Letecké katastrofy: Po dosednutí na dráhu vypuklo v letadle peklo

Běžný let mezi Paříží a kanadským Torontem nebyl až do přistání ničím výjimečný. Ale pak to šlo ráz na ráz. Chyby pilotů, počasí a krátká dráha nakonec mohly za zničení letounu Airbus A340. Naštěstí všichni přežili.

Letadlo Airbus A340 společnosti Air France sjelo v úterý 2. srpna 2005 během přistávacího manévru z dráhy. Už před přistáním byl stroj vystaven značně nepříznivým povětrnostním podmínkám.

Let č. 358 Air France - přistání probíhalo za bouřky

Nad torontským letištěm totiž právě zuřila letní bouřka. Kolem letadla tak při přiblížení šlehaly blesky, hustě pršelo a byly silné turbulence. To vše ztěžuje sledování přístrojů a celkové ovládání stroje.

Během přistání se přes ranvej od severu k jihu přesouvalo pásmo silného deště. Poháněly ho poryvy o síle 17 metrů za sekundu. Posádka se potýkala s mnohem horšími podmínkami, než očekávala.

Let č. 358 Air France - přistání v Torontu probíhalo za bouřky

Přistání v Torontu probíhalo za bouřky

Let č. 358 Air France - přistávací dráha 2-4 vlevo na letišti v Torontu

Přistávací dráha 2-4 vlevo na letišti v Torontu

Bylo povoleno přistání na dráze 2-4 levá. Věž hlásila posádce, že předchozí letadlo oznámilo slabý brzdný účinek, poryvy nad zemí s rychlostí sedm až deset metrů za sekundu.

Posádka byla navedena na dráhu 2-4 vlevo proto, aby mohla přistávat proti větru. V 16:02 se francouzský Airbus přiblížil k začátku přistávací dráhy.

A pak, krátce po dosednutí, vyjel Airbus valící se téměř stopadesátikilometrovou rychlostí z dráhy a vzplál.

Let č. 358 Air France - filmová rekonstrukce vyjetí z dráhy

Když se prorazí nádrže a únikne palivo, dosáhne žár z následného ohně tak vysoké teploty, že se plášť letadla během několika minut úplně roztaví. Po dvou minutách bývají šance na přežití velmi nízké. Obvykle se uvádí, že limit pro bezpečné opuštění letadla je devadesát sekund.

Spolupráce s Českou televizí

Kanadské dokumentární rekonstrukce leteckých katastrof "Mayday" přinášíme ve spolupráci s Českou televizí. Rekonstrukci letecké katastrofy "ÚNIK Z PEKLA" (Miracle Escape) uvidíte v úterý 20. dubna od 20:00 na ČT1.

Letecké katastrofy - Operace Babylift

Dvě stě devadesát sedm cestujících se v hrůze hrnulo k východům. Cestující vyskakovali ven, přestože před nimi šlehaly plameny z hořícího motoru. Naštěstí většina vyvázla prakticky bez újmy na zdraví.

Let č. 358 Air France - hořící letoun A 340Let č. 358 Air France - filmová  rekonstrukce evakuace cestujících

Záchranné týmy dorazily za 52 sekund. Zásah však komplikovalo přetrvávající nebezpečí exploze. Ale nakonec byl požár uhašen a začalo vyšetřování.

Neštěstí ovlivnily tři faktory

Vyšetřovatelé zjistili, že zatímco posádka zápasila s řízením, zničil citlivé pozemní přístroje měřící rychlost větru na ranveji blesk. Piloti se proto museli spolehnout jen na informace palubních systémů.

Po bližším průzkumu situace na letišti se objevila další důležitá skutečnost. Kvůli bouřce bylo řízení letového provozu donuceno použít dráhu 2-4 vlevo. Je ale o 650 metrů kratší než ostatní.

V roce 1999 došlo k velmi podobné nehodě v arkansaském Little Rocku. Letadlo American Airlines také přistávalo za prudké bouřky a po dosednutí vyjelo z dráhy. Jedenáct lidí tehdy nepřežilo.

Špatné přistání letu American Airlines v roce 1999

Vyšetřovatelé zjistili, že se posádka tehdy dopustila vážné chyby. Piloti nedodrželi všechny povinné kroky kontrolního seznamu a nevysunuli rušiče vztlaku, tedy klapky či spoilery. Po vyklopení naruší laminární obtékání křídla, zvýší odpor a zkrátí brzdnou dráhu.

To ale nebyl případ letu Air France. Vyšetřování v Torontu prokázalo, že na rozdíl od Little Rocku byly rušiče vztlaku vysunuty. Letadlo však zpomalují ještě další systémy. Rušiče vztlaku nejsou jediným nástrojem, který se používá pro zastavení letadla. Obraceče tahu otáčejí proud plynů z motoru proti směru pohybu. Stroj také zpomaluje důmyslný brzdový systém.

Všechny tři systémy byly prověřeny, aby se dala vyloučit mechanická závada. Jednu sadu brzd zničil požáru. Zbývajících sedm prošlo testy bez závad. Všechny spolehlivě fungovaly.

Let č. 358 Air France - detail motoru Airusu A340

Během zkoušky motorů se prověřovaly i obraceče tahu. Žádné známky mechanického poškození nebyly objeveny. Zjistilo se však, že štíty obracečů tahu byly vysunuty až dvanáct sekund poté, co Airbus dosedl na dráhu. Trvalo sedmnáct sekund, než začaly plně účinkovat.

To však nebyly jediné skutečnosti, které ovlivnily havárii. Na začátku přistávací dráhy letělo letadlo v mnohem větší výšce, než mělo. A když nakonec dosedlo, bylo už téměř v polovině ranveje.

V okamžiku dosednutí zbývalo letadlu pouhých 1500 metrů na zbrzdění. A pak ztratilo cenné sekundy tím, že motory nedostaly plný reverz.

Za těchto podmínek neměla posádka dost času, aby stroj zastavila.

Přejetí dráhy je častá nehoda

K nehodám tohoto typu dochází po celém světě často. A bezpečnostní opatření, která by jim zabránila, zatím neexistují. Jenom v roce 2005 bylo ve světě zaznamenáno 37 takových případů.

NejČastější důvody přejetí dráhy

- Povětrnostní podmínky.

- Stav přistávací dráhy. Může být mokrá, namrzlá a nebo zasněžená.

- Příliš vysoká rychlost přiblížení, kterou se pilotům při pokusu o přistání nepodaří snížit.

Mezinárodní organizace pro civilní letectví doporučuje, aby letiště měla na konci každé dráhy třísetmetrovou bezpečnostní zónu.

Dnes již existuje způsob, jak přejetí dráhy zabránit. Pro tyto případy se budují plochy s povrchem ze speciálního materiálu, který pomáhá letadlo zastavit.

Let č. 358 Air France - brzdění ve  vrstvě umělého kamene

Je to vrstva umělého kamene položená na konci dráhy. Pod koly mohutného stroje se propadá. Je to stejné jako když se vjede na bicyklu na cestu posypanou štěrkem; velmi rychle se zaboříte. A totéž platí pro letadla. Většina letišť však tento systém nepoužívá.

Autor:
  • Nejčtenější

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

v diskusi je 125 příspěvků

26. března 2024

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo...

Z jaderné triády zbyly Britům už jen ponorky. A ty musejí posílit

v diskusi je 76 příspěvků

27. března 2024

Jadernou triádu tvoří strategické bombardéry s jadernými zbraněmi, mezikontinentální balistické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 28 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Rusko zastavilo odlet na ISS s první Běloruskou, letět měla i Američanka

v diskusi je 50 příspěvků

21. března 2024  10:23,  aktualizováno  14:26

Ve čtvrtek 21. března se necelých deset minut před půl třetí odpoledne měla vydat na Mezinárodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Načapali jsme otesánka, který se velkého sousta nezalekne. Boeing 747-400F

v diskusi je 8 příspěvků

21. března 2024

Poté, co na Letiště Václava Havla Praha přestaly v barvách Qatar Airways létat nákladní Boeingy...

Dočasná raketa se po téměř 70 letech loučí. Nyní startuje naposledy

v diskusi jsou 3 příspěvky

28. března 2024  15:36

Tento čtvrtek stojí na startovací rampě mysu Canaveral poslední potomek raket Thor, nosič Delta IV...

Američané odepsali modul, který je vrátil po půl století na Měsíc

v diskusi je 20 příspěvků

28. března 2024,  aktualizováno  11:41

Od začátku letošního roku je na Měsíci a kolem něj poměrně rušno. Vedle řady sond, které zamířily...

Hlučínsko patří nám. Před 100 lety byl podepsán definitivní protokol o hranici

v diskusi je 28 příspěvků

28. března 2024

Před 100 lety definitivně skončily tahanice o československo-německé hranice. 28. března 1924 byl...

Úspěšný let prototypu XB-1 vrací do hry cestování nadzvukovou rychlostí

v diskusi je 34 příspěvků

27. března 2024  17:17

Po více než dvaceti letech, od ukončení provozu letounu Concorde, se možná opět dočkáme nadzvukové...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...