Lenovo - čínské IBM přišlo do Česka

  • 10
Číňané převzali od IBM výrobu a prodej počítačů, v Česku otevřou nové obchody

Čínský elektronický obr Lenovo, který před několika měsíci koupil od americké IBM výrobu počítačů a notebooků, včera naznačil svoje plány v České republice. Pro milovníky elektroniky zněly jen zajímavé zprávy: Lenovo bude se svými partnery v Česku otevírat počítačové prodejny a postupně dovážet další elektroniku, uvažuje se například o televizorech a mobilních telefonech.

Na MP3 přehrávače, plazmové či LCD televizory Lenovo si však čeští zákazníci budou muset počkat. Česká pobočka se totiž podílí na celoevropské strategii firmy od které se ta česká podílí.

Jediným produktem Lenovo, jenž by se mohl brzy objevit na našem trhu a který nepatří do segmentu IT, jsou mobilní telefony.

„Chceme růst a za pět let být nejznámější značka počítačů,“ říká Petr Toman, který prvního září definitivně odložil vizitku ředitele počítačové divize IBM v Česku a nahradil ji za kartičku Lenovo s pěti olympijskými kruhy. Čínská firma je jedním z hlavních sponzorů nejbližších dvou olympijád, zimní v italském Turíně a letní v domovském Pekingu. Olympiáda se má stát jednou z hlavních zbraní, jak Evropanům a Američanům vrýt do paměti novou značku elektroniky. Dosud Lenovo vládlo v žebříčcích prodejů počítačů v Číně a několika asijských státech, koupí části IBM získalo práva na ochranné známky notebooků Thinkpad, stolních počítačů Thinkcentre a monitorů Thinkvision.

„Pět let se bude na našich výrobcích objevovat v nějaké formě i logo IBM,“ dodává šéf české pobočky Lenovo. Na původních značkách od IBM chce Petr Toman stavět i růst své firmy v Česku. Laptopům Thinkpad patřila třetí příčka v prodejnosti, ale stolní počítače se krčily mimo první desítku. V celkovém prodeji počítačů v Česku podle údajů konzultantů z IDC vládnou tři značky, Hewlett Packard, Dell a Acer, téměř polovina trhu však stále patří neznačkovým výrobcům.

To se má podle Tomana změnit. K dražším modelům pro profesionály postupně přibudou levnější typy od Lenova, určené pro masový trh. Zvýšit se má i reklamní masáž. „Záleží na tom, jak se nám bude dařit. Ale je jasné, že nový produkt musí doprovázet dostatečná podpora prodeje,“ říká. První viditelnou změnou budou prodejny s elektronikou Lenovo, které mají do konce příštího roku vyrůst ve všech „významných krajských městech“.

„Do konce října otevřeme společně s partnery jedno dvě centra,“ říká Jakub Grosman, který má v českém Lenovu na starosti projekt ThinkCenter, jak se mají tyto prodejny jmenovat. Zpočátku se podle Grosmana soustředí na předvádění, servis a podporu nové značky. „Pokud budou úspěšné, půjdeme do nákupních center a třeba i do bývalých okresních měst,“ plánuje Grosman.

Podobné plány má i americký Apple, který za měsíc otevře svůj první specializovaný obchod v Praze.

Foto popis| IBM V ČÍNSKÉM STYLU. Pracovník pekingského obchodu výrobce počítačů Lenovo dolaďuje ukázkové stroje. Čínská firma oznámila, že v Česku otevře své prodejny, a chce se během pěti let stát nejznámější značkou na trhu. Loni firma koupila počítačovou divizi slavné IBM.

,