Leo Express zkouší mezi Prahou a Ostravou i objížďky, aby se neztratil

Vlaky Leo Expressu čekají v nejbližších dnech na povolení vozit při zkušebních jízdách i cestující. Zatím probíhají zkušební jízdy na vedlejších tratích a napravují se drobné nedostatky.

Na kolejích mezi Prahou a Ostravou právě probíhá testování černé soupravy Leo Expressu bez cestujících. Jednotka s pěti vozy nazvaná Flirt během nich musí dokázat, že je plně připravená na provoz na českých železnicích. Při zkouškách, které provádí výrobce, firma Stadler, jezdí osádky budoucího majitele jak po hlavní trati, tak po všech existujících objízdných trasách, na kterých se "černá puma" může teoreticky objevit.

Nástup do vozidla je téměř bezbariérový. Mezi nástupiště a skříň se ve stanici vysunou stupačky.

Podle strojvedoucích jsou všechny objízdné trasy něčím zajímavé a výjimečné. Vzhledem k tomu, že hlavní trasa je dvoukolejná, se každý z nich svým způsobem těší na jednokolejné úseky, například kolem Chocně.

Zatím jen pro personál

Z pohledu budoucího majitele se při testech provádí výcvik strojvedoucích. Ti se musí dokonale naučit zvládat průjezd hlavní trasy. A nejen to. Musí se také prakticky seznámit se všemi možnými objížďkami, kudy se může vlak vyhnout možnému neprůjezdnému místu na hlavní trase. Strojvedoucí se tak doslova nesmí "ztratit" ani na případné objížďce.

15. října 2012

Při testech jsou v kabině vždy dva strojvedoucí. Jeden řídí vlak, druhý zejména sleduje návěstidla a "pro jistotu" je hlásí. Tím společně oba kontrolují spolehlivost opakovače návěstidla v kabině strojvedoucího.

Jízdy se také využívají k výcviku palubního personálu, který se musí naučit řešit běžné situace na palubě.

Během naší jízdy probíhal výcvik palubního personálu, který se učil řešit možné problémy s toaletou . Učili se například vyřešit situaci, když by se náhodou zasekly dveře.

Studium manuálů různých zařízení soupravy je pro stevardy denní rutina.

Už brzy i pro cestující

Švýcarský vlak také prošel důležitým testem, ve kterém Drážní úřad sleduje reakci kolejových obvodů na průjezd vlaku. Jde o to, aby se jednotka na kolejích "neztrácela", například výpravčím na monitorech nebo návěstidlům. Zjednodušeně jde o to, aby vlak za jednotkou nedostal omylem "zelenou" a nenarazil zezadu do soupravy. Při tomto testu úmyslně pískovač sype pod kola písek, který může způsobit "zmizení" vlaku, když dvojkolí elektricky nespojí kolejové obvody.

V posledních dnech Drážní úřad měřil chování zabezpečovacího zařízení ve stokilometrové rychlosti na tratích mezi Ostravou a Prahou. Pokud se ukáže, že test byl úspěšný, bude následovat zvýšení testovací rychlosti na maximálně povolených 160 km/h.

Povolení je nutné, aby mohla začít poslední fáze testů Leo Expressu, kterou netrpělivě vyhlíží nejen milovníci vlaků. Jsou to zkoušky s cestujícími. Aby mohly začít, musí však obdržet právě povolení pro testy při maximální rychlosti 160 km/h.

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....
Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku. Jeden údaj je proměnný a zobrazuje teplotu nebo rychlost.

Leo Express očekává, že by toto povolení měl dostat během několika dní: "Čekáme nyní na finální povolení od Drážního úřadu, kterému postupně předkládáme nezbytné podklady k rozhodnutí, a vše připravujeme na to, abychom mohli zahájit pilotní provoz s cestujícími již od středy 7. listopadu 2012," řekl Technetu Leoš Novotný, generální ředitel a zakladatel společnosti LEO Express.

Našly se i mouchy

Jízdy na reálné trati také odhalily drobné nedostatky způsobené výrobcem. Například mezi skříněmi vozů vržou pryže. Výrobce již naplánoval harmonogram jejich výměny za jiný typ.

Souprava také má mezi vozy tzv. Jakobsovy podvozky. Laicky řečeno, mají dva sousedící vagóny společný podvozek. Nejdou sice v běžném provozu tedy od sebe oddělit, ale je lehčí v případě vykolejení také bezpečnější, protože takto spojené vozy se hůře "lámou". Podle strojvedoucích také tento typ podvozku soupravě dává vynikající jízdní vlastnosti při průjezdu oblouky. 

V blízkosti Jakobsových podvozků (jsou mezi skříněmi vozů) můžete vnímat jiný pohyb, než na jaký jste byli dosud zvyklí.

Jenže nic není zadarmo. V přímých úsecích se kvůli Jakobsovým podvozkům vlak nepatrně vlní jako had. Sinusový pohyb vzniká pouze při určité rychlosti působením dvou skříní na jeden podvozek. Leo Express po výrobci žádá, aby jev potlačil. Řešením má být nastavení hydrauliky tlumičů. Pokud to nepomůže, přijde na řadu soustruh a upraví se profil kol.

  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 10 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 10 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 12 příspěvků

28. března 2024

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 30 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Jarní bouře ničila před 100 lety Prahu. Napáchala obří škody

v diskusi je 10 příspěvků

27. března 2024

Prahou prošla před 100 lety, 27. března 1924, neobvykle silná jarní bouřka. V části hlavního města...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...