Nový zážitek i ve vnímání "zeleného přístupu"? Reklama na MacBook Pro s Retina displejem říká, že jde o úplně nový pohled na notebooky.

Nový zážitek i ve vnímání "zeleného přístupu"? Reklama na MacBook Pro s Retina displejem říká, že jde o úplně nový pohled na notebooky. | foto: Apple

Ještě před týdnem nebyly notebooky Apple ekologické. A teď už jsou

  • 10
Apple předvedl dokonalý kolotoč v korporátní politice. V podstatě během dvou posledních týdnů nejprve jeho výrobky byly "přátelské" k životnímu prostředí, pak nebyly, a už zase jsou.

Společnost s nakousnutým jablkem ve znaku znovu ukázala, že proniknout do jejích tajů není jednoduché. Firma Apple se totiž během posledních dvou červencových týdnů nejprve zřekla své dlouho prosazované image ekologického výrobce, ale pak se v náhlém obratu znovu vrátila na staré pozice.

Červencové "drama" začíná v roce 2006, kdy firma Apple byla u zrodu registru EPEAT (Electronic Product Environmental Assessment Tool), který známkuje elektronické produkty podle "vstřícnosti" vůči životnímu prostředí. Hodnotí se například materiály, jestli je výrobek připravený k recyklaci atd. Apple se tak profiluje jako výrobce, který dbá o životní prostředí (třeba i tím, že bude fungovat na elektřině z obnovitelných zdrojů).

Na českém trhu mu to těžko přinese nějakou velkou silnou výhodu, ale v USA a dalších západních zemích jde o důležitou součást obrazu značky. Proto byla velkým překvapením zpráva z prvního červencového týdne: firma Apple požádala sdružení, které certifikát EPEAT uděluje, aby z něj bylo vyňato jejích 39 přihlášených výrobků. Jde hlavně o "velké" počítače, iPad ani iPhone EPEAT nehodnotí.

Samozřejmě, firma byla za svůj krok kritizována a hrozily jí jisté prodejní problémy. Certifikaci EPEAT vyžadují u zakoupených výrobků například některé státní správy nebo jiné rozpočtové organizace. Zákaz nákupu Maců zvažovalo například San Franscisco (loni koupilo výrobků Apple za 45 tisíc dolarů, takže pro firmu s obratem 65 miliard dolarů to musela být rána). Apple si ovšem podle prohlášení byl jistý, že podobných zákazníků bude málo.

Ovšem týden se s týdnem sešel a 13. července už firma byla znovu pod křídly EPEAT. Šéf výroby Bob Mansielfd prohlásil, že po stížnostech zákazníků si společnost uvědomila svou chybu.

Nabízí se samozřejmě otázka, co bylo příčinou této korporátní etudy. CIO Journal citoval zajímavou spekulaci, která dávala smysl a rychle se šířila. Podle ní by příčinou odstoupení firmy ze zeleného registru mohl být nový MacBook Pro Retina (představovali jsme zde). Notebook je špatně opravitelný a v podstatě neupgradovatelný (více např. ifixit nebo Wired). Jinými slovy, Apple obětoval vše - údajně včetně možností recyklace - tenkému designu. Testy EPEAT by tedy počítač nejspíše neprošel s dobrou známkou, pokud by prošel vůbec. A tak se možná ve vedení firmy rozhodli, že než mít špatnou známku, bude lepší se zkoušení rovnou vyhnout.

Hypotéza je to zajímavá a na internetu se úspěšně šířila. Skutečnost podle všeho ovšem nevystihuje. Po návratu Apple do registru se totiž nový MacBook Pro Retina na konci minulého týdne objevil na stránkách EPEAT jako certifikovaný výrobek se Zlatým standardem. Což je nejvyšší možné hodnocení. Bude to chtít nějaké lepší vysvětlení.


Témata: Apple, Notebook, Recyklace