Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrci všech oborů, bavte se! V Americe bobtná nová průmyslová revoluce

aktualizováno  9:43
San Mateo, Kalifornie (od redaktora Technet.cz) - Kde potkáte na jednom místě kováře, programátora, konstruktéra parního stroje, včelaře, elektrotechnika a šperkaře? Sto padesát tisíc nadšenců se sjelo na Maker Faire, největší výstavě oslavující tvůrčího ducha veškerých tvarů, oborů a forem.
Šperky vytvořené ze starých elektronických obvodů

Šperky vytvořené ze starých elektronických obvodů

„Začala jsem s tím už ve čtrnácti letech. Brácha tehdy opravoval počítač a já si všimla, jak jsou ty tištěné obvody vlastně krásné,“ vzpomíná Amanda Preskeová z New Yorku. Na svém stánku vystavuje překvapivé šperky. „Učila jsem se tehdy pracovat s pryskyřicí, a tak jsem to zkusila zasadit do nového kontextu.“ Amanda dává vyhozeným obvodům druhou příležitost a pojmu „nositelná elektronika“ vdechla nový význam.

Těžko si mladá umělkyně mohla vybrat lepší publikum. Na výstavu Maker Faire totiž proudí tisíce lidí z Křemíkového údolí, z celých Spojených států a vlastně z celého světa. Ne všichni mají zájem o počítače nebo o šperky. Ale každý, kdo má tvůrčí náladu, na veletrhu Maker Faire najde něco, co ho nadchne.

Pro každého něcoZábava a vzdělání pro děti i vědce

Na Maker Faire jsme byli poprvé v roce 2013 a od té doby se akce rozhodně rozrostla. Loni přilákala 145 tisíc lidí a letošní ročník to ještě překonal a zakulatil na 150 tisíc. Na výstavu se vydaly i rodiny s dětmi, pro které zde byl připraven opravdu pestrý program. Akce působí jako něco mezi hudebním festivalem, robotickou soutěží, tržištěm a zábavním parkem.

Fotogalerie z Maker Faire San Mateo 2016

Velký důraz je v posledních letech kladen na to, aby zde něco našli nejen nadšenci do všemožných technologií, kteří jsou zde už jedenáct let v sedmém nebi, ale také umělci, řemeslníci, konstruktéři a především rodiny z dětmi. Řada atrakcí se soustředí právě na ty nejmenší návštěvníky.

Extrémní houpačka a kolotoč v jednom

Extrémní houpačka a kolotoč v jednom

Na první pohled působí akce velmi neformálně a „neamericky“. V zemi, kde jsou varovné bezpečnostní nálepky na všem včetně balení bezpečnostních nálepek, je osvěžující zažít akci, kde si prostě děti i dospěli mohou všechno bezprostředně vyzkoušet. Rodiče musí u vchodu podepsat informovaný souhlas s tím, že děti mají na starosti a odpovídají za ně. Zvláštní souhlas je pak potřeba pro sportovní stanoviště, kde jsou děti v péči instruktorů.

Revoluce odspoduAmeričané objevují krásu „udělej si sám“

Veletrh Maker Faire už jedenáct let organizuje redakce časopisu Make a jde o jeden z nejznámějších symbolů mnohem většího trendu, kterému se přezdívá „Maker Movement“, tedy řekněme „tvůrčí hnutí“. Název vystihuje vzrůstající zájem (nejenom) Američanů o nejrůznější kutilské, tvůrčí a technické projekty.

Maker Movement

Tvůrčímu hnutí se také přezdívá „maker culture“ nebo „DIY culture“, kde DIY zkracuje Do It Yourself, tedy „udělej si sám“.

Částečně jde o něco, co důvěrně známe z Česka: když se doma něco rozbije, nejdeme hned do obchodu koupit nové zařízení, ale pokusíme se svépomocí škodu napravit, nebo alespoň obejít. Češi, kteří povýšili chalupářství a kutilství takřka na národní sport, by se mohli Americe posmívat, že trochu pozdě objevuje krásu vlastnoručně vytvořených věcí.

Ale hnutí Maker Movement je mnohem více než jen snaha dělat věci vlastníma rukama a ušetřit u toho nějaké peníze. „Jde o revoluci srovnatelnou s internetovou revolucí,“ myslí si James Fallows, redaktor The Atlantic. „Hodně lidí si myslí, že je to jenom nějaká okrajová záležitost pro koníčkáře, umělce a hipstery. Já jsem přesvědčen o opaku. Myslím, že je to důležitý ekonomický a technologický trend s významnými důsledky pro rozvoj měst budoucnosti.“

Nové nástroje jako Arduino nebo 3D tisk dávají jednotlivcům možnost rychle testovat nová zařízení.

Podle Fallowse jsou nejdůležitější právě nové nástroje, které dávají dosud nevídané možnosti do rukou jednotlivců. Trojrozměrný tisk umožňuje rychlou a přesnou tvorbu malých i velkých součástek, italská deska Arduino dává možnost vytvořit jednoduchá elektronická zařízení bez nutnosti detailní znalosti elektroniky nebo programování, laserové řezáky a miniaturní frézky přinesly nezvyklou preciznost i do domácích dílen. Po celých Spojených státech navíc vznikají sdílené dílny (o jedné takové jsme psali v roce 2013), které dále rozšiřují technické možnosti jednotlivců i malých firem.

Právě Silicon Valley je označováno jako „ráj start-upů“, tedy ideální místo pro mladou firmu, kde získat investici a prorazit do světa. Ale zatím je většina podporovaných start-upů především z oblasti softwaru. To odpovídá logice finančních skupin, které poskytují rizikový kapitál: u softwarových služeb nebo mobilních aplikací je možné velmi rychle ověřit, jestli bude mít u publika úspěch, nebo ne. U firem zabývajících se medicínou, chemií nebo konstrukcí trvá takové ověření úspěšnosti podstatně déle.

Třetí revoluce

„Vstupujeme do třetí průmyslové revoluce,“ domnívá se Chris Anderson, autor knihy Makers (2012). Tato revoluce podle něj spočívá v digitální výrobě, která kombinuje výhody první revoluce (masová výroba) a druhé revoluce (digitální šíření informací). Tovární roboti, které se může najmout kdokoli, se stávají skutečností, a to extrémně urychluje a zlevňuje možnost inovací.

Ale řada nových nástrojů a tvůrčích komunit, které kolem hnutí Maker Movement vznikají, dává naději na změnu. Univerzity a střední školy tu prezentují své studentské projekty, což inspiruje jak děti, které se teprve rozhlížejí po tom, co je baví, tak i firmy a investory, kteří hledají nové talenty. Konverzace jsou zde neformální a hlasité (přece jen je tu skoro sto tisíc lidí denně), ale rozhodně nejsou bez výsledku.

„Oproti českému kutilství je hnutí Maker Movement výrazně orientováno na sociální stránku věci,“ myslí si Jiří Zemánek, doktorand z ČVUT, který se na letošní veletrh přijel podívat. „Důraz je kladen na internetové sdílení návodů, projektové dokumentace, podkladů i zdrojů. Hnutí navíc sjednocuje mnoho různých tvůrčích směrů a tím je posiluje. U nás jsou elektrobastlíři, modeláři, šperkaři a zahrádkáři oddělené komunity.“ Připomíná také další důležitý ekonomický prvek, který této oblasti výrazně pománá - startovací portály typu Kickstarter nebo Indiegogo, platformy, které umožňují začínajícím projektům získat nejen finance, ale i věhlas mezi cílovou komunitou.

Nebojte seVelké firmy povzbuzují nadšence

Jedním z cílů výstavy Maker Faire je povzbudit návštěvníky všech věkových kategorií v tom, aby se nebáli a pustili se do tvorby vlastníma rukama. Na výstavě si tak mohou postavit vlastního robota, vykovat si vlastní šperk, naučit se otevírat zámek pomocí šperháku, naprogramovat algoritmus nebo se podívat do funkčního parního stroje.

Stánky zde mají jednotlivci, malé začínající firmy i redakce technických a zájmových časopisů. Velkou pozornost (a finanční i lidské prostředky) výstavě věnují i velké technické firmy, jako jsou Intel, Microsoft, Google nebo Cisco. Všichni ze chtějí ukázat své nástroje, kterými děti povzbuzují v tvořivosti, programování a odvaze pustit se do práce. I kdyby ta práce spočívala jen ve vytvoření jednoduchého robota z kartáčku na zuby.

Google na výstavě učil děti i dospělé, jak pájet. Zájem byl ohromný.

Google na výstavě učil děti i dospělé, jak pájet. Zájem byl ohromný.

Stánek Microsoftu nabízel dětem  stavbu robůtků a jiných zařízení

Stánek Microsoftu nabízel dětem stavbu robůtků a jiných zařízení

Každý si mohl udělat a vzít domů vlastního robůtka z kartáčků na zuby

Každý si mohl udělat a vzít domů vlastního robůtka z kartáčků na zuby

„Je to paráda sledovat každý rok, jak se to mění,“ řekl nám vývojář zaměstnaný u Googlu (nepřál si uvést jméno). „Baví mě podporovat začínající programátory na jejich cestě. Tato akce mě navíc asi baví více než naše konference pro vývojáře. Tady se totiž setkáme s veřejností, můžeme veřejnosti dát něco zpět, nadchnout mladé lidi a setkat se s novými nápady. “

Celá akce byla doprovázena kulturními vložkami: závody dronů, vystoupeními hudebních kapel nebo třeba návštěvou Adama Savage z Mythbusters. Pokud chtěl někdo projít každý stánek a každé stanoviště, nestačily mu na to ani tři dny, po které se výstava konala (první den - pátek - byl za zvláštní VIP příplatek).

Nebylo výjimkou, aby na stánku prezentovaly děti, což samozřejmě pomohlo dětem, které se o téma zajímaly, překonat stud a ptát se.

Nebylo výjimkou, aby na stánku prezentovaly děti, což samozřejmě pomohlo dětem, které se o téma zajímaly, překonat stud a ptát se.

Ale výstavou Maker Movement nekončí. Naopak, všichni se tam snažili, aby nadchli nové lidi právě pro ten jejich malý výsek nadšeného vytváření: včelaření, programování, zavařování okurek, solární panely, drony nebo třeba vyřezávání ze dřeva.

Každá tato subkultura pak žije svým vlastním životem, má své vlastní časopisy, podcasty, celebrity, průkopníky a soutěže. Maker Faire je jako olympiáda, která těmto jednotlivým disciplínám dává možnost proniknout do širšího povědomí a zaujmout větší okruh diváků. A z některých těch diváků se stanou tvůrci výstav a trendů budoucích.

Aktualizace: Článek jsme rozšířili o citace a další informace. V článku jsme opravili terminologické nepřesnosti.

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.