Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Leo Express zkouší mezi Prahou a Ostravou i objížďky, aby se neztratil

aktualizováno 
Vlaky Leo Expressu čekají v nejbližších dnech na povolení vozit při zkušebních jízdách i cestující. Zatím probíhají zkušební jízdy na vedlejších tratích a napravují se drobné nedostatky.

Na kolejích mezi Prahou a Ostravou právě probíhá testování černé soupravy Leo Expressu bez cestujících. Jednotka s pěti vozy nazvaná Flirt během nich musí dokázat, že je plně připravená na provoz na českých železnicích. Při zkouškách, které provádí výrobce, firma Stadler, jezdí osádky budoucího majitele jak po hlavní trati, tak po všech existujících objízdných trasách, na kterých se "černá puma" může teoreticky objevit.

Nástup do vozidla je téměř bezbariérový. Mezi nástupiště a skříň se ve stanici...

Nástup do vozidla je téměř bezbariérový. Mezi nástupiště a skříň se ve stanici vysunou stupačky.

Podle strojvedoucích jsou všechny objízdné trasy něčím zajímavé a výjimečné. Vzhledem k tomu, že hlavní trasa je dvoukolejná, se každý z nich svým způsobem těší na jednokolejné úseky, například kolem Chocně.

Zatím jen pro personál

Z pohledu budoucího majitele se při testech provádí výcvik strojvedoucích. Ti se musí dokonale naučit zvládat průjezd hlavní trasy. A nejen to. Musí se také prakticky seznámit se všemi možnými objížďkami, kudy se může vlak vyhnout možnému neprůjezdnému místu na hlavní trase. Strojvedoucí se tak doslova nesmí "ztratit" ani na případné objížďce.

Při testech jsou v kabině vždy dva strojvedoucí. Jeden řídí vlak, druhý zejména sleduje návěstidla a "pro jistotu" je hlásí. Tím společně oba kontrolují spolehlivost opakovače návěstidla v kabině strojvedoucího.

Jízdy se také využívají k výcviku palubního personálu, který se musí naučit řešit běžné situace na palubě.

Během naší jízdy probíhal výcvik palubního personálu, který se učil řešit možné...

Během naší jízdy probíhal výcvik palubního personálu, který se učil řešit možné problémy s toaletou . Učili se například vyřešit situaci, když by se náhodou zasekly dveře.

Studium manuálů různých zařízení soupravy je pro stevardy denní rutina.

Studium manuálů různých zařízení soupravy je pro stevardy denní rutina.

Už brzy i pro cestující

Švýcarský vlak také prošel důležitým testem, ve kterém Drážní úřad sleduje reakci kolejových obvodů na průjezd vlaku. Jde o to, aby se jednotka na kolejích "neztrácela", například výpravčím na monitorech nebo návěstidlům. Zjednodušeně jde o to, aby vlak za jednotkou nedostal omylem "zelenou" a nenarazil zezadu do soupravy. Při tomto testu úmyslně pískovač sype pod kola písek, který může způsobit "zmizení" vlaku, když dvojkolí elektricky nespojí kolejové obvody.

V posledních dnech Drážní úřad měřil chování zabezpečovacího zařízení ve stokilometrové rychlosti na tratích mezi Ostravou a Prahou. Pokud se ukáže, že test byl úspěšný, bude následovat zvýšení testovací rychlosti na maximálně povolených 160 km/h.

Povolení je nutné, aby mohla začít poslední fáze testů Leo Expressu, kterou netrpělivě vyhlíží nejen milovníci vlaků. Jsou to zkoušky s cestujícími. Aby mohly začít, musí však obdržet právě povolení pro testy při maximální rychlosti 160 km/h.

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....
Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku....

Vnitřní informační systém LEO Expressu zobrazuje základní údaje o jízdě vlaku. Jeden údaj je proměnný a zobrazuje teplotu nebo rychlost.

Leo Express očekává, že by toto povolení měl dostat během několika dní: "Čekáme nyní na finální povolení od Drážního úřadu, kterému postupně předkládáme nezbytné podklady k rozhodnutí, a vše připravujeme na to, abychom mohli zahájit pilotní provoz s cestujícími již od středy 7. listopadu 2012," řekl Technetu Leoš Novotný, generální ředitel a zakladatel společnosti LEO Express.

Našly se i mouchy

Jízdy na reálné trati také odhalily drobné nedostatky způsobené výrobcem. Například mezi skříněmi vozů vržou pryže. Výrobce již naplánoval harmonogram jejich výměny za jiný typ.

Souprava také má mezi vozy tzv. Jakobsovy podvozky. Laicky řečeno, mají dva sousedící vagóny společný podvozek. Nejdou sice v běžném provozu tedy od sebe oddělit, ale je lehčí v případě vykolejení také bezpečnější, protože takto spojené vozy se hůře "lámou". Podle strojvedoucích také tento typ podvozku soupravě dává vynikající jízdní vlastnosti při průjezdu oblouky. 

V blízkosti Jakobsových podvozků (jsou mezi skříněmi vozů) můžete vnímat jiný...

V blízkosti Jakobsových podvozků (jsou mezi skříněmi vozů) můžete vnímat jiný pohyb, než na jaký jste byli dosud zvyklí.

Jenže nic není zadarmo. V přímých úsecích se kvůli Jakobsovým podvozkům vlak nepatrně vlní jako had. Sinusový pohyb vzniká pouze při určité rychlosti působením dvou skříní na jeden podvozek. Leo Express po výrobci žádá, aby jev potlačil. Řešením má být nastavení hydrauliky tlumičů. Pokud to nepomůže, přijde na řadu soustruh a upraví se profil kol.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Československý prezident T. G. Masaryk
Masaryk loboval v Rusku. Říkali mu „gospodin preziděnt“

VIDEO Už od roku 1914 existovala v Rusku dobrovolnická Česká družina. Češi dezertovali z rakouské armády a vytvořili základ revolučních dobrovolných vojsk, tedy...  celý článek

Před 100 lety vznikly fotografie víl z Cottingley
Před 100 lety vznikly slavné fotografie víl z Cottingley

VIDEO V létě 1917 vyfotily dvě dívky, Elsie Wrightová a Frances Griffithsová fotografie víl. Řadu let věřila celá Velká Británie, že fotografie jsou pravé. Mýtus...  celý článek

Zlatý věk opia skončil před 100 lety
Před 100 lety končil zlatý věk opia

VIDEO 22. července 1917 vyšel francouzský časopis La Grimace s karikaturou zobrazující dlouhovlasého kuřáka opia, kterému z očí vyzařuje ďábelské šílenství a v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.