Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

CASA uletí méně než bombardér z 2. světové války a stále se neubrání

aktualizováno 
Letouny C-295M CASA opět neprošly armádní zkouškou, stále u nich totiž nefunguje protiraketová obrana DAS. Stroj má pošramocenou pověst, krátký dolet a malý nákladní prostor.

Přistání českého armádního letounu CASA na nezpevněném povrchu letiště v Bulganu | foto: Jaroslav Šimek, Zoo Praha

Transportní letoun CASA C-295M nemá dobrou pověst. Trápí ho špatně fungující pasivní protiraketová obrana DAS, která je nutná pro nasazení v nebezpečných oblastech (podrobnosti v tomto článku). Navíc podle serveru Česká pozice letoun opět neprošel armádními testy. Zlé jazyky dokonce tvrdí, že je to nejlepší armádní letadlo vhodné tak na transport koní. V roce 2011 jím chtělo ministerstvo zahraničí dopravit českým diplomatům do Libye pancéřovanou toyotu. Zjistilo se však, že se oproti očekávání do letadla nevejde.

Fotogalerie

Nicméně letecký i technický personál zvládá provoz strojů bez omezení. Výjimkou je snížení účinnosti ochrany při nasazení v nebezpečných oblastech, kterou má zajišťovat právě protiraketový systém DAS. CASA navíc úspěšně absolvovala cvičení NATO, například ve Španělsku.

Letouny C-295M nahradily letouny An-26. Nalétaly téměř tři tisíce letových hodin. CASA je celokovový dvoumotorový hornoplošník s klasickým uspořádáním. O pohon se stará dvojice turbovrtulových motorů Pratt & Whitney PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5 o výkonu 1 972 kW.

Robustní šestikolový podvozek umožňuje přistání i na nezpevněných plochách, například na travnatém povrchu. Základní posádku tvoří dva piloti.

CASA je malá, kolem palety NATO projde jen myš

Základní přepravní jednotkou v armádách NATO je standardizovaná paleta 463L. V nákladním prostoru C-295M se umisťují podélně. CASA jich pojme až pět. Jedna se umisťuje na sklopnou nakládací rampu.

CASA v číslech

  • Délka: 24,5 m
  • Rozpětí křídel: 25,81 m
  • Výška: 8,66 m
  • Maximální rychlost: 576 km/h
  • Maximální vzletová hmotnost: 23 200 kg
  • Cestovní rychlost: 480 km/h
  • Dolet bez zatížení: 5 630 km
  • Praktický dostup: 9 150 m
  • Motor: 2× Pratt & Whitney – PW127G Hamilton Sundstrand 568F-5
  • Výkon motorů: 2× 1 972 kW
  • Osádka: 2 osoby + technik nákladního prostoru
  • Užitečné zatížení: 9 250 kg

Přepravní kapacita: 66 vojáků nebo 46 výsadkářů nebo 24 lehátek pro zraněné ve verzi MEDEVAC (zdravotnická evakuace) nebo 1 jednotka intenzivní péče ve verzi MEDEVAC (12 lehátek).

Při porovnání šířky podlahy a palety zbývá na každé straně přibližně několik centimetrů. To zcela vylučuje pohyb takzvaného loadmastera, který zodpovídá za náklad jak při běžném letu, tak při taktických operacích, kdy se zajišťuje také shoz materiálu. Na paletách také musí být méně nákladu, než je při jejich plném využití, které umožňuje například C-130 Hercules. Díky nízkému stropu se na jednu paletu vejde až o třetinu méně materiálu.

Náklad musí být navíc i lehčí. Příčinou je nosnost podlahy tři tuny na metr čtvereční. Pro úplnost: plně naložená paleta 463L váží 4,6 tuny a nakládá se do výšky 221 centimetrů (2,2 m).

Nicméně letoun má dlouhý trup, a díky tomu má CASA výhodu při přepravě specifického materiálu, jako jsou například proudové motory. Ty se do nákladního prostoru vejdu tři.

CASA uletí méně než bombardér B-25

Stroj má ještě jednu nevýhodu: relativně malý dolet. Takzvaný maximální dolet je 5 500 km. Tato hodnota však platí pouze pro přelet, tedy pro letoun jen s posádkou, ale bez nákladu. 

S nákladem šest tun klesne taktický dolet letounu na přibližně 3 900 kilometrů. Maximálně zatížená CASA (9,25 tuny) uletí jen 1 200 kilometrů, což je méně, než je dolet dvoumotorového bombardéru B-25 z druhé světové války (2 170 km).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.