazy zdravotní způsobilosti a všechny průkazy řidičů drážních vozidel. V dolní stanici se zachovala nefunkční mechanická část pohonu a nouzový pohon, sedačky, některé speciální přípravky na demontáž kladek a lanové zvedáky.






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Model Vostoku z polské řady sešitů Mały modelarz (1962). Všimněte si prstence s...
Nikdo nevěděl, jak raketa vypadá. Tak vznikl nesmyslný model Vostoku

Pokud jste za minulého režimu zatoužili po nějaké dražší hračce, bylo bez nadsázky jednodušší si ji vystřihnout a slepit z papíru, než ji koupit v obchodě....  celý článek

Obrys letadla je hotový. Testovací piloti Boeingu kreslili 787 Dreamliner ve...
Testovací piloti Boeingu si hrají: kreslí letadlo přes celou Ameriku

Unikátní grafický záznam trasy letu má let BOE004 z letiště Seattle Boeing Field na letiště Seattle Boeing Field. Vypadá jako obří letadlo.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.