Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Letadlová loď Enterprise u Midway: Je to špatný, máme steaky s vejci

  10:15aktualizováno  10:15
Letadlové lodě sehrály klíčovou roli i u bitvy o Midway. A to přesto, že se tento rozhodující moment druhé světové války odehrál především ve vzduchu.

V den po útoku japonských letadel na americkou základnu na Midway byl pro vojáky přichystán vydatný oběd - velké porce steaků s vejci. To považovali za znamení, že je čeká perný den. A nemýlili se. Závěrečná bitva u Midway přinesla obrovské ztráty na obou stranách.

Letadlové lodě se staly hlavním cílem japonských útoků

V polovině roku 1942, zhruba půl roku po útoku na Pearl Harbor, byly americké letadlové lodě stále japonským cílem číslo jedna. Japonci si po náletech na Tokio uvědomili, že jim kvůli letadlovým lodím hrozí bezprostřední nebezpečí i na vlastním území.

Vyslali proto letadlové lodě Akagi, Kaga, Soryu a Hiryu, sedm bitevních lodí a 150 podpůrných plavidel. Na letadlových lodích bylo připraveno 272 letadel a 16 hydroplánů. O prostor pod hladinou se staralo 16 ponorek.

USS Enterprise japonska letadlova lodUSS Enterprise japonska letadlova lod

Oproti tomu byl americký arzenál poněkud skromnější - tři letadlové lodě (Enterprise, Hornet, Yorktown), 50 pomocných lodí, 233 letadel na letadlových lodích. K tomu 127 letadel na základně na atolu Midway a osm ponorek pod hladinou.

USS Enterprise bombarderUSS Enterprise nalet

Skromnější bylo i jejich vybavení zbraněmi. Japonské letadlové lodě přitom byly vyzbrojeny výborně -  deset děl ráže 203 mm s dostřelem přes 16 kilometrů, šestnáct kanónů ráže 120 mm, a 22 kanónů ráže 25 mm.

Prohlédněte si letadlovou loď Enterprise zblízka:

Hlubinné nálože: obrana proti ponorkám

Zatímco souboje nad mořskou hladinou byly zpravidla v kombinacích letadlo proti letadlu, loď proti letadlu a letadlo proti lodi, problém byl s ponorkami. Pokud byla v periskopové hloubce, mohlo ji napadnout a vážně poškodit letadlo nebo loď.

USS Enterprise hlubinne bombyUSS Enterprise hlubinne bomby

Pokud však byla ponořená, bylo takové snažení zpravidla marné.

Torpédoborce byly proto vybaveny takzvanými hlubinnými minami. To byly velké nálože v kovových nádobách, ve kterých se roznětka aktivovala v předem určené hloubce. Explodovat přitom nemusí při kontaktu s ponorkou, stačí aby byla v její blízkosti. Vzniklá tlaková vlna totiž při dostatečné razanci narušila trup ponorky, který pak nemohl odolat tlaku vody při hlubším ponoru.

Nezáviděníhodná pozice zadního střelce

V první linii vždy letěly stíhačky, které měly za úkol zlikvidovat co nejvíce nepřátelských stíhaček a chránit bombardéry, které měly zaútočit na letadlové lodě. Posádka bombardérů se skládala z pilota a zadního střelce. Právě pozice zadního střelce byla více než nezáviděníhodná.

USS Enterprise zadni strelecUSS Enterprise zadni strelec

Seděl zády ke směru letu a musel střežit vše, co se dělo za letadlem, ale také nad letadlem. Musel trefit rychle letící cíl, a to jen podle zraku a odhadu. K míření nesloužil žádný přístroj. Navíc se musel neustále rozhodovat, po kterém stroji bude střílet nejdříve (zatímco se ho ty ostatní snažily sestřelit), a zároveň dávat pozor, aby neustřelil ocas vlastního letadla.

Střemhlavé bombardéry: umění zasáhnout cíl

Ve finálním útoku proti japonským letadlovým lodím figurovaly hlavně střemhlavé bombardéry. Okolnosti jim byly příznivě nakloněny. Lodě pluly proti větru, což je ideální pro let bombardérů. Ani letadla, ani shozené bomby tak nejsou stranově vychylovány větrem a lze podstatně přesněji zamířit.

USS Enterprise utok Zera

Zatímco moderní letadla mohou shazovat bomby během normálního letu a s mířením či naváděním jim pomůže elektronika, za druhé světové války se bomby shazovaly během střemhlavého letu, kdy bylo celé letadlo namířeno na loď.

Nejčastěji se shazovalo při letu pod úhlem 70 °, v některých případech však bylo nutné zvolit úhel větší, dokonce více než 90 °. Při něm letadlo letí de facto vzhůru nohama, díky čemuž z některých letadel začaly vypadávat pásy s náboji či další nepřipevněné vybavení.

USS Enterprise pad letadla do vodyUSS Enterprise stremhlavy bombarder

Ve výšce 300 - 400 metrů nad cílem byla bomba shozena a poté muselo letadlo začít prudce stoupat, aby bylo od lodi a od výbuchu co nejdále. Při tomto manévru byli piloti vystaveni i většímu přetížení než 9 G.

Japonské letadlové lodě potopeny

Během jediné bitvy byly Japoncům zničeny čtyři letadlové lodě, jeden křižník a 228 letadel. Celkem zahynulo 3 000 japonských námořníků a posádek letadel. Američané přišli o jeden torpédoborec a jednu letadlovou loď.

USS Enterprise naletUSS Enterprise strelba

Více můžete vidět dnes ve 20:00 na ČT1 v seriálu "Letadlová loď Enterprise: Midway".

Spolupracujeme s Českou televizí

Dokumentární seriál Letadlová loď Enterprise

Dokumentární série Letadlová loď Enterprise, v originále Battle 360°, pochází z produkce amerického kanálu History Channel. Ten ji v premiéře vysílal od února loňského roku a vykazoval velmi úspěšnou sledovanost, první epizoda dosáhla 1,8 milionů diváků.

Druhý díl seriálu Letadlová loď Enterprise, který nese název Midway, uvede Česká televize dnes, tedy 28. dubna, od 20:00 na prvním programu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Věznice Ebongweni u jihoafrického města Kokstad
Ze super věznice, kam přesunuli Krejčíře, zatím utekl jediný vězeň

Nejznámější novodobý vězeň českého původu Radovan Krejčíř, odpykávající si v současnosti trest v Jihoafrické republice, byl před necelým měsícem přestěhován do...  celý článek

Doprava holandských fanoušků na Ruzyni v roce 1967
Nizozemce v Praze skládali do letadel do počtu. Na destinaci nehledě

V roce 1967 se českým milovníkům letectví naskytla velmi neobvyklá podívaná. Ruzyňské letiště se tehdy stalo cílem celé flotily v tehdejším ČSSR nezvyklých...  celý článek

Model Vostoku z polské řady sešitů Mały modelarz (1962). Všimněte si prstence s...
Nikdo nevěděl, jak raketa vypadá. Tak vznikl nesmyslný model Vostoku

Pokud jste za minulého režimu zatoužili po nějaké dražší hračce, bylo bez nadsázky jednodušší si ji vystřihnout a slepit z papíru, než ji koupit v obchodě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.