První turbovrtulový "Hercules" převzalo podle serveru Defensenews.com koncem minulého týdne francouzské letectvo. Velikostí Atlas zaplňuje mezeru mezi legendou C-130 Herculesem a proudovým C-17 Globemaster, který však umí přistát jen na velkých letištích.
Stroj, který se rodil velmi ztěžka, budete nejspíš znát pod původním jménem Grizzly. Výrobce Airbus Military předání francouzskému letectvu spíše mediálně tajil, aby se vyhnul mediální kritice a to minimálně ze tří důvodů:
1. Projekt A400M nabral zpoždění, první stoj měl být předán před čtyřmi lety. Také stouply náklady na vývoj o 166,8 miliardy korun (6,2 miliardy eur).
2. Vzhledem k problémům s vývojem nejvýkonnější evropské turbovrtulové pohonné jednotky odstoupily Spojené státy, které raději modernizovaly C-130 Hercules. Z politických důvodů musí být na A400M evropský motor. Kvůli vývoji unikátního tříhřídelového motoru vzniklo speciální konsorcium.
3. Kvůli zpoždění a finanční krizi některé země odstoupily, jiné odeberou menší množství strojů. Počet objednaných strojů klesl z plánovaných 200 na současných 174. V horizontu následujících 30 let plánuje Airbus prodej 400 Atlasů.
Do Afgánistánu bez mezipřistání
Přes všechny problémy vzniklo pozoruhodné letadlo, poháněné čtveřicí nejvýkonnějších tříhřídelových evropských turbovrtulových motorů TP400-D6 o výkonu 8 200kW/ks. Motor o hmotnosti 1 860 kg, délce 3,5 m a průměru 0,82 m pohání stavitelnou osmilistou vrtuli s kevlarovým povrchem. Splňuje budoucí protihlukové normy. Vývoj těchto pohonných jednotek byl hlavní příčinou zpoždění.
Maximální dolet je 8 700 km, s maximálním nákladem 37 tun klesne dolet na 3 300 km. Atlas poskytne evropským armádám strategické přepravní schopnosti, neboť například do Afghánistánu dopraví až 20 tun nákladu bez mezipřistání a tankování za letu.
Zobrazit celou fotogaleriiProhlédněte si pohodlně všechny fotografie |