Lidé mohou vděčit za svou existenci vesmírným kvasarům

10:05aktualizováno  10:05
Vědci patrně identifikovali zdroj mezihvězdného prachu, ze kterého se pečou planety.

Vesmírný teleskop Spitzer | foto: California Institute of Technology

Spitzerův kosmický teleskop amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) identifikoval velké množství "čerstvého" mezihvězdného prachu a sledoval hvězdný vítr, který právě unikal ze supertěžké černé díry. Podle agentury AP tento objev může pomoci odpovědět na otázku, odkud pochází prach, z něhož v konečném důsledku vznikly planety a většina toho, co je na nich, včetně lidstva samotného.

Spitzerův kosmický teleskop, dalekohled umístěný v kosmu podobně jako známější Hubbleův teleskop, sleduje infračervenou část světelného záření.

Nyní s ním vědci pozorovali kvasar vzdálený od Země asi osm miliard světelných let. Právě uvnitř kvasarů se zřejmě skrývají supertěžké černé díry a to, co je možné pozorovat dalekohledem, je záření hmoty, která do nich padá.

Vědci ale zaznamenali výron mezihvězdného prachu a pomocí teleskopu v něm našli důkazy přítomnosti prachových částic, které mají složení podobné jako písek, mramor, rubín, křišťál nebo safír, uvedla Ciska Markwicková-Kemperová z britské manchesterské univerzity. Právě ona je hlavním autorem studie, která se objevem zabývá a bude publikována tento měsíc.

Podle astronomky Sarrah Gallagherové z Kalifornské univerzity v Los Angeles, která se také na studii podílela, hraje prach důležitou roli v procesu ochlazování při vzniku hvězd, tvořených primárně plynem. Zbývající prach pak formuje další kosmická tělesa, tedy planety, komety a asteroidy.

"Nakonec všechno pochází z mezihvězdného prachu. Zapadá to do skládanky toho, odkud jsme se vzali," prohlásila Markwicková-Kemperová.

Astronomové předpokládají, že se planety, včetně Země, zformovaly v posledních několika miliardách let z prachu pocházejícího z kvasarů či z umírajících hvězd. Nevyřešena ale zůstává otázka, odkud se vzal prach v prvních miliardách let existence vesmíru, který zformoval první generaci hvězdných systémů.

Zformoval se z větru částic z černých děr, odpovídá Markwicková-Kemperová.

Podle ní se plynové molekuly ve spalujícím žáru kvasaru srážely do shluků.

"Ty rostly a rostly a pak už se daly nazývat prachovými částicemi," vysvětlila odbornice.

Studii chválí i vědci, kteří se na jejím vzniku nepodíleli. Podle Dana Weedmana, bývalého ředitele astrofyzikálního oddělení NASA, je výzkum důležitým krokem k zodpovězení základních tajemství raného vesmíru.

Ilustrace základny na Marsu