Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Letoun generála Peřiny po sedmdesáti letech znovu letěl. Byli jsme u toho

aktualizováno 
Věrná replika legendárního letadla Avia BH5 s původním 83 let starým motorem vyrobeným v pražských Jinonicích, dnes poprvé letěla. Podívejte se na první snímky.

Připadá vám více než 70 let starý motor nepoužitelný? Nesmysl. Původní český motor Walter NZ 60 se dnes opět vznesl do vzduchu. Redaktoři Technet.cz na mladoboleslavském letišti nechyběli. První fotky si můžete prohlédnout níže. Podrobnou fotoreportáž se všemi technickými podrobnosti přineseme příští týden.


Avia BH5 ceka na svuj prvni let ...


... chvíle napětí a letadlo se odlepilo od země ...


... a letí.

 POZOR: Velká fotoreportáž z prvního letu repliky BH5 již příští týden na Technet.cz


Šťastně zpět na zemi ...


... pak  opět do hangáru.

Historie letounu 

Konstrukce letounu vycházela přímo z první úspěšné konstrukce továrny Avia, typu BH 1, oproti kterému byla zvětšená, zpevněná, aerodynamicky a technologicky lépe propracovaná.
Letoun byl dimenzován pro létání základní akrobacie, byl také první, na který byl nainstalován hvězdicový pětiválcový motor Walter NZ 60, první a úspěšný motor vlastní konstrukce domácí společnosti Walter.

Letoun Avia BH 5 byl imatrikulován L-BOSA, podle této značky se celé velice úspěšné typové řadě těchto letounů přezdívalo "bosky". -Továrna jej svěřila vynikajícímu sportovnímu letci Dr. Zdeňku Lhotovi, který naléhal, aby mohl letět do Belgie a vyzkoušet BH 5 v mezinárodní konkurenci. Vypravil se tam bez povolení k přeletu německého území, které bylo tehdy velmi
obtížné získat. Po dobrodružné cestě dorazil včas ke startu závodu a dobyl dvě vítězství, včetně
Ceny belgického krále.

Avia BH 5 se stala prvním československým letounem, který zvítězil v mezinárodních závodech. Ještě téhož roku zvítězil Dr. Lhota na BH 5 i doma v kategorii sportovních letadel při závodu o cenu prezidenta republiky. Každý, kdo se tehdy jen trochu zajímal o letectví, znal Lhotovu BH 5 jako "Bosku", podle poznávacích značek L-BOSA. Ostatně lichotivý název "Boska" se udržel mezi našimi letci i pro další sportovní jednoplošníky BH, až již civilní, nebo vojenské.

Z iniciativy Avie se mohl po zimních vojenských cvičení roku 1923 zúčastnit také Dr. Lhota s BH 5. Ministerstvo národní obrany bylo vlastnostmi a schopnostmi BH 5 zejména při spojovacích a průzkumných akcích nadšeno tak, že okamžitě objednalo prototyp a následně i sérii nepatrně vylepšených Avií BH 9, BH 10 a později ještě BH 11, které byly úspěšné v mnoha domácích i mezinárodních závodech a při rekordních a propagačních letech.

Rozměry a výkony letounu Avia BH 5

Dvoumístný jednomotorový vzpěrový dolnoplošník. Dřevěná kostra křídla a pevných ocasních ploch je částečně potažena překližkou a jako celek plátnem, kostra pohyblivých ocasních ploch pak jen plátěným potahem. Dřevěná kostra trupu je potažena překližkou. Krycí plechy, olejová a benzinová nádrž z duralu. Hvězdicový pětiválcový motor poháněl dřevěnou dvoulistou vrtuli. Podvozek pevný, v zádi trupu ostruha.

 Technické údaje o BH 5  
 rozpětí křídel  9,7 m
 délka trupu  6,5 m
 výška  2,5 m
 hmotnost prázdného letounu  350 kg
 maximální vzletová hmotnost  580 kg
 maximální rychlost v horizontu  160 km/h
 maximální rychlost Vne  210 km/h
 cestovní rychlost  140 km/h
 minimální rychlost  70 km/h
 stoupavost při maximálním zatížení  2,7 m/s
 stoupavost - sólo  4,5 m/s
 dolet  480 Km
 motor  WALTER NZ 60 65 ks

Historie projektu Avia BH 5

Historická letka republiky Československé provozuje skupinu letuschopných historických letounů, které reprezentují historii českého a československého letectví. Mezi těmito letadly nám scházel zástupce takzvané "zlaté éry" letectví v naší zemi. Ideálním zástupcem tohoto období je pak právě Avia BH 5. Letoun, který předběhl svou dobu, letoun československé konstrukce a výroby, první letoun poháněný motorem domácí konstrukce a výroby, stroj který sloužil
vojenským i sportovním letcům, navíc spojený s mnoha piloty, kteří nás tak skvěle reprezentovali
na válečném nebi druhé světové války.

Realizace samotné stavby letounu byla zahájena po zpracování dvou třetin výkresové dokumentace
a výpočtu konstrukce letounu v srpnu roku 2003. Výkresová dokumentace byla zpracována dle torsa původní výkresové dokumentace (zachovala se zhruba jedna čtvrtina) a fotodokumentace.

Hrubá stavba draku letounu byla dokončena v červenci 2004. Do konce roku 2005 bylo na stavbě letounu odpracováno 14000 hodin, což je 92 % z předpokládané celkové pracnosti stavby. Konstrukce letounu byla znovu podrobena aerodynamickému a statickému výpočtu dle
předpisu JAR - VLA, letoun z důvodu použití původní pohonné jednotky Walter NZ 60 bude provozován v kategorii experimentální. Stavba repliky letounu Avia BH 5 je dozorována odbornou firmou a Úřadem civilního letectví.

Díky pomoci partnerů projektu Avia BH 5, bude letoun po svém dokončení první letuschopnou replikou motorového letounu v České republice. V průběhu celé stavby klademe maximální důraz na naprostou shodu s originálem. Letoun bude po svém dokončení poháněn původním motorem Walter NZ 60, tak jako u původního stroje pochází hlavní stavební materiál, tedy smrkové, borovicové, lipové, bukové a jasanové dřevo z našich lesů, pouze březová letecká překližka je tak jako u originálu importována z Finska.

Prezentace projektu Avia BH 5

Dosavadní prezentace projektu a jeho formy jsou limitovány zejména stádiem rozpracovanosti letounu a faktem, že v případě Avie BH 5 jde o první letuschopnou repliku historického letounu v České republice. Z těchto důvodů se vždy snažíme připomínat Avii BH5 v souvislosti s významnými osobami československého letectví a v celkovém kontextu bohatých leteckých
dějin naší země.

Generál František Peřina

První veřejné představení projektu Avia BH 5 proběhlo ve Španělském sále pražského hradu za účasti předsedy vlády, ministra obrany, ministra kultury, velvyslanců a řady dalších osobností politického i veřejného života. Projekt představil osobně jeho patron generálporučík František Peřina, který na tento nezapomenutelný večer pozval své spolubojovníky ale také protivníky
z dob druhé světové války.

Zhruba v polovině prací se projekt dostal do centra médií 25. ledna 2005, kdy měli hosté možnost spatřit letoun přímo v místě jeho zrodu, tedy v prostorách historické továrny společnosti Walter. Zde jsme byli opět poctěni návštěvou ministra obrany, náčelníka Generálního
štábu Armády České republiky, zástupců diplomatického sboru a řady dalších hostů.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.