Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nové Airbusy mají nabídnout létání bez pásmové nemoci

aktualizováno 
Nová letadla společnosti Airbus nabízejí kromě lepší konstrukce i novinky, které mají za cíl hlavně zlepšení pohodlí cestujících. Za pomocí dynamického osvětlení nebo lepší kvality vzduchu má dojít ke snížení dopadu tzv. pásmové nemoci při letech na dlouhé vzdálenosti.

Nos A350 je posazený nezvykle nízko. Příďový podvozek se zatahuje do prostoru umístěného právě ve spodní části nosu letadla. | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Nová řada A350 XWB se vyznačuje lepší aerodynamikou nebo použitím lehčích materiálů, které vedou k nižší hmotnosti a tím pádem i menší spotřebě paliva. Pokud létáte často na velké vzdálenosti, dost možná jako cestující oceníte hlavně další snahu Airbusu, který se v nových letadlech rozhodl bojovat proti pásmové nemoci (jet lag).

K té dochází, když se lidské tělo nestíhá aklimatizovat na rychlost přesunu mezi časovými pásmy. Samotný problém samozřejmě letecká společnost vyřešit nedokáže. Ve své nové řadě letadel se však alespoň snaží o jeho zmírnění.

Hlavním způsobem, jakým se Airbus snaží cestování vylepšit, je instalované osvětlení. V nových strojích se o něj budou starat LED žárovky, měnící v průběhu letu teplotu světla. Jedním ze způsobů, jakým je ovlivňován a udržován biorytmus u člověka je totiž za pomocí hormonu zvaného melatonin. Jeho produkce je v těle nejvyšší v noci, kdy u denních tvorů, jako je člověk, vzbuzuje ospalost. Problémem ovšem je, že jeho produkci potlačuje studené, modré světlo, které je přítomno nejen běžně během dne, ale třeba i v letadle po celou dobu letu, včetně noci. Nedochází potom k dostatečné tvorbě melatoninu a dojde k rozhození spánkového režimu cestujícího. Podobné problémy mohou způsobovat i displeje mobilních telefonů či počítačů před spaním.

Osvětlení v nových Airbusech by podle společnosti mělo nabízet 16,7 milionů kombinací barev, což systému s přehledem umožní simulovat běžný světelný průběh dne a minimalizovat tak negativní dopady na spánek. Mimo to má proti pásmové nemoci nepřímo pomoci i materiál, ze kterého jsou letadla z velké části konstruována. Namísto dříve populárního hliníku mají být nové stroje tvořeny z více než 53 % plastem, posíleným uhlíkovými vlákny, což povede k větší odolnosti vůči korozi – ta zase dovolí vyšší vlhkost vzduchu. Spolu s nižším tlakem má právě i vlhkost vzduchu podle některých poznatků snižovat závažnost pásmové nemoci. Lepší spánek má zajistit i účinnější filtrační systém.

Na rozšíření nových letadel, která kromě těchto zlepšení nabízí i lepší aerodynamiku a nižší spotřebu paliva, si budeme muset ještě počkat. V provozu je nyní evidováno jen 11 strojů řady A350 ve službách tří aerolinek – kromě prvních Qatar Airways jsou to Vietnam Airlines a Finnair.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Google Allo lze nově využívat i ve webovém prohlížeči.
Komunikátor s asistentkou Google Allo funguje konečně i v počítači

Komunikátor Google Allo nově dostal webové rozhraní, a tak jej lze snadno spustit například v počítači nebo tabletu.  celý článek

Nová Apple TV sází na aplikace.
Applu se nedaří tajit novinky. Nová Apple TV bude umět 4K i HDR

Nová generace krabičky Apple TV bude podporovat HDR a umožní streamování filmů ve 4K. Nechtěně to potvrdila přímo společnost Apple.  celý článek

Zavirované komunikátory neznámých jmen se dostaly do obchodu Google Play....
Zavirované komunikační aplikace se dostaly do obchodu Googlu. Nemáte je?

Útočníci použili otevřený kód komunikátoru Telegram a přidali do něj funkce škodlivého softwaru SonicSpy. Tři funkční, ale škodlivé komunikátory byly pod...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.