Obří letoun Airbus A380

Obří letoun Airbus A380 | foto: Petr PravdaiDNES.cz

Letěli jsme obřím Airbusem A380. Podívejte se s námi na palubu

  • 109
Největší a nejluxusnější dopravní letadlo současnosti. Na palubu by se vešlo až 800 lidí, v námi zkoušené konfiguraci se jich "nalodí" víc než polovina. Ani v ekonomické třídě se tak při půldenním letu nebudete mačkat.

Z rozjezdové dráhy se Airbus A380 zvedá neuvěřitelně dlouho, až se vám tají dech. Pak se konečně odlepí a letí mimořádně potichu. Také všudypřítomné turbulence nad Bengálským zálivem zvládá díky své velikosti a hmotnosti o něco lépe než ostatní letadla. A při přistání si sedá jako do peřin.

Airbus A380 přistává

Airbus A380 po přistání v Singapuru

Takové jsou naše hlavní pocity z nedávného letu novým superjumbem, dvoupatrovým Airbusem A380. Jako první na světě ho loni v říjnu nasadila letecká společnost Singapore Airlines na trase Singapur – Sydney – Singapur. Teď už létá i do Londýna a do Tokia.

Impozantní je i pouhý nástup do letadla. Na zbrusu novém terminálu 3 singapurského mezinárodního letiště Čangi jsme čekali u speciálního vstupu B2. Čekárna – dá-li se to tak nazvat – je dvojnásobně větší oproti tomu, co je běžné. Cestující mají k dispozici i plán rozmístění sedadel, aby si už před nástupem mohli zkontrolovat, kudy a kam půjdou.

Odletová hala

Odletová hala na mezinárodním letišti Čangi v Singapuru

Jako první nastupují vždy handicapovaní, rodiny s dětmi a cestující první třídy. Pak pasažéři třídy business a poté zbytek podle řad k sezení.

K letounu se jde dvěma řadami, jež nejprve kontrolují celníci a poté zaměstnanci aerolinek. Následuje široký koridor (téměř hala), z něhož už přímo do letadla odbočují tři zvláštní vchody – jeden na horní palubu a dva na spodní (zvlášť pro cestující první třídy, zvlášť pro třídu turistickou). U každého vchodu pomáhá pracovník aerolinií, přímo u dveří letadla pak vždy cestující vítá letuška v tradičním oděvu sarong.

Budoucí letušky při výcviku v tréninkovém bazénu

Budoucí letušky při výcviku v tréninkovém bazénu

Na dvě paluby kolosu v barvách Singapore Airlines se běžně vejde 471 cestujících, ale velikost letounu umožňuje maximální kapacitu až 800. Stroje singapurských aerolinií ovšem dávají hodně prostoru vyšším třídám – suite (1. třída) a business. Co do prostoru zabírají prakticky polovinu letadla.

 Krásné a milé letušky
 

Věčný úsměv, dokonalá úslužnost až pokora, naprostá upravenost a krása jsou nezbytnými devizami letušek Singapore Airlines, které uvidíte vždy jen v tradičním sarongu. Až na naprosté výjimky jsou to Asijky – Číňanky, Malajky, Indonésanky, Japonky, Korejky... Povoleny jsou jen dva druhy účesu – dlouhé vlasy stažené dozadu a stočené do malého drdůlku nebo krátký sestřih – spíše mikádo. Výcvik je tvrdý včetně dvouhodinového skákání a plavání v bazénu, navíc v sarongu. Už po deseti minutách letu má cestující pocit, že letuška byla přidělena jen jemu...



Intimnější prostředí paluby

Další změnou oproti většině ostatních dopravních letounů je i větší členění trupu na menší "intimnější" sekce, takže cestující mají pocit komornějšího prostředí. Sekce jsou odděleny i barevně. Navíc má palubní personál k dispozici mnoho režimů vnitřního osvětlení.

Interiér letadla A380

Turistická třída na horní palubě s konfigurací 2 - 4 - 2

Horní paluba našeho stroje, který v červnu mířil do Londýna, je rozdělena přibližně na třetiny a vejde se na ni 148 lidí. Ve 2/3 celkového prostoru sedí ve dvou sekcích 60 cestujících třídy business v uspořádání 1 – 2 – 1. V poslední třetině letadla pak 88 cestujících turistické třídy – economy – v uspořádání 2 – 4 – 2.

Dva ze čtyř pilotů mezi vzletem a přistáním spí

Spodní paluba pro 323 cestujících začíná pilotní kabinou, v níž se během letu střídají dvě posádky po dvou pilotech. První, ta hlavní (našemu letu velí indický kapitán Rádža Kumar), má za úkol "jen" odstartovat a přistát. Mezitím spí a na její místo nastupuje posádka číslo 2.

Hlavní údaje o letounu
Délka      72,7 m
Rozpětí  79,8 m
Rychlost   0,85 Machu
Kapacita   471 míst/max. až 800, 12 suite (1. třída)/66 business/393 economy (turistická)
Personál: dvě posádky 2 + 2, 23 členů palubního personálu
Dvě paluby, 32 nouzových východů (12 na horní palubě)

Zbytek paluby je rozdělen na přibližně čtyři stejně velké sekce. První je ta nejluxusnější v celém letadle - pro 12 cestujících v kategorii suite (1. třída) s uspořádáním 1 – 2 – 1. Jsou to malé luxusní kóje, které hodně připomínají  kabinky námořních jachet. Prostřední část je díky uspořádání pro dva využitelná pro manžele nebo páry, již tu naleznou relativní soukromí.

Interiér letadla A380

Pohodlné lůžko ve třídě business

Ve zbývajících ¾ spodní paluby sedí ve třech oddělených sekcích 311 cestujících turistické třídy v uspořádání 3 – 4 – 3.

Jako v bavlnce

Přes 400 lidí na palubě má na starost 23členný personál (jen pro srovnání – ve starém jumbu Boeing 747 jich je 17). Servis během letu je dokonalý a s většinou evropských či amerických společností prakticky nesrovnatelný. V čem je ten rozdíl? Letušky jsou nesmírně ochotné a milé, a to prakticky za každé situace.

Budoucí letušky Singapore Airlines s autorem reportáže

Nové letušky při posledním výcvikovém dni

Ovšem i šéf personálu našeho letu Singapurec Thomas Queck je ztělesněním dokonalé úslužnosti. Stále se usmívá a ochotně odpovídá na otázky. "Letím tímto strojem teprve potřetí a užívám si to. Letadlo je prostě modernější, tišší díky novým motorům a vnitřní prostor, což zajímá hlavně náš personál, je větší. Všimněte si třeba uliček mezi sedadly. Jsou širší než u ostatních dopravních strojů, takže letušky, ale nakonec i vy cestující máte více místa," říká Queck, který toho už hodně odlétal na B 747 i B777.

Každé sedadlo v turistické třídě má k dispozici vyklápěcí opěrku nohou a perfektní multimediální systém s 27cm monitorem zabudovaným do protějšího sedadla. Stačí se podívat jen na nabídku mnoha desítek filmů nebo stovek hudebních CD. Velmi prakticky – hned vedle monitoru – jsou umístěny i tři vstupy pro elektroniku, včetně USB. K tomu je na druhé straně i praktický vyklápěcí držáček na nápoj, takže nehrozí jeho vylití.

Singapore Airlines

Jsou jednou z největších a nejproslulejších leteckých společností současnosti. Mají jeden z nejmladších leteckých parků na světě – průměrné stáří flotily tvořené B 747-400, B 777-200, B 777-200ER (ER znamená extended range – prodloužený dolet), B 777-300, B 777-300ER a  Airbus A 340-500 je šest let a sedm měsíců. Společně se sesterskou SilkAir létají do 102 destinací v 42 zemích světa. Operují také nejdelší nonstop let světa ze Singapuru přímo do New Yorku, který trvá cca 19 hodin. A především je společnost už několik let oceňována v prestižních soutěžích cestujícími jako nejlepší společnost na světě.

Jen na okraj, SA jako první už v 70. letech zavedly zdarma sluchátka, volný výběr jídel a nápojů v turistické třídě. V roce 1989 pak uvedly první transpacifický let z Hongkongu do San Franciska.


Interiér letadla A380

Monitor s multifunkčním ovládačem a vstupy pro elektronické přístroje. Vlevo dole je držák na nápoje.

Tip na místo: v turistické u okna

Prostor mezi sedadly v "economy" je pro 13hodinový let dostatečný, žádný pocit "sardinky". A což teprve v "business", kde se dá na spaní sedadlo rozklopit a ležet ve vodorovné poloze. O první třídě – "suite" snad ani nemá smysl mluvit.

Doporučené místo v turistické třídě na horní palubě je u okna. Tady totiž vymysleli úžasnou věc – odkládací schránku u okénka, do níž se spolehlivě vejde neposlušný polštář s dekou, notebook, knížka i pár časopisů najednou.

Interiér letadla A380

Praktická skříňka u sedadla u okénka na horní palubě

Dvě podávaná hlavní jídla jsou velmi nadstandardní a obsluha indonéské letušky z Jakarty s neuvěřitelným jménem Miafarrow v naší sekci naprosto úžasná.

A kdo všechno novým Airbusem A380 létá? Pořád je to ještě novinka, a tak na palubě najdete i vyložené fandy do letectví. Při našem letu jsme například potkali Holanďana Thea, odborníka na počítače, který je čerstvě v důchodu a hned si začal užívat svého koníčka. "Miluji létání a letadla, tak jsem si koupil zpáteční letenku na otočku. Do Singapuru jsem letěl na spodní palubě a teď do Londýna jsem si vzal místo na horní, abych to všechno vyzkoušel," říkal nám s nadšením. A stroj? "Moc se mi líbí, je to fakt grandiózní letadlo."