Maďarské e-shopy letos očekávají růst obratu o 40 pct

Maďarské internetové obchody budou zřejmě na konci tohoto roku slavit. Očekávají totiž nárůst tržeb až o 40 procent. Přesto jde o malý zlomek celkového objemu nákupů.

Meziroční nárůst tržeb o 40 procent na zhruba deset miliard forintů (necelých 1,3 miliardy Kč) očekávají letos provozovatelé virtuálních internetových obchodů v Maďarsku. Vyplývá to z nedávno uskutečněného průzkumu, o kterém dnes informovala rozhlasová stanice Gazdasági Rádió. Jak ale uvedla stanice dále, i přes tento nárůst tvoří online nakupování pouze 1,5 tisíciny procenta celkového maloobchodního obratu v zemi. Odborníci se shodují, že tento poměr se může zvýšit jen v případě významnějšího nárůstu uživatelů internetových služeb, což však podle jejich mínění nebude možné bez pomoci státu, ale také soukromého sektoru.

Loňský obrat firem provozujících internetové online obchody dosáhl v Maďarsku 7,5 miliardy forintů (asi 951 milionů Kč), což výrazně předčilo očekávaných šest miliard forintů, řekl autor průzkumu Gábor Lemák z hospodářského výzkumného ústavu GKI. Přestože Maďarsko v této oblasti dosahuje růstu srovnatelného se zeměmi Evropské unie, v celkovém obratu, který se odvíjí zejména od počtu uživatelů internetových služeb, je spíše na konci žebříčku, dodal Lemák.

Podle Lemáka jsou z evropských zemí v oblasti online obchodování nejdále Němci, Francouzi a obyvatelé skandinávských zemí, kde už se provozovatelé těchto služeb nezaměřují ani tak na zvyšování počtu klientů, jako na jejich pohodlí a zjednodušení poskytovaných služeb.

Z výsledků průzkumu dále vyplynulo, že v Maďarsku mají možnost připojit se k internetu asi dva miliony lidí. Z toho však velkou část tvoří zejména studenti nebo lidé, kteří využívají internet při práci alespoň jednou měsíčně. Počet lidí, kteří v loňském roce alespoň jednou využili služeb online obchodů se přitom odhaduje jen na přibližně 100 až 120 tisíc.

Online nákup v Maďarsku přitom poskytuje 200 až 300 firem, nejvýznamnější obraty však realizuje jenom asi deset z nich. Podle zástupce společnosti Webservices Gábora Hernádiho největší obchody navštěvuje zejména v předvánočním období zhruba tisíc lidí denně. Nejčastěji nakupují potraviny, ale také průmyslové zboží. Průměrná cena nákupu se podle jeho slov pohybuje v rozmezí 10.000 až 15.000 forintů (asi 1260 až 1900 Kč).