Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Letenka na ISS stojí přes miliardu korun. NASA rozhodne, kdo to změní

  10:35aktualizováno  10:35
Jan Kolář pro Technet.cz - Dopravu lidí na vesmírnou stanici ISS zatím zajišťují ruské kosmické lodě. NASA však hledá další dopravce. Rozhodovat bude i cena. Mělo by to být méně než stávajících 62 milionů dolarů za kosmonauta.

Hledá se dopravce na nízkou oběžnou dráhu

Každým dnem se očekává oznámení NASA o výsledku veřejné soutěže na vývoj komerční služby dopravy amerických kosmonautů na nízkou oběžnou dráhu kolem Země, kde je i stanice ISS. Půjde o výsledek třetí výzvy, která na rozdíl od předešlých požaduje už dodání komplexní služby dopravy kosmonautů.

To znamená poskytnutí bezpečného, spolehlivého a ekonomického nosiče i kosmické lodě pro dopravu nákladu i kosmonautů na nízkou oběžnou dráhu a bezpečný návrat na Zem. NASA uzavře dva velké a jeden menší kontrakt v celkové hodnotě přes miliardu dolarů na dva roky.

Zatím všichni účastníci tvrdí, že cena za sedadlo v jejich kosmické lodi bude podstatně nižší než 62 milionů dolarů (tj. 1,31 miliardy korun), které do roku 2016 platí NASA Rusku za dopravu každého svého astronauta na stanici ISS a zpátky na Zemi.

Středeční sloupek

Vždy ve středu vychází na Technet.cz sloupek od jednoho z našich předních odborníků.

Pravidelně se zde budete setkávat s názory biochemika, bývalého předsedy Akademie věd a dnes předsedy Učené společnosti, Prof. RNDr. Václava Pačese, DrSc., neuropatologa MUDr. Františka Koukolíka, DrSc. a šéfa České kosmické kanceláře a specialisty na dálkový průzkum Země Doc. Ing. Jana Koláře, CSc.

Dosud největší pokrok dosáhla v květnu společnost SpaceX  díky úspěšné premiéře při dopravě nákladu ve své lodi Dragon na stanici ISS a zpátky na Zemi. Ani to ale nezajišťuje získání některého z kontraktů. V soutěži jsou i další zájemci, kteří nejsou bez šancí.

Mezi ně patří i návrh dvoustupňové nosné rakety Liberty společnosti Alliant Techsystems (ATK) z amerického Utahu. Jeho předností je to, že je postaven na stávajících, a tedy relativně rychle dostupných technologiích, ověřených třicetiletým používáním. První stupeň tvoří motor na pevné palivo od ATK, známý jako startovací motor amerických raketoplánů. Má za sebou nepřetržitou řadu 221 úspěšných startů, což je světový rekord.Tento motor by byl pro Liberty ze čtyřsegmentové verze pro raketoplány zesílen o jeden segment, aby vyvinul tah 16 MN.

Do druhého stupně se počítá s upraveným centrálním stupněm evropské rakety Ariane 5, která patří k nejspolehlivějším na světě. Motor Vulcain 2 na kapalný kyslík a vodík produkuje ve vakuu tah 1,3 MN.

V této konfiguraci bude nosič Liberty vysoký 91 m a schopný vynést na nízkou oběžnou dráhu zatížení kolem 20 tun. Kosmickou loď pro sedm kosmonautů vyvíjí ATK v partnerství se společností Lockheed Martin.

Přitažlivost návrhu je ve využití alespoň části z investice 10 miliard do vývoje programu Constellation a dalších 2,5 miliardy, které stálo jeho zrušení. Tím, že by raketa startovala z Kennedyho kosmického střediska na Floridě by se využilo i další existující vybavení. Nemluvě o zkušenostech z jediného zkušebního letu rakety Aries 1-X v roce 2009.

Použít by se dala montážní budova VAB pro sestavení rakety, pásový dopravník pro přepravu mobilní startovací rampy pro Aries za 500 milionů dolarů, startovací komplex, stejně jako řídící středisko startu. A v neposlední řadě by se daly zachránit a využít jedinečné zkušenosti alespoň některých ze 600 vysoce kvalifikovaných specialistů, kteří přišli o práci po posledním letu raketoplánu.

Úřad NASA tento návrh považuje za zajímavý, ale dosud jeho vývoj finančně nepodpořila. Obě strany se ale v září 2011 domluvily na podpisu smlouvy, podle které ATK se svým návrhem zůstane ve hře o konečný výběr nové nosné rakety za předpokladu, že bude plnit postupné cíle určené NASA ve stanovených termínech. Potřebné náklady musí společnost hradit ze svých zdrojů.

Technické okruhy řešené ve spolupráci s NASA obsahovaly mimo jiné analýzu výrobního cyklu nové rakety, technické požadavky na jednotlivé systémy, stav vývoje softwaru, zhodnocení bezpečnosti, certifikaci pozemních systémů start rakety nebo rozvrh zkušebních startů.

Plán počítá s bezpilotními zkušebními lety v roce 2014 a 2015. Ještě v roce 2015 by měla Liberty odstartovat poprvé s kosmonauty.

V závěrečném zhodnocení NASA na počátku července konstatovala splnění všech podmínek smlouvy ze strany společností ATK a EADS Astrium.

Koncept společnosti ATK je pro Evropu, a tedy i pro Česko, zajímavý tím, že počítá s využitím hlavní evropské rakety Ariane 5. Zda to ale bude stačit na konkurenční návrhy, se ukáže v blízké budoucnosti.

Svou roli sehraje nejen technologická pokročilost návrhu (Sierra Nevada navrhuje loď Dream Chaser, přistávající jako letadlo), jeho jednoduchost (kosmická loď CT-100 od Boeingu) nebo funkční kosmická loď (Dragon firmy SpaceX), ale také ekonomika provozu.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.