V Americe kvůli vedrům rušili lety. Vzduch byl pro letadla moc řídký

Extrémní teploty v americké Arizoně si vyžádaly zrušení či odložení desítek pravidelných letů, především menších linkových letadel. Událost rozproudila debatu o globálním oteplování. Důvody jsou o něco složitější.

Termosnímek letadla (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

„Extrémní horka, která mají zasáhnout Phoenix mezi 19. a 21. červnem, mohou ovlivnit vaši nadcházející cestu letadlem,“ varovala společnost American Airlines své cestující, které čekala přes letiště v arizonském městě Phoenix. „Vysoké teploty by mohly ovlivnit naplánované lety.“

K tomu pak následně skutečně došlo. Během pondělí 19. června vystoupala teplota v okolí Phoenixu podle záznamů serveru Ventusky.com až na extrémních 48 stupňů Celsia. Podobně vysoko se držela i následující dva dny, než ve čtvrtek klesla na „snesitelných“ 38 stupňů.

Teplota v okolí Phoenixu dne 19. června 2017:

Weather Forecast MapsTemperature, 2 m above ground, 33°N 114°W, 2017/06/19 11:00 PM (UTC+02:00), © VentuSky.com

Skoro padesát letů bylo kvůli vysoké teplotě odloženo, protože dané letouny nemohly podle předpisů v takové extrémní teplotě bezpečně vzlétnout.

Proč vyšší teplota brání letadlu vzlétnout?

Plyny se při vyšší teplotě rozpínají, čímž klesá jejich hustota. Dopravní letadla potřebují ke svému vzletu vztlak na křídlech. A tento vztlak se ve vyšších teplotách snižuje.

Letadlo přitom ke vzlétnutí potřebuje určitý vztlak. Čím rychleji se letadlo pohybuje, tím vyšší je vztlak na křídlech. A čím řidší vzduch (ať už kvůli teplotě, nebo kvůli nadmořské výšce), tím vyšší rychlost letoun potřebuje pro dosažení stejného vztlaku.

Vysoká teplota vzduchu působí hned dvakrát: vzduch je řidší (horší vztlak) a motory jsou méně výkonné (horší tah)

Při stoupající teplotě proto potřebuje letadlo delší dráhu na bezpečný start; déle trvá, než se odlepí od země. Pro konstruktéry letadel to není žádné překvapení - výrobci mají spočítané teplotní limity pro různé typy letadel.

„Ke každému letounu jsou v pilotní příručce uvedeny provozní omezení - platí pro daný typ a během schvalovacího procesu se musí prokázat, že letoun lze v rámci těchto limitů bezpečně provozovat,“ řekl pro Technet.cz Jan Klesa z Ústavu letadlové techniky ČVUT. „Pokud vím, tak neexistuje předpis, který by striktně říkal, že pokud je teplota vyšší, tak se nesmí létat, pouze provozní omezení pro daný typ letounu.“

Navíc v řidším vzduchu dochází k poklesu výkonu motorů. Ty v horkém řídkém vzduchu (nebo ve vzduchu ve vysoké nadmořské výšce) postupně ztrácejí svuj výkon. „Sníží se hmotnost nasátého vzduchu a proto se sníží výkon, který je přímo úměrný hmotnostnímu toku vzduchu motorem,“ vysvětlil Klesa. Vyšší teplota může mít dále vliv na avioniku nebo provoz motoru.

Co by se stalo, kdyby piloti neposlechli?

Jaké důsledky by měl pokus o start za příliš vysoké teploty vzduchu

Co kdyby pilot letadla teoreticky nerespektoval pokyny a pokusil by se z ranveje odstartovat i za extrémní teploty? V zásadě by mohly podle Jana Klesy z Ústavu letadlové techniky ČVUT nastat dva scénáře:

  1. Letadlo by bylo i v řidším vzduchu schopno vzlétnout, jen by k tomu potřeboval delší vzletovou dráhu. Pokud by pilot neměl k dispozici dostatečnou rezervu, mohl by vyčerpat celou dostupnou dráhu, než by se o ní odlepil, což by skončilo tragédií.
  2. Pokud by teplota byla ještě vyšší a vzduch ještě řidší, mohlo by se stát, že by letoun nebyl schopen ustáleného přímočarého letu. „V určitém okamžiku dojde k tomu, že výkon motorů je nižší než výkon potřebný pro let, situace podobná letu letounu na maximálním výškovém dostupu,“ přibližuje Klesa. V takovém případě by pilotovi nestačila ani libovolně dlouhá dráha.

Největší problémy v tomto ohledu podle něj letadlům způsobují tradičně oblasti s vysokou nadmořskou výškou (např. Bolívie, Peru nebo Nepál) a vysokou teplotou vzduchu, třeba v zemích jako Afghánistán nebo Saúdská Arábie. Pro dosažení vztlaku na křídlech zde letadlo potřebuje získat vyšší rychlost, což znamená například delší rozjezd před vzletem.

Proč na limity narazili i v americkém Phoenixu?

Přestože ve Phoenixu bylo skutečné horko, každého jistě napadne, že na jiných letištích světa musí být často ještě vyšší teplota, přesto odtud letadla startují. Mezi nejteplejší velká letiště patří Kuvajt (KWI), teplota se zde místy vyšplhá až k 54 °C. Proč muselo tedy letiště ve Phoenixu pozastavit provoz některých letadel?

Teplota kolem letiště v Kuvajtu:

Weather Forecast MapsTemperature, 2 m above ground, 30°N 49°E, 2017/06/28 01:00 PM (UTC+02:00), © VentuSky.com

Klíčové je zde právě slovo „některých“. Velká letadla značky Boeing a Airbus mohla nejspíše létat i nadále. Maximální teplota pro vzlet Boeingů a Airbusů je stanovena na 52 stupňů Celsia. Větší letouny značek Boeing a Airbus létají po celém světě a musí se umět vyrovnat se širokou škálou klimatických podmínek.

Americký trh je ale notoricky konkurenční, a aerolinky proto šetří, kde se dá. Společnosti používají k pokrytí lokálních letů na menší letiště menší stroje, v případě letů American Airlines od Phoenixu jsou to kanadské Bombardiery. U daného typu je maximální povolená teplota pro vzlet „pouhých“ 48 stupňů Celsia.

A právě zde je zřejmě hlavní důvod, proč byla některá letadla ve Phoenixu uvězněna horkem. Pokud ale půjde jen o výjimečný problém, nevyplatí se aerolinkám na méně vytížené linky nasazovat velká letadla. Pouštní letiště si tak možná budou muset na podobné občasné výpadky kvůli zvýšené teplotě zvyknout.

Aktualizace: Do článku jsme doplnili podrobnosti a graf.

Autor:
  • Nejčtenější

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

v diskusi je 110 příspěvků

14. března 2024

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí...

Nejsilnější raketa úspěšně prošla prvním testovacím letem do vesmíru

v diskusi je 138 příspěvků

14. března 2024  12:12,  aktualizováno  15:31

Společnost SpaceX poprvé dostala svůj Starship do vesmírného prostoru. Po dvou předchozích...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět uznal nároky Beneše. Československo vyhrálo spor s Polskem o Javorinu

v diskusi je 42 příspěvků

12. března 2024

Před 100 lety se Československo dočkalo mezinárodního uznání ve sporu s Polskem o Javorinu....

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

v diskusi je 57 příspěvků

19. března 2024

Premium V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tato novinka ve vyhledávání Googlu lidi pěkně vytáčí. Máme řešení

v diskusi je 153 příspěvků

12. března 2024  10:45

Jedna z novinek, kterou přineslo evropské Nařízení o digitálních trzích, je změna v tom, jak Google...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Z letadla vypouštějí chemikálii do mraků. Takto v Emirátech vládnou dešti

v diskusi je 12 příspěvků

19. března 2024  10:40

Spojené arabské emiráty ve spolupráci s americkým Národním výzkumem atmosféry již třetí dekádu...

Kuličková myš, VHS a další technologické skvosty nedávné minulosti

v diskusi je 19 příspěvků

19. března 2024

S některými bylo možné se běžně setkat ještě před deseti lety, jiné je možné koupit a používat...

Od Amazonu po Voyo. Velký test streamovacích služeb našel obří rozdíly

v diskusi je 57 příspěvků

19. března 2024

Premium V jedné můžete vybírat z dvou set filmů a seriálů, ve druhé z osmi tisíc. V jedné je speciální...

Zemřel astronaut Stafford, který si ve vesmíru „podal“ ruku s Leonovem

v diskusi nejsou příspěvky

18. března 2024  19:10

Ve věku 93 let po dlouhé nemoci zemřel někdejší astronaut Thomas Stafford, který byl zapojený do...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...