Pentagon má na krku nůž v podobě automatických škrtů. Omezuje výcvik, uzemňuje letadla, stahuje letadlové lodě. Snaží se nakupovat levněji. Letectvo (USAF) například ušetří zhruba 200 tisíc letových hodin tím, že zrušilo účast svých letounů na všech veřejných vystoupeních v roce 2013. USAF se inspirovalo u civilních leteckých společností. Úspory mají podle BND.com přinést vojenské verze spotřební elektroniky.
Vojenská verze iPaduLetectvo zadalo zakázku firmě Executive Technology z Phoenixu, která dodá jeden kus s 32 GB paměti za 520 dolarů (v přepočtu něco přes 10 tisíc korun). V obchodě takový model stojí 599 dolarů (zhruba 11 700 korun). Tablety jsou vybaveny speciálním softwarem s přístupem do vysoce zabezpečených sítí. Posádky do nich kvůli hackerům a virům nemohou nahrávat osobní aplikace. Proto piloti hry nebo Facebook nespustí. |
USAF proto testuje náhradu map a papírových manuálů vojenskou verzí iPadu mini. Papírové dokumenty v letadlech se po dvou měsících vyhazují a nahrazují novými. A například tisk dokumentů pro letouny na Scottově letecké základně v Illinois stojí ročně asi 488 tisíc korun (25 tisíc dolarů).
Nezanedbatelná je i úspora paliva. V pilotní kabině malého dopravního letadla C-21A ze zmíněné letecké základny bylo téměř 23 kilogramů (50 liber) papírových map a manuálů. Nyní by mohlo být těchto 23 kilogramů papíru nahrazeno iPadem, který váží 308 gramů. Ve studii vyčíslilo letectvo celkové úspory na palivu za deset let sumou 50 milionů dolarů (975 milionů korun).
Desetipalcový iPad je příliš velký
iPad mini byl zvolen proto, že kabina řady vojenských letounů je natolik malá, že by klasické iPady byly prakticky nepoužitelné. V těsné kabině se tak uvolnilo místo a zmizel doslova příručkový chaos.
Vojenské iPady se netestují na bojových strojích, ale na letounech, které slouží pro převoz vojenských pacientů mezi nemocnicemi a klinikami. Piloti si je připevňují na kalhoty pomocí suchého zipu.
K prohlédnutí letového plánu stačí několik pohybů prstů po displeji. Poté následují pokyny pro odlet, pohyb na ranveji atd.
Po každém letu následuje analýza zkušeností s tabletem, aby se mohly vylepšit přednosti a odstranit nedostatky.
Jedna nevýhoda byla hned evidentní. V kabinách letadel není běžná síťová zásuvka pro nabíječku. Řešení se však našlo poměrně jednoduše: druhý, záložní, pochopitelně nabitý iPad Mini.