Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Technet.cz

  • Úterý 25. listopadu 2014. Kateřina

Ze Švýcarska do Maroka bez paliva. Solární letoun posouvá hranice

  10:20,  aktualizováno  25. května 9:22
Experimentální letoun Solar Impulse poháněný sluneční energií odstartoval k pokusnému letu ze Švýcarska do Maroka s mezipřistáním ve španělském Madridu, kde se vystřídají piloti. Zhruba 2 500 kilometrů by měl zvládnout bez kapky paliva.

Přistáním na mezinárodním letišti Barajas skončila první etapa ambiciozního letu solárního letounu dlouhá 1 200 kilometrů. Let trval švýcarskému pilotovi André Borschbergovi přes 17 hodin.

Od čtvrtka do soboty

Start z aerodromu v Payenne na západě Švýcarska se opozdil oproti plánu o zhruba dvě hodiny, protože nad letištěm byla mlha. Pak ale start proběhl naprosto hladce a komentátor přímého přenosu vysílaného přes internet neopomněl poznamenat, že solární letoun je zcela bezhlučný. Hluk, který je slyšet, je od prolétajícího vrtulníku.

Sledujte on-line

Přímo na stránkách projektu můžete sledovat let i s aktuálními údaji.

V aktuálním plánu letu do Afriky je cesta vytyčena směrem na francouzské Toulouse a poté přes Pyreneje, kde je nutné dosáhnout výšky 8 500 metrů. Přistání v Madridu bylo plánováno na pátek v noci a také v 1:26 hodiny provdeno. 

Mezipřistání je nutné, aby se při dlouhém letu mohli vystřídat piloti. Umožní také provést technickou kontrolu před startem do marockého Rabatu.

Pokud počasí dovolí, odstartuje brzy letadlo ještě dnes s novou posádkou do cílové destinace letu, kterou je marocký Rabat. Pilotem bude švýcarský psychiatr a vzduchoplavec Bertrand Piccard. Do cíle zbývá 1 300 kilometrů.

Cesta kolem světa

Solar Impulse je prvním letounem, jenž je schopen letět bez paliva ve dne i v noci. Zkonstruování letadla trvalo sedm let. Prototyp letounu firma představila v roce 2010. Tehdy prototyp letounu po 87 minutách ve vzduchu hladce přistál.

Dobrodruh Bertrand Piccard a konstruktér André Borschberg už tehdy plánovali, že v roce 2012 obletí zeměkouli. To už patrně nestihnou, ale i tento dlouhý let bude rekordní.

"Teď jsme ve fázi, kdy chystáme stavbu druhého, většího letadla, s větším kokpitem pro jednoho pilota, ve kterém by mohl strávit pět dnů a pět nocí. Předpokládáme, že první let se uskuteční v příštím roce a v roce 2014 se podaří obletět Zemi," prozradil Piccard iDNES.cz, když byl loni v Karlových Varech. Až se vydají na cestu kolem světa, bude oblet Země trvat asi 20 dní.

Letadlo pohání 12 000 fotovoltaických článků. Motory o výkonu 40 koňských sil přitom umožňují dosahovat rychlosti jen kolem 70 kilometrů za hodinu.

Fotogalerie

Stroj má rozpětí křídel 63,4 metru, tedy jako letoun Airbus A340, a váhu rodinného vozu střední třídy (1 600 kg).

Projekt za 70 milionů eur (téměř 1,8 miliardy korun) není prvním pokusem s létáním na sluneční pohon, ale je nejambicióznějším.

V roce 1980 v USA krátce vzlétlo ultralehké letadlo Gossamer Penguin. Mohutnější Solar Challenger v roce 1981 dopravil během pěti hodin pilota z Francie do Anglie.

Piccard před deseti lety obletěl svět v balonu. Dobrodruhy byli i jeho předci. Otec Jacques se v roce 1960 s americkým kolegou potopil v batyskafu do rekordní hloubky v Mariánském příkopu. Dědeček August a jeho asistent byli v roce 1931 prvními lidmi, kteří se ocitli v balonu ve stratosféře.

Autoři: ,



Kia Venga 1.4 CRDi 2010
Kia Venga 1.4 CRDi 2010

r.v. 2010, naj. 87 577 km, diesel
182 999 Kč (s DPH)



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.