Největší dopravní letoun Airbus A380 v Praze. Projděte si zajímavosti

  • 76
V Česku podruhé plánovaně přistane největší dopravní letadlo světa Airbus A380. V Praze v Ruzyni dosedne v pátek v 16:40 a měl by tu vydržet zhruba tři hodiny, než v rámci pravidelné linky KE 935, jindy obsluhované A330, odletí do Soulu. Pro zájemce bude připraven vyhrazený prostor, odkud mohou airbus sledovat. Letiště ale upozorňuje, že jeho kapacita je omezená a po naplnění bude uzavřen.

Aktualizováno 15.3.2014: Přidán odstavec s podrobnostmi o návštěvě letadla v Praze. Doplněny fotografie z přistání.

Bude to vlastně potřetí, co tento obří letoun dosedne na plochu ruzyňského letiště. Vedle premiéry z října 2011 to bylo neplánované mezipřistání v listopadu 2012. Letadlo společnosti Emirates na letu z Dubaje do Amsterodamu v Praze nouzově přistálo kvůli kolapsu jednoho z cestujících.

Let v přímém přenosu

Let A380 do Prahy jste mohli sledovat například zde.

První A380 v Praze

Poprvé jsme se stali svědky přistání letounu A380 na pražském ruzyňském letišti dne 2. 10. 2011. Společnost Lufthansa využila příležitosti 45. výročí působení na našem trhu letecké dopravy a připravila "dárek" všem příznivcům dopravního letectví.

Přistání letounu na letišti i v jeho okolí sledovaly tisíce diváků. Posádka kapitána a šéfpilota společnosti Wernera Knorra provedla nejprve průlet v ose vzletové a přistávací dráhy. Po provedení dalšího okruhu letoun přistál, aby byl představen pozvaným hostům. Poté odlétl do Budapešti.

První přistání A380 v Praze

1. října 2011

Nutné úpravy

Pražské ruzyňské letiště mohou již dnes bez problémů využívat velké dopravní letouny, jako je například Boeing 747-400 , Boeing 777-300 a i zmiňovaný Airbus A380-800.

Projekt Airbus A380

Projekt velkokapacitního letounu se zrodil začátkem devadesátých let. Společnost Airbus jej představila ještě s "pracovním" názvem A3XX o pár let později.

Tak jako vývoj každého zcela nového letounu, i tento doprovázely technické problémy s následným zpožděním celého programu. Nicméně první prototyp Airbusu A380 vzlétl v Toulouse 27. 4. 2005 . Od té doby bylo vyrobeno více jak 145 letounů uvedeného typu, ty dnes létají u řady leteckých společností.

Více o letounu se dozvíte z tohoto článku.

Původní nástupní mosty prošly nezbytnými úpravami. V další etapě letiště počítá s úpravou několika stojánek a také s vybudováním další trojice nových nástupních mostů.

To vše umožní ještě plynulejší odbavení většího množství cestujících najednou. Nyní by docházelo k problémům, pokud by bylo nutné například současně odbavit Boeing 777 a Airbus A380. Letouny by musely být z provozních důvodů odsunuty na jiná stání, což by představovalo riziko zpoždění dalších letů a tím pádem snížení kapacity celého letiště. V souvislosti s tím dojde i k úpravám interiérů v terminálech a navazujících prostorách. Letiště počítá s investicí ve výši kolem 138 milionů korun. 

A380 Korean Air – v čem je jiný a proč

Už při objednání nových letounů A380 se vedení jihokorejského dopravce rozhodlo, jak zákazníkům jako vůbec první nabídne obchodní třídu na celé horní palubě letounu.

Korean Air přebírá první A380 v Toulouse
Slavnostní převzetí prvního A380 Korean Air v Toulouse
První A380 v Toulouse

Zde je umístěno 94 pohodlných sedaček, ty lze sklopit až do vodorovné polohy (tzv. fully flat sleeper seats). Na stejné palubě je také k dispozici bohatě zásobený bar včetně společného salonku pro cestující první a obchodní třídy. Každý cestující má svou plochou TV obrazovku, sedačky jsou v barvách firemní světle modré - tzv. smart blue a bílé.

Na spodní palubě je v její přední části 12 luxusních sedaček první třídy. Za nimi je umístěna ekonomická třída, ve které lze pohodlně usadit až 301 cestujících. Celkově Airbusy A380 Koreanu přepraví až 407 cestujících, což je nejméně ze všech stávajících společností létajících tímto typem dvoupodlažního letounu. V zadní částí dolní paluby je také palubní duty-free obchod na ploše, která odpovídá prostoru pro 13 sedaček ekonomické třídy. Ani zde se rozhodně místem nešetřilo. Není to poprvé, kdy dopravce požadoval jiný interiér místo sedaček pro cestující.

A380 společnosti Emirates

Například společnost Emirates (nám známá z pravidelných letů do Prahy) má u svých A380 luxusní sprchy pro kabiny první třídy, australský Qantas pro změnu nabízí větší salonek pro cestující v první třídě apod.

Posádku letounu tvoří kapitán a druhý pilot, u delších letů je na palubě i dvojice dalších pilotů, z toho je vždy jeden kapitán. O pohodlí cestujících se stará 25 palubních průvodčích. Za zmínku stojí jejich uniformy ve firemních barvách. Ty vytvořil na zakázku známý italský módní návrhář Gianfranco Ferre. Ve výcvikovém středisku společnosti Korean Air každá ze stewardek nebo stewardů projde téměř ročním velmi intenzivním kurzem, aby po náročných zkouškách začali létat na pravidelných linkách.

Vraťme se ale k tomu, v čem jsou A380 Koreanu výjimečné. První třída je vybavena dvanácti vysoce luxusními polohovatelnými sedačkami - spíše lůžky – typu "Kosmo Suite". Každá z nich stála přes 200 000 amerických dolarů. Jsou vhodně uspořádány jako 1 – 2 – 1 v jedné řadě. Nabízí opravdu dokonalé pohodlí i pro velmi náročné cestující, a to i kdyby měřili dva metry na výšku. U sedaček, zde spíše klubovek, jsou moderní LCD monitory s uhlopříčkou 23 palců s integrovaným centrem palubní zábavy (tzv. IFE system). Ten umožňuje sledování filmů, hraní různých her atd. Korean Air má u svých A380 instalovány tři kamery pro snímání průběhu letu. První je umístěna ve směrovce, druhá na přídi trupu letounu a třetí dole na spodní straně trupu stroje nedaleko hlavního podvozku. Každý z cestujících si může přepínat jejich obraz na svém monitoru.

Jihokorejský dopravce nevzal zkrátka ani cestující v ekonomické třídě. I zde jsou větší rozteče sedaček, což zvláště uvítají vyšší cestující. Na dlouhých letech je prostor pro protažení nohou velmi důležitý. Korean Air opravdu nabízí nejvíce prostoru ve svých A380 ze všech leteckých společností. A tak v ekonomické třídě nalezneme celkově 301 sedaček v uspořádání 3 – 4 - 3. Mezi dvěma řadami sedaček je velmi slušných 86 cm místa, jejich šířka 46 cm zajistí dostatečné pohodlí pro všechny. LCD monitory mají solidní úhlopříčku 10,6" (27 cm).

Horní paluba nabízí 94 moderních sedaček v obchodní třídě, tzv. Sleeper Prestige Class. Můžeme je snadno sklopit až do vodorovné polohy, jejich uspořádání je 2 – 2 - 2 v jedné řadě. O baru a salonku v zadní části horní paluby jsme již hovořili. Abychom nezapomněli: systém palubní zábavy dále nabízí i aktuální polohu letounu a čas letu zbývající do přistání. Je zde možné zobrazit i další lety v síti Korean Air. Ovládání je pouhým dotykem. V asijském regionu jde o nejlepší nabídku palubní zábavy a do budoucna se celý systém ještě rozšíří o další hry i nové filmy. Lety delší než 13 hodin jsou tak mnohem lépe snášeny. Pocit klaustrofobie se nedostaví ani na toaletách, kde je rovněž dostatek prostoru. Po přistání v Soulu je možné využít i služeb "sestry" Korean Airu – nízkonákladové letecké společnosti Jin Air.

Historie společnosti Korean Air

Korean Air letos slaví rovných 45. let od založení v roce 1969. První linky vedly do okolních zemí, o něco později společnost začala létat do Hong Kongu, Bangkoku, Saigonu a dalších míst. Do proudové éry společnost vstoupila zakoupením letounů Boeing 707 a Boeing 720 o několik let poté. Korean díky novým typům letadel otevřel i své první linky do Evropy a USA. Milníkem v historii firmy byl rok 1973, kdy společnost převzala svůj první velkokapacitní Boeing 747. Ten hned začal létat na linkách do Los Angeles a do Paříže.

Čísla o Airbusu A380

Délka trupu letounu je 73 metrů, rozpětí křídel přes 79 metrů, výška je úctyhodných 24 metrů. Plocha křídel letounu je rovněž zajímavá – plných 846 metrů čtverečních, což je o 60 % více než u Boeingu 747.

Při startu letounu je možné zaznamenat průhyb jeho křídel až o 4 metry vzhůru. Díky použití kompozitů v konstrukci letounu je stroj lehčí o více jak 15 tun, než kdyby byl vyroben z klasických lehkých slitin kovů. Dvaadvacet kol podvozku se musí vyrovnat s hmotností kolem 400 tun, jejich vysunutí proběhne za 18 vteřin.

Korean Air má u svých A380 čtyři moderní motory Engine Alliance GP7200. Při plném výkonu motoru se konce jeho lopatek pohybují rychlostí Mach 1,25.

Plný startovní výkon motorů by bez problémů zajistil energii pro 120 000 domácností, což odpovídá výkonu elektrárny kolem 59 Megawattů. Na vývoji letounu se podíleli i technici původem z České republiky a zde se v současné době vyrábějí i některé díly těchto letounů v rámci kooperací pro společnost Airbus.

Finální montáž probíhá v jihofrancouzském Toulouse, poté jsou letouny přelétty do Hamburku, kde se vybaví interiérem na přání letecké společnosti. Poté se vrací do Toulouse, kde nastříkají celý letounu do barev zákazníka. Následuje přejímací let již s posádkou majitele s poté převzetí stroje. Pak už nový Airbus A380 odlétá do svého nového domova, kde je očekáván, aby co nejdříve mohl začít létat s cestujícími.

První generace Airbusů A300 začíná létat u tohoto dopravce o dva roky později. Přibývají další a další nové linky – Colombo, Zurich a další. V té době dopravce objednává plných 18 kusů Boeingů 747, což byla druhá největší objednávka civilních dopravních letounů. Hned poté létají nonstop linky do New Yorku, narůstá také přeprava nákladů cargo letouny do celého světa.

Ve flotile létají i letouny Douglas DC-10-30, na kratších linkách se objevují Boeingy 727. V roce 1988 se konaly Olympijské hry v Soulu a Korean Air byl hlavní dopravcem. V uvedeném roce dochází k velkému nárůstu linek – Frankfurt nad Mohanem, Toronto, Londýn a řada jiných. Brzy poté společnost přebírá svůj první Boeing 747-400, tím začala modernizace celého letového parku korejského dopravce včetně letounů pro dopravu nákladu.

Společnost Korean Air převzala svůj první Airbus A380 přímo v Toulouse v květnu 2011. Od června téhož roku byl letoun nasazen v rámci výcviku posádek na kratší linky ze Soulu do Tokia a Hong Kongu. Celkově korejský dopravce objednal deset strojů uvedeného typu. V současné době Korean Air létá se sedmi A380 na dálkových linkách do New Yourku, Los Angeles, Frankfurtu nad Mohanem apod. Domovské letiště Soul- Incheon je moderním vzdušným přístavem. Korean Air nabízí mimo dálkových linek i řadu vnitrostátních letů. Nyní ve firmě vsadili právě na Airbus A380 a Boeing 777. Neustále narůstá počet tranzitních cestujících díky výhodným tarifům včetně kratšího čekání v tranzitu na další lety do cílové destinace. Z Prahy je tak možné cestovat se společností Korean Air do Japonska, Malajsie a nebo i Austrálie.  

Korean Air a ČSA v boji o zákazníka

V dubnu 2013 Korean Air koupil 44% podíl ve společnosti ČSA za 68 milionů korun. Od té doby obě společnosti začaly s "laděním" svých letových řádů tak, aby se Praha stala přestupním bodem v rozsáhlé síti evropských letišť pro zákazníky z Asie. Zejména destinace jako jsou Hamburg, Mnichov nebo Florencie jsou oblíbeným cílem turistů z Jižní Koreje i Japonska. Svoji roli zde má i celkové snižování provozních nákladů obou dopravců. Korean Air každý den vypravuje téměř 420 letů do 125 měst ve 44 zemích světa a zaměstnává nyní přes 21 tisíc lidí. V současné době společnost létá do Prahy na pravidelné lince ze Soulu letouny Airbus A330-200. Počet cestujících postupně narůstá a tak se může v budoucnu stát, že se v Praze budeme potkávat i s Airbusem A380 Korean Airu častěji.

Největší letadlo v Praze - 14.3.2014

Airbus A380 letecké společnosti Korean Air přistál v Praze v pátek 14.3.2014 přistál v 16 hodin 40 minut. Přílétl na pravidelné lince ze Soulu do Prahy a zpět odletěl krátce po dvacáté hodině tentýž den. Na palubě bylo mimo běžných cestujících i 160 podnikatelů, kteří se zúčastnili mezinárodního veletrhu CeBit v německém Hannoveru.

Uvnitř Airbusu A380 Korean Airlines registrace HL7614 na ruzyňském letišti 14....
V ekonomické třídě Airbusu A380 Korean Airlines registrace HL7614 na ruzyňském...
V pilotní kabině Airbusu A380 Korean Airlines registrace HL7614 na ruzyňském...
Uvnitř Airbusu A380 Korean Airlines registrace HL7614 na ruzyňském letišti 14....

Uvnitř Airbusu A380 Korean Airlines registrace HL7614 na ruzyňském letišti 14.3.2014.

Někteří letečtí nadšenci přijeli ze všech koutů republiky a obsadili každé volné místo v okolí vzletové a přistávací dráhy 24. Po přistání posádku přivítala vodní slavobrána připravená dvojicí hasičských vozů letiště. Po několika minutách letoun zastavil u stojánky č.3 u terminálu T1 . Tato je upravena pro odbavení letounů typu Boeing 747, Boeing 777 a právě i Airbus A380. Dvojice pohyblivých nástupních mostů umožňuje rychlý nástup i výstup cestujících.

Letadlo Airbus A380 Korean Airlines registrace HL7614 na ruzyňském letišti 14.3.2014.

Letiště Praha jako provozovatel mezinárodního letiště v Praze se postupně připravuje na neomezené přistávání největších letadel tzv. typu F, kam patří A380 a nebo Boeing 747-800. Od podzimu loňského roku má k tomu již nezbytnou certifikaci z Úřadu pro civilní letectví.

V Praze přistál letoun registrace HL7614. Dodán byl letecké společnosti v září 2011 jako čtvrtý v pořadí a to přímým letem z Toulouse. Ze Soulu Airbus A380 přilétl za více jak osm hodin letu, zpáteční cesta mu ovšem trvala více jak 11 hodin, jak zástupcům tisku sdělila palubní průvodčí W.R.Lee.

Při troše štěstí se již dnes můžete setkat u Korean Air i s piloty z České republiky. Létají většinou na letounech Boeing 777 a Boeing 747-400.

Autor je spolupracovníkem redkace Pilotinfo.