Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Letadlo budoucnosti bude na baterie. Za dvacet let

  14:49aktualizováno  14:49
Evropské letecké konsorcium EADS představilo na pařížském aerosalonu koncept dalšího letounu budoucnosti. Po ekologicky šetrnějších elektromobilech nebo elektroplavidlech přišlo na řadu i "elektroletadlo" nazvané VoltAir. Vznést by se mohlo kolem roku 2035.

Koncept letadla VoltAir

Letadlo na baterie by proti klasickým strojům s motory mělo mít několik výhod. Ty hlavní plynou z faktu, že by VoltAir neměl spalovací motory: neznečišťoval by atmosféru emisemi. Navíc by byl stroj mnohem tišší než ty současné. Hlavní zdroj hluku by představovaly vrtule, nikoli motory, jak je tomu u klasických letadel.

Zdrojem energie by u VoltAiru měly být dvě velké lithium-iontové baterie, uložené v přední části stroje. Z nich by byla energie vedena vysokoteplotními supravodivými kabely na záď stroje, kde by měly být umístěny elektromotory, které by poháněly dvě koaxiální protisměrné vrtule.

Koncept letadla VoltAir
Koncept letadla VoltAir
Koncept letadla VoltAir

Odpadlo by doplňování paliva. Stačilo by pouze vyměnit vybité baterie za nabité. Během letu by se také neměnilo vyvážení letounu. To se u současných letadel mění s tím, jak postupně ubývá paliva v nádržích. Odpadlo by i riziko požáru paliva po případné nehodě.

Letadlo by mělo být nasazováno na krátké tratě a pojme 50 až 70 cestujících.

Koncept letadla VoltAir
Koncept letadla VoltAir

Celý koncept má zatím jeden háček. Spoléhá na využití vysokoteplotních supravodivých materiálů, které jsou zatím v raném stadiu vývoje. Jejich běžné průmyslové využití je zatím v nedohlednu.

Zdroje: Koncept elektrického letadla, VoltAir, Elektrické letadlo VoltAir

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obrys letadla je hotový. Testovací piloti Boeingu kreslili 787 Dreamliner ve...
Testovací piloti Boeingu si hrají: kreslí letadlo přes celou Ameriku

Unikátní grafický záznam trasy letu má let BOE004 z letiště Seattle Boeing Field na letiště Seattle Boeing Field. Vypadá jako obří letadlo.  celý článek

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.