Boeing 787-9 vzlétá ke svému prvnímu zkušebnímu letu z letiště Paine Field.

Boeing 787-9 vzlétá ke svému prvnímu zkušebnímu letu z letiště Paine Field. | foto: AP

Letecké novinky: Mango poslalo Boeing 787 na neplánované přistání

  • 8
Přinášíme pravidelný přehled novinek a zajímavostí, které se v uplynulém měsíci udály ve světě letectví. Dařilo se Airbusu, zato Boeing přišel o zakázku na Dreamlinery.

Červen bývá ve znamení pařížského aerosalonu, nových zakázek a obchodů a ani letos tomu nebylo jinak. Dařilo se Airbusu, zato Boeing přišel o zakázku na Dreamlinery. A Dreamliner společnosti Aeromexico se stal aktérem poněkud kuriózního incidentu: na lince do Paříže musel neplánovaně přistát v Irsku kvůli nákladu zrajícího manga.

Airbus plánuje prodlouženou verzi A380

Společnost Emirates má o inovované A380 velký zájem.

Airbus na pařížském aerosalonu intenzivně jednal se zástupci aerolinek, které v současnosti provozují A380, jaký je jejich zájem o prodlouženou verzi tohoto letounu. Evropský výrobce plánuje u typu A380neo mírné prodloužení trupu, které by vedlo k navýšení kapacity zhruba o 50 míst. V případě jednotřídní konfigurace by tak kapacita stroje mohla narůst až na 900 cestujících.

O inovovaný A380 má zatím zájem především společnost Emirates, která letos na jaře oznámila, že by objednala až 200 strojů. Provozní ředitel Airbusu John Leahy však sdělil, že se jednalo přibližně s polovinou všech současných provozovatelů A380. Pokud bude výroba nového letounu schválena, mohly by se první stroje proletět kolem roku 2020.

Asijská expanze Airbusu pokračuje do Vietnamu a Číny

Vietnam Airlines se staly druhými aerolinkami na světě, které do své flotily zařadily nový Airbus A350-XWB. 30. června jej převzali zástupci společnosti ve francouzském Toulouse a poté stroj přeletěl na domovské letiště do Hanoje. Během tohoto týdne by nový přírůstek měl absolvovat inaugurační let na lince Hanoj – Paříž. Celkem mají Vietnam Airlines dohodnuto 14 strojů A350 – deset hodlají zakoupit přímo od Airbusu, čtyři si chtějí pronajmout. Zatím byly jediným provozovatelem nových airbusů Qatar Airways.

Letecký provoz nad ČR - květen

I v květnu 2015 pokračoval nárůst objemu provozu. Řízení letového provozu ČR zaznamenalo nárůst o celých 7,2 % ve srovnání s loňským květnem.

Míjející se letadla. Provoz nad ČR stále roste.

Evropský výrobce a Čína se dohodli na dodávce celkem 75 nových letounů A330. Čínská státní firma China Aviation Supplies Holding, která zajišťuje letouny pro státní aerolinie, si objednala 45 strojů a uzavřela předběžnou dohodu na dalších 30.

Mělo by jít o stroje A330 uzpůsobené pro regionální tratě s kapacitou téměř 400 osob. Generální ředitel Airbusu Fabrice Bregier netajil potěšení z dohody: „Je to nový hlas důvěry. Čína je pro letectví v současnosti nejdůležitějším trhem světa.“

Dreamliner poprvé: Aeroflot zrušil objednávku

Zatímco Airbusu se v červnu s uzavíráním objednávek dařilo, americký Boeing zaznamenal ztrátu. Ruská letecká společnost Aeroflot zrušila objednávku na 22 strojů B787 Dreamliner. Informaci přinesl server Airways.cz. Objednané je měla už od roku 2007, ale dodání letounů se několikrát oddálilo a Aeroflot od roku 2010 po Boeingu požadoval finanční kompenzaci. Nyní ruské společnosti trpělivost došla a od kontraktu ustoupila.

Dreamliner podruhé: Let do Paříže „uzemnilo“ mango

Boeing 787-9 v továrním provedení

Problémy postihly i jeden z dreamlinerů v provozu. B787-8 společnosti Aeromexico na lince Mexico City – Paříž musel mimořádně přistát v irském Shannonu poté, co se posádce spustil alarm upozorňující na kouř v zavazadlovém prostoru.

Šlo naštěstí jen o planý poplach. Podle informací serveru AVHerald.com alarm nejspíš zareagoval na intenzivní vůni a vlhkost z dvoutunového nákladu manga. Letoun, na jehož palubě bylo 194 osob, zůstal na letišti v Shannonu a cestující odletěli do Paříže náhradním spojem.

Na Heathrow zavřeli první terminál, čeká ho demolice

Londýnské letiště Heathrow odbavilo 29. června poslední lety z terminálu 1.  Druhou nejstarší letištní budovu (otevřena byla v roce 1968) v budoucnu čeká demolice a její místo zaujme rozšiřující se terminál 2, který je nyní ve výstavbě. Londýnské letiště tak bude mít pouze čtyři terminály místo současných pěti.